4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    tommmm

Vanuit Aperture – Raw slepen naar Photoshop …

Ik zoek een antwoord op de volgende vraag.. ( nog ) niet gevonden in dit forum;-) .

Al mijn foto’s worden in RAW ( = Nikon NEF ) geimporteerd in Aperture in projects.

Nu moet ik, als ik een foto wil bewerken, die eerst exporteren als RAW bestand naar een zelf gekozen mapje bv in Finder. Als ik die foto vanuit Aperture rechtstreeks sleep naar photoshop opent die als JPG.

Dit is, en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit zo ondergaat, vreselijk ergerlijk.

Qua foto organizatie is aperture meesterlijk gewoon, snel, overzichtelijk… Maar dergelijke details maken het toch érg omslachtig.

( vòòr iemand zegt, gebruik iets anders.. volgende zaken heb ik uitgebreid gebruikt, en zijn mij òf veeeel te traag , of vèèl te onbruikbaar: Graphicconverter, picasa, iPhoto, Finder, Adobe bridge, Elements……)

Weet iemand hoe een raw rechtstreeks vanuit Aperture in Photoshop gesleept kan worden ?

Thanx

Tommmm

Bijdrager
    nookie

Werkt dit?

http://tips4mac.blogspot.com/2008/03/export-raw-from-aperture-to-photoshop.html

1. Go to Aperture, Preferences…
    2. Click on the Export tab.
    3. Click Choose in the External Image Editor.
    4. Choose the application (Photoshop, Pixelmator or whatever editing application you use).
    5. Choose the External Editor File Format. (TIFF or PSD)
    6. That’s it. You can now right-click on any photo, go to “Edit with” and choose the application. It will create a copy in either TIFF or PSD and launch it in the application. You can then do the edit, save it and when you go back to Aperture, the change should appear in the second copy of the picture (the TIFF or PSD file).

Bijdrager
    Ir.Bob

Waarom wil je persee de RAW in Photoshop hebben? Aperture is toch een RAW-converter?! Ik me daarom niet aan de indruk onttrekken dat het principe van Aperture niet helemaal begrijpt. Voor vrijwel alle bewerkingen volstaat het om een 16-bit TIFF of PSD file te exporteren, die bevat net zoveel informatie als het RAW bestand. Zoals hierboven is aangegeven met de external editor functie. Ik maak uit je post een beetje op dat je alles standaard bewerkt in PS. Dan zou ik me toch een wat meer gaan verdiepen in de bewerkingsmogelijkheden van Aperture. Zelf heb ik de external editor knop toegevoegd aan de knoppenbalk van Aperture. Als ik een bewerking moet doen in Photoshop die niet in Aperture kan, dan ram ik op die knap en is alles zo gepiept. Die hele enkele keer dat je liever ACR gebruikt (gradient i.p.v. brush) als RAW converter, dan moet je de Master exporteren en die openen in Photoshop.

Als je perse wilt slepen naar PS, dan gaat het je nooit lukken. Aperture gebruikt de Preview als je sleept. Hij kan immers niet raden dat je sleept naar een programma wat overweg kan met een RAW-file.

p.s. Als je altijd ACR wilt gebruiken kan je beter over stappen naar Lightroom.

Bijdrager
    tommmm

@ nookie – Nee, hij opent dan de file in PSD of Tiff… Niét in de aparte RAW omgeving in PS.

@Ir.Bob. Je hebt een punt hoor. Maar ik werk al jaren met photoshop, de typische aparte RAW werkomgeving in photoshop ( Apart venster met aparte controls en menu’s ) ben ik zooo gewend dat ik daar bij wijze van spreken blind door vlieg.. én voor ongeveer elke foto die ik bewerk ben ik dan ook direct bezig met 5-6 layers en kadertjes en heel de bazaar. Het énige wat me van Aperture zo aanspreekt is dat hij zo verrekte snel is om door te browsen, ik heb een fotobibliotheek van 152,000+ foto’s van 10 jaar ver – per jaar – per maand – per dag – per sessie gerangschikt ( heeft mij 4 weken gekost om deftig in Aperture te importeren dus , geen goesting om wéér naar een ander te gaan..

Graphic converter zou de perfectie zijn, maar het is simpelweg te traag.. Heel jammer. Dat werkt vanuit Finder ( ik heb precies dezelfde fotobibliotheek in Finder van menu-opstelling als in Aperture ) , en daar kun je gewoon slepen in PS. Maar de “previews” laden van een dag of een sessie, dat duurt soms minuten voor ze allemaal scherp tonen of opgeladen zijn. Al verschillende keren met LemkeSoft gemaild , maar ja…

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.