30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Bijdrager
    jconen

vanaf 2 macs werken / backuppen

Ik wil mijn documenten vanaf mijn werkstation op kantoor alsook thuis met de lap[top kunnen bereiken. Tot nog toe back up ik continu met time machine en pluk thuis de documenten van deze schijf om er hie rop mijn macbook pro mee verder te werken. Omslagtig, moet alles copieren en de dag erna op kantoor weer terugzetten in de juiste map.
    Wat is een andere manier? Een externe server die ik vanuit beide plekken kan openen, Dropbox of iets anders. En is dit betrouwbaar? Als deze server niet bereikbaar is of whatever ben ik alles kwijt.

Bijdrager
    stavos

Inderdaad, Dropbox; 1 account, meerdere computers, altijd synchroon, inclusief online backup functie, snel en vooral heel makkelijk!
    En mocht Dropbox offline zijn (ik heb het in de paar jaar dat ik het gebruik nog niet meegemaakt), dan zijn je bestanden gewoon op je computer te benaderen. Het synchroniseren gebeurt dan alleen wat later, als alle diensten weer draaien.

Ow, een aanmelden via de link in deze post geeft je meteen al 250 MB extra opslagruimte, boven op de standaard 2 GB (referal cadeautje, geldt ook voor andere OMT-ers met interesse:wink: ). En met wat simpele handelingen is dat al snel uit te breiden naar zo’n 10 GB.

Bijdrager
    Vinhelper

Ik denk Dropbox, want, (correct me if i’m wrong) daar heb je geen server voor nodig.

En zulk soort servers van vergelijkbare diensten liggen er maar weinig uit hoor, naar mijn idee.

Edit: Precies gelijk, danwel iets langzamer dan stavos, maar zoals hij zegt.:thumbsup:

en

Bijdrager
    Ostinato

Als je met iWork werkt: iWork.com? Weliswaar beta, maar 100% Apple.

Bijdrager
    stavos

iWork.com is leuk voor iWork bestanden, maar dan houdt het ook op. Foto’s, video, muziek, <vul hier iedere andere bestandsvorm in die je kunt bedenken> werken niet op iWork.com

Bijdrager
    iMad

Als je niet tegelijk aan 1 en dezelfde document moet werken met iemand anders, zou ik MobileMe nemen.
    Gebruik van iDisk werkt goed, plus alle andere mogelijkheden die MobileMe bied.

Het is uiteindelijk goedkoper dan Dropbox, omdat het meerdere opties bied.

Je verliest nooit een document met MobileMe, omdat elk document op elke Mac wordt bewaard en gesynchroniseerd wordt met het laatste document.
    Dus je hebt het document op 2 Mac computers staan en op de server bij Apple en je hebt het ook in je TimeCapsule staan, waar je dus zelf in tijd terug kan gaan.

Bijdrager
    jconen

Ik heb een Mobileme account voor mijn contacten en calender. ik heb geen ervaring met iDisk. Moet ik dan steeds naar mijn account om een document te kunnen openen?
    Wat bedoel je met dat elk document op elke mac wordt bewaard, ze staan toch deze iDisk. Of begrijp ik er niks van?

Bijdrager
    stavos

@iMad; De argumentatie die je gebruikt geldt ook voor Dropbox, inclusief de TimeMachine optie (offline als je een TM gebruikt, maar ook online bij Dropbox). De basis account van Dropbox is gratis, hoe kan iets dan goedkoper zijn?

Bijdrager
    Vinhelper

@jconen: Dat begrijp ik eerlijk gezegd ook niet. Staat het nou op Macs, iDisk, of allebei? En wordt iDisk ook in Time Machine opgenomen?

Bijdrager
    stavos

Nee, iDisk zit niet in je TM backup.

Bijdrager
    Vinhelper

Maar waar is dan de fysieke locatie van de bestanden?

Op de Mac? Op de iDisk? Allebei? Is dat dan allebei bijgewerkt?

Bijdrager
    iMad

Ehhhhhhhh iDisk zit er dus wel in, maar als container en daar kan je documenten van terug halen.
    Probeer maar eens.

Ik zeg ook niet dat Dropbox die mogelijkheden niet heeft behalve dan dat MobileMe andere mogelijkheden heeft.

En is dus daardoor goedkoper, gezien je 20 GB krijgt en alle andere opties die MobileMe bied.

Bijdrager
    stavos

Beide. Het werkt eigenlijk hetzelfde als DB, ook op basis van synchronisatie.

Bijdrager
    iMad

Quote:

It’s easier than you might imagine. First, open System Preferences, select the MobileMe system preference, and click the iDisk tab. At the bottom of the window click Start in the iDisk Sync area. This will cause a local copy of your iDisk to be created on your Mac.

This local copy is stored as a sparse image bundle, which you can find on your Snow Leopard Mac by moving to your user folder and then following this path: Library/FileSync/incomprehensibly-named-folder where incomprehensibly-named-folder bears a name made up of letters and numbers. Inside this folder is the file you’re after—yourmobilemename_iDisk.sparsebundle.

Unless you’ve configured Time Machine to exclude your user folder and its contents, this is where you’ll point Time Machine to look for a backup. Note that when you travel back in time and restore this file, you’ll be warned that there already exists a file with that name and offered a choice to keep the original, keep both, or replace the original. I’d suggest keeping both. Here’s why.

I’m going to assume that people would want access to their old iDisk because they’ve lost something from it between then and now. If you keep the original, you can’t get to your old stuff. If you replace the current sparse image bundle with the old one, your iDisk and Mac are now out of sync and you won’t have the files you added since the restore point until they’re synced again. If you keep both, you have everything you need.

Move the restored file to your Desktop, double-click it to mount it, and grab the content you want. Leave the original where it was, remove the (original) that now appears in its name, and your Mac and iDisk can go back to syncing where they last left off.

Bijdrager
    stavos

Hoe kan iets wat geld kost goedkoper zijn dan iets dat gratis is?

Bijdrager
    Ostinato

Als je MobileMe hebt, zou ik inderdaad iDisk gebruiken als ik jou was. Even op beide Macs activeren in je Finder-voorkeuren (Finder – Voorkeuren – Navigatiekolom). Gewoon gebruiken als harde schijf. Je hebt wel een internetverbinding nodig, maar dat heb je met DropBox ook.

Edit: iMad was me voor en geeft ook info over offline werken en syncen.

Bijdrager
    iMad
    stavos op 20 januari 2011

Hoe kan iets wat geld kost goedkoper zijn dan iets dat gratis is?

Jij denkt zeker ook nog steeds dat 1 + 1 = 2

Bijdrager
    stavos

Ik begrijp uit de post van TS niet of het werkstation op kantoor wel een Mac is. In geval van Windows, kom ik toch weer bij DB uit… :crazy:

Edit: my bad. Is ook lastig, lezen vanaf een klein schermpje.:grin:

Bijdrager
    iMad

vanaf 2 macs werken / backuppen

hmmm vreemde Titel boven aan deze pagina:razz:

Bijdrager
    stavos

iMad, 1+1=2..? eigenlijk wel jah..:nerd: MM zal waarschijnlijk goedkoper zijn wanneer je bij DB ruimte gaat bijkopen, maar voor TS ga ik gewoon uit van de basisaccount. Alle andere opties van MM hebben niets met het probleem van TS te maken en zijn daarbij ook gratis te vinden op internet. Welliswaar niet van Apple en niet gebundeld, maar overal is een alternatief voor.

Bijdrager
    jconen

Oke, ik zal iDisk eens proberen. Als ik het goed begrijp wordt een kopie van deze map op de mac gezet. Alles wat ik hierin verander, wordt gesynct met iDisk en ook de andere computer? En dit wordt ook gebackupped op een aangekoppelde harddisk met time machine? Dit zou handig zijn, bv. als internet eruit ligt, dan kan ik op dee harddisk nog mijn mijn documenten.

Bijdrager
    Ostinato

Persoonlijk vind ik dat DropBox zich een beetje te veel in je systeem ingraaft, daar hou ik niet zo van. Een executable’tje in Programma’s of op de Desktop, OK, maar meteen een extra knopje rechtsboven in de menubalk, daar hou ik niet zo van.

Zal wel een soort Windows-allergie van me zijn, maar als ik een Uninstaller moet gebruiken om iets weg te krijgen, wil ik het niet op mijn Mac.

Maar ja, MobileMe/iDisk is natuurlijk ook volledig geïntegreerd in je OS. Maar dat is dan weer 100% Apple.

Ach, ja, zomaar wat gedachten op de late donderdagavond.

Bijdrager
    iMad

Stavos,

Je hebt gelijk, maar als je gebruik maakt van meerdere Mac’s is MobileMe (gemaakt door Apple) toch heel handig.
    Makkelijk te installeren en 20 GB is toch veel meer dan 2 GB.
    Die 2 GB had ik snel vol en dan moet je ook betalen als je meer wilt.

Dan heb je nog steeds niet die opties die MobileMe bied.
    50 GB kost toch €. 99,00 Dropbox.

Handige van Dropbox is vooral de samenwerking tussen mensen die elkaars documenten bewerken.
    Dat hebben ze perfect voor elkaar.

En ja er zijn gratis opties aangeboden door Google, maar geef mij maar MobileMe dan maar een paar biertjes minder elk jaar.

Bijdrager
    jconen

met een lekker glaasje wijn….

Bijdrager
    Ostinato

@jconen: als je altijd met een internetverbinding werkt, hoef je geen lokale kopie te maken. De iDisk in de Finder is in feite een map ergens op een machine in een Apple-datacenter, maar hij gedraagt zich als een harde schijf in je Finder. Als je lokale kopieën wilt meenemen voor offline werken, moet je even synchroniseren zoals iMad aangaf, in Systeemvoorkeuren – MobileMe – iDisk.

Bijdrager
    stavos

Helemaal mee eens! Daarom heb ik zelf ook MobileMe!!:grin:

Bijdrager
    jconen

thanks

Bijdrager
    iMad
    stavos op 20 januari 2011

Helemaal mee eens! Daarom heb ik zelf ook MobileMe!!:grin:

Voor jou geen bier meer dit jaar Stavos, volgens mij heb jij al genoeg gehad. :sarcastic:

Bijdrager
    stavos

Bier? Kun je daar genoeg van krijgen dan? En met de lagere verkoopprijzen voor een MobileMe account op ebay kan ik er weer een paar extra drinken! *PLOP* [/Koffietentmodus]

Bijdrager
    Vinhelper

Ga dan ook even naar de Koffietent. Het is niet prettig dit soort dingen in een serieus topic te bespreken.

No offense, maar ik ben alleen even aan het mieren*uken.:lol:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.