16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    lxx_33

vanuit je xp je apple hd benaderen

Ik had net een hele mooie post van jello gelezen.
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=46340&highlight=werkgroep

Nu kan ik inderdaad makkelijk vanuit mijn apple mijn gedeelde bestanden van mijn xp laptop benaderen.

Maar nu wil ik dat andersom ook kunnen. maar hoe moet ik dat doen?
    Zocht ff naar een tutorial maar die kreeg ik helaas niet gevonden.
    [/b]

Bijdrager
    Steff

Nee dat kan niet. Mede omdat sommige virussen MacOSX zouden kunnen infecteren.

Bijdrager
    a la Mac

Ja, dat kan, met TransMac.

Bijdrager
    www.project-euh.com
    ”Kriska”

Nee dat kan niet. Mede omdat sommige virussen MacOSX zouden kunnen infecteren.

Dat lijkt mij een beetje flauwekul.

Volgens mij moet je op je Mac ‘windows-bestand deling’ (of zoiets) aanzetten in het delen menu van je systeem voorkeuren. Dan zou je op je XP (eventueel een keer herstarten:? ) door de bladeren door het netwerk je computer moeten zien. Geloof wel dat je dan alleen bij de bestanden van een gebruiker kan en niet de hele harde schijf.

Als je meer controle nodig hebt schijnt dit wel goed te werken: http://www.hornware.com/sharepoints/

Bijdrager
    a la Mac

O ja, een topic hierover bestaat al en wel hier.

Bijdrager
    gerror

Ik denk dat Kriska bedoelt dat je dat niet kan doen als je Windows en OSX draait op 1 computer (boothcamp).
    Via OSX zie je gewoon een schijf op je bureaublad staan en daar kun je files opzetten en afhalen. Echter via Windows kun je niet de mac partitie benaderen voor zover ik weet en dat is virustechnisch gezien maar goed ook 8)

Bijdrager
    Steff
    ”gerror”

Ik denk dat Kriska bedoelt dat je dat niet kan doen als je Windows en OSX draait op 1 computer

Juist… foutje zag het verkeerd :oops:

Bijdrager
    Barabas2005

Windows XP kun je heel goed beschermen tegen aanvallen van virussen en ander digitaal tuig. En een beetje gezond verstand gebruiken helpt ook. Ik gebruik(te) al jaren Win98 en WinXP zonder problemen.

Waan je ook niet veilig in OSX. Hoewel virussen nog niet prominent aanwezig zijn zal ook de kwetsbaarheid van dit OS vergroten zodra z’n populariteit stijgt. Ik hou in ieder geval een virus scanner paraat op mijn Macjes;) .

Bijdrager
    Byron

Eehm, osx en windows zijn 2 totaal verschillende systemen, er zijn tot op hede nog geen grote osx virussen gemeld, daarnaast kan een windows virus dus helemaal niets met osx omdat osx een ander soort systeem is..

Ga naar delen (sharing) in je systeemvoorkeuren (system preferences) en vink daar windows sharing aan, nu geeft hij vanzelf aan op welk adres je kan inloggen vanaf een andere computer.. Moet je wel op een netwerk zitten natuurlijk, of gewoon even een netwerkkabeltje aanleggen tussen je 2 bakken..

Bijdrager
    Donnie Darko
    Bijdrager
    R-Line
    Bijdrager
    Barabas2005
    ”Byron”

Eehm, osx en windows zijn 2 totaal verschillende systemen, er zijn tot op hede nog geen grote osx virussen gemeld, daarnaast kan een windows virus dus helemaal niets met osx omdat osx een ander soort systeem is..

Dat is waar, maar het is wel degelijk heel goed mogelijk dat als je op je Intel Mac in Windows XP zit en toegang hebt tot een OSX partitie dat het virus rare dingen kan doen op die partitie.

Heb je een Trojan dan kan een ander persoon die toegang tot een OSX partitie gebruiken om gegevens op te halen. Gebruik encryptie voor je belangrijke documentjes om je ook hier tegen te wapenen.

Bijdrager
    Oppie

Wat een onzin weer bij elkaar; je kunt zien dat het forum echt kennis aan het verliezen is.
    – Het kan dus wèl (Krista)
    – Transmac en Macdrive zijn utilities die bedoeld zijn om op o.a. Windows direct Mac geformateerde HD’s e.d. te kunnen lezen en schrijven; heeft dus niks met een netwerkbenadering te maken (à la Macje en RR)
    – nou eens geen topic vervuilen met virus discussies graag (Barabas2005)

Het kan dus wel en makkelijk ook. Gebruik rustig eens het onvolprezen Mac Help, en kijk daar onder:
    Een verbinding tot stand brengen met een Mac vanaf een Windows-computer

Bijdrager
    hackie

edit *niks gezegd*

Moderator
    unSOUND

Lees de post van Oppie eens goed hackie, want daar gaat de vraag helemaal niet over ! Het gaat om een verbinding via een netwerk, dan maakt het niet uit hoe de schijf geformatteerd is, en heb je dus ook niks nodig qua software of drivers…

Bijdrager
    Oppie

Dank je unSOUND!:wink:

En ach, omdat het topic ‘klaar’ is, zal ik de zaak even copy/paste-en uit Mac Help:

Een verbinding tot stand brengen met een Mac vanaf een Windows-computer

Als u ‘Windows-deling’ op uw Mac inschakelt, kunnen gebruikers van een Windows-computer een verbinding tot stand brengen met uw computer.

Om verbinding te kunnen maken met uw computer vanaf een Windows-computer, hebben gebruikers het netwerkadres van uw Mac nodig. U kunt het netwerkadres zien door in Systeemvoorkeuren het paneel ‘Delen’ te openen en ‘Windows-deling’ te selecteren. Het adres wordt weergegeven onder de lijst met voorzieningen.

Externe gebruikers hebben ook de naam en het wachtwoord van een gebruikersaccount op uw computer nodig.

Kies op de Windows-computer ‘Mijn netwerklocaties’ uit het Start-menu.
    Breng op een van de volgende manieren een verbinding tot stand met de computer:
    Als de Mac- en Windows-computers zich in hetzelfde lokale netwerk of subnetwerk bevinden en leden van dezelfde werkgroep zijn, klikt u op ‘Zoeken naar computers in werkgroepen’ in de Explorerbalk. Klik dubbel op de computer waarmee u een verbinding tot stand wilt brengen en voer de korte naam en het wachtwoord van de gebruikersaccount in.

Als de computers zich niet in dezelfde werkgroep bevinden maar u al eerder een verbinding tot stand hebt gebracht met de Mac, klikt u op ‘Microsoft Windows-netwerk’ in de Explorerbalk en klikt u dubbel op de werkgroep.

Als u nog niet eerder een verbinding tot stand hebt gebracht met de computer, kunt u ernaar zoeken door op ’Mappen’ te klikken in de werkbalk.

Als u de computer nog steeds niet ziet, klikt u op ’Netwerklocatie toevoegen’ in de Explorerbalk en volgt u de instructies op het scherm om de Mac aan ‘Mijn netwerklocaties’ toe te voegen.

Als u wordt gevraagd om de server op te geven, voert u het netwerkadres in. De sharenaam is de naam van de thuismap van de gebruikersaccount die u gebruikt. Gewoonlijk is die hetzelfde als de korte naam van de account.

Het kan enige tijd duren voordat de Windows-computer laat zien dat de Mac zich in het netwerk bevindt.

Als u vanaf de Windows-computer met die gebruikersaccount geen verbinding tot stand kunt brengen met de Mac, moet u mogelijk het wachtwoord voor de account opnieuw instellen in het paneel ‘Accounts’ in Systeemvoorkeuren.

Nadat u een verbinding tot stand hebt gebracht met de Mac, hebt u toegang tot alle mappen in de thuismap van de gebruikersaccount.

U kunt ook een verbinding tot stand brengen met de Mac vanaf een andere Mac waarop ‘Windows-deling’ is ingeschakeld.

Zie ook
    Windows-computers

Mooi hè mensen, dat Mac Help!:P

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.