3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    bunqueejump

vaste IP adres instellen

Ik heb de volgende situatie in mijn winkel:

Server computer is een Intel Imac 20″
    Kassa computer Mac mini
    andere kamer windows pc
    Internet verbinding KPN ADSL Go zakelijk met router SpeedStream 5430

ik gebruik een bedrijfsapplicatie met database van klanten dat op de server computer (Imac 20″) staat. Op zowel de windows pc alswel de kassacomputer staat deze applicatie ingesteld welke gebruik maken van de database op de server computer.
    Op zich loopt dit allemaal zonder problemen. Alle computers zijn aangesloten op de Speedstream router/modem 5430 serie.

Probleem (niet constant gelukkig) is dat de windows pc (alleen!) soms de server computer niet ziet, omdat de ip adres van de server computer soms wisselt (soms is dat bijv. XX.XX.XX.165 en soms XX.XX.XX.162, toegewezen door de router?), dus het is altijd de een of de ander. Vreemd genoeg heeft de kassa daar geen problemen mee. Ik heb kpn hierover gebeld en zij gaven als oplossing dat ik DHCP handmatig moet instellen naar de gewenste IP adres op de server computer. Ik heb dit gedaan en ik geen internet meer. Vlg kpn hoef ik niks in te stellen in de router zelf (deze geeft de server pc als ip adres XX.XX.XX.161)

Hoop dat iemand mij de juiste oplossing kan geven

Bijdrager
    Pieterr

System Preferences –> Network –> Ethernet –> Configure: (Niet: Using DHCP, maar:) Manually.
    Voer een (static local) IP adres in: 192.168.1.10 (waarbij de eerste 3 getallen dezelfde zijn zoals je ze doorgaans ziet).

Zie ook http://www.boutell.com/newfaq/creating/staticlocalip.html

Bijdrager
    bartvanderveer

Stel je dan wel in (of op zijn minst kontroleer) :
    Default Gateway IP adres het Router ip adres, want je moet wel naar ‘buiten’
    DNS ip nummer (DNS servers staan bij je provider, meestal 2 ip adressen.

De Default Gateway en DNS ip nummers kun je overnemen uit de DHCP lijst VOORDAT je overgaat op VASTE ip adressen, scheelt wat werk met zoeken achteraf…

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.