26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Caszz

Van witte MacBook 2007 naar MacBook Air 2011/(2012) 11 inch.

Ik zit hier op een witte MacBook uit 2007. Wat RAM bij geprikt, nu 2 GB en draai er Lion op.
    Gaat prima moet ik zeggen, op wat gestrandbal na, maar ook dat went.

Nu wil ik graag een nieuwe MacBook Air 11 inch kopen.
    Doe geen zwaar werk erop, heb m’n iTunes-map op een externe harde schijf staan.

Nu vraag ik me af of er hier mensen zijn die ongeveer een soortgelijke overstap hebben gemaakt en of het hun bevalt?
    – van 13 inch naar 11 inch, niet te doen of makkelijk aan te wennen?
    – snel zat voor licht werk?
    – of gewoon dikke spijt en raad je wat anders aan?

Ik wil dan wel de max. out Air kopen met 4 GB en grootste harde schijf mogelijk. (nu heb ik 80GB schijf in huidige machine)
    Of gewoon nog even wachten op het nieuwe model (2012) Kijken waar Apple ons dan weer mee gaat verrassen :sarcastic:

Vond hier alleen de vraag Pro vs Air, maar dat bedoel ik dus niet.
    Ik ben benieuwd:lol:

Bijdrager
    hifi

Ik zou eerder kijken naar de 13″ en een air is sowieso in elk aspect duurder dan een pro in mijn ogen.

Bijdrager
    Caszz

Ja dat sowieso, maar wil van de “grote” laptop af, zeg maar.

Bijdrager
    SunKeeper
    Caszz op 19 mei 2012

Nu vraag ik me af of er hier mensen zijn die ongeveer een soortgelijke overstap hebben gemaakt en of het hun bevalt?

Vond hier alleen de vraag Pro vs Air, maar dat bedoel ik dus niet.@hifi: Moeilijk zeg, de openingspost goed lezen.

De TS wil geen MacBook Pro. Zoals hierboven nogmaals duidelijk gemaakt.

Bijdrager
    Caszz

Misschien moet ik gewoon eens in de store gaan spelen met de airs.

Bijdrager
    Caszz

@ sunkeeper, precies, al een miljard topics over:)

Bijdrager
    RobApple

@Caszz
    MC969N/A (MacBookAir4,1 – A1370) (Nederlandse uitvoering)
    11″: 1,6 GHz
    1.6 GHz Dual-Core Intel Mobile Core i5 “Sandy Bridge” Core i5 (i5-2467M)
    Resolutie van 1366 x768 pixels
    4 GB geheugen 1333MHz (niet uitbreidbaar)
    Flash-opslag: 128 GB flash-opslag (wel te Upgraden met o.a. OWC flash, veel sneller dan Apple)
    Intel HD Graphics 3000 met 256 MB DDR3 SDRAM
    SuperDrive: geen
    Thunderbolt
    FaceTime-camera
    Verlicht toetsenbord
    Ingebouwde batterij (5 uur)
    OS X Lion 10.7
    iLife ’11 (iPhoto ’11, iMovie ’11, Garageband ’11)

MC965N/A (MacBookAir4,2 – A1369) (Nederlandse uitvoering)
    13″: 1,7 GHz
    1.7 GHz Dual-Core Intel Mobile Core i5 “Sandy Bridge” Core i5 (i5-2557M)
    Resolutie van 1440 x 900 pixels
    4 GB geheugen 1333MHz (niet uitbreidbaar)
    Flash-opslag: 128 GB flash-opslag (wel te Upgraden met o.a. OWC flash, veel sneller dan Apple)
    Intel HD Graphics 3000 met 384 MB DDR3 SDRAM
    SuperDrive: geen
    Thunderbolt
    FaceTime-camera
    Verlicht toetsenbord
    Ingebouwde batterij (7 uur)
    OS X Lion 10.7
    iLife ’11 (iPhoto ’11, iMovie ’11, Garageband ’11)

Advies: maak een keuze uit deze 2 MacBook Air’s, lijkt mij het beste.

Bijdrager
    Nikita

Gaat het je om het formaat of voornamelijk om het gewicht? De 13″ Air is namelijk al een goeie kilo lichter dan de MacBook die je nu hebt en dat scheelt al een hoop in de ‘grootte’.

In een Apple Store of Reseller met de betreffende modellen gaan spelen is sowieso aan te raden. Niks beter dan ‘the real thing’ om je beslissing te maken. We kunnen hier met z’n allen om het hardste roepen dat je model Zus moet nemen, maar als model Zo jou beter past / voelt dan moet je vooral daar voor gaan, natuurlijk.

Moderator
    Poezenbeest

Ik ben al een aantal jaar een tevreden gebruiker van een Macbook Air, het eerste model weliswaar. Er zijn een aantal dingen die je je moet afvragen of die er voor jou toe doen.

Ten eerste is 11 inch echt wel een stuk kleiner. Ik heb de nieuwe modellen in handen gehad (Koen kwam er al vrij snel met eentje aanzetten) en ik mis echt wel de ruimte op mijn beeldscherm. Nou is dat voor simpel teksten tikken geen probleem, maar als je in Numbers of Keynote gaat werken, dan wil je toch paletten open hebben staan en daar heb je geen plek voor. Ook op internet vind ik het vrij weinig ruimte.

Ten tweede is daar het gewicht en de afmetingen. De 13″ is maar een paar centimeter groter en iets zwaarder. Wel kan je in de 13″ meer qua HD en andere dingen kwijt. Het instapmodel van de 13″ is sowieso al een stuk beter dan de 11″, zeker als je thuis geen Mac hebt staan.

Tot slot zeg je dat je iTunes thuis op een externe schijf hebt staan. Ik hoop dan dat dit een schijf is die draadloos verbonden is, want afgezien van USB kom je niet ver met draadjes op een Macbook Air. Denk daar even aan als je tot aanschaf over gaat.

Ik raad je de 13″ MBA aan als je verder geen denktop-Mac thuis hebt staan. Ik vind werken op een laptop al een makke vergeleken met een desktop en ik gebruik mijn MBA dan ook alleen voor onderweg. Toch zou onderweg de 11″ aantrekkelijker zijn, maar wat ik al zeg: ik vind het te klein om op te werken. Nou heb ik ook een visuele handicap, maar het niet meteen geheel kunnen zien van sites vind ik dan nog een gemis.

Ik denk dus dat je van de teruggang van 13″ naar 11″ spijt gaat krijgen en ik zou zeker als je kan het najaar nog even afwachten. Sowieso de WWDC even afwachten, maar ik verwacht een update van de Macbooks in september.

Bijdrager
    Caszz

@ Zerk Jij snapt me.
    Inderdaad gebruik ik regelmatig Numbers en Pages. Dus de paletten staan vaak open, al klik ik die nu ook al regelmatig weg om meer te kunnen zien.

Gewoon internetten. Ik had zo het idee dat het op een 11 inch allemaal wel heel klein gepriegel zou worden.

Werken op een desktop doe ik eigelijk nooit en als ik er soms achter zit, dan is dat een windows vista machine, dus dat vind ik als Mac-gebruiker sowieso geen fijnere ervaring. (dan druk ik het nog zacht uit);)

Lang een 15inch laptop gehad, daarna dus deze van 13 inch, was ook even wennen. Werk nu soms nog op een windows laptop 15inch en dan vind ik dat ineens een enorm apparaat.
    I
    Je hoort veel mensen klagen dat de 11 inch toch wel heel ieniemini is en dus minder fijn werkt, maar ik dacht misschien krijg ik nu verhalen van 11inch gebruikers, dat het allemaal wel mee valt.

Valt dus niet mee:) Dan ga ik toch maar eens kijken voor de 13 inch.
    Ik hou het nog wel een half jaartje uit met deze MacBook en wacht ik de nieuwe Airs even af voordat ik er eentje ga aanschaffen.

Oja en iTunes gaat draadloos inderdaad! Geen gepriegel met draadjes aan de HD-schijf ;)

Bijdrager
    Caszz

Even tussendoor: Online Apple Store is gesloten…..nieuwe Airs?;) Vast niet.

Bijdrager
    beunmac

@Caszz jup is opslot eens kijken wat er te voorschijn komt, altijd spannend om te zien wat er veranderd is of bij komt.

Bijdrager
    Caszz

Hmm, vaderdag was de reden zo te zien.

Bijdrager
    beunmac

@Caszz bijna de belanagrijkste dag van het jaar. op twee na dan

Bijdrager
    MBPuser

Welke 2 dan ?:lol:

Bijdrager
    Ervmore

Je zou ook kunnen wachten op de nieuwe MBP’s
    Volgens geruchten word hij heel erg dun maar lijkt hij niet op de Air!

Bijdrager
    demandiebakt

Ik heb precies dezelfde overstap gemaakt, ik ervaar echt nergens problemen en werkelijk alles op mn air gaat beter vergeleken met mn (overigens mooie) witte macbook.
    Ik heb wel de i7 gekocht. Vind het de lekkerst werkende mac tot nu toe, zelfs prettiger dan mn imac die nu voor vrouwlief is.
    11inch vind ik geweldig voor een laptop en sinds mn powerbook (die ook klein te koop was vroegah) zat ik te wachten op een machine die kleiner was dan 13 inch.

Enfin, kneiter van een machine dus;)

Bijdrager
    Caszz

@ demandiebakt, jij hebt dus geen last van het feit dat je scherm mist? Het handzame formaat leek mij heel praktisch.
    Zit nu ook op 13 inch en gebruik nog steeds geen fullscreen-fuctie, dus in principe zit ik al op een 11 inch, haha.
    Maar waar gebruik jij hem vooral voor dan? Ik ben zelf geen photoshopper wat dat betreft.
    ik moet hem gewoon uit gaan proberen merk ik wel.:) En dan m’n keuze maken.
    Maar leuk om te horen dat er iemand wel helemaal blij mee is.

Bijdrager
    Nikita

Heb ‘m zelf ook, de 11″ versie. Ik heb ‘m gekocht op de dag dat ‘ie uitkwam, met name omdat ik (inmiddels) 7 maanden op reis ben. Dan scheelt al het gewicht en formaat dat je kan uitsparen. Ben zelf voor het i5 model gegaan, maar wel met 4 GB geheugen en 128 GB opslag. Het basismodel is me wat dat betreft echt te karig.

Alles gaat prima, vind Lion persoonlijk niet zo je-van-het, maar qua formaat is het prima. Schermresolutie is 1366×768, hetzelfde als je op heel veel 15″ Wintel notebooks aantreft en volstaat dus prima; zeker voor je standaard werk.

Ik heb zelf hiervoor met een boel netbooks lopen rommelen, maar die waren het gewoon niet. Wel qua formaat / gewicht maar qua power niet. Wat dat betreft heb je dat met de 11″ Air allemaal wél. Het enige wat ik mis, is de SD kaart lezer die het 13″ model wel heeft, daar heb ik nu dus een losse lezer voor. Maar da’s dan ook alles, eigenlijk. Als ‘ie nou op Snow Leopard zou draaien, was ik helemaal happy geweest:grin:

Bijdrager
    Caszz

@Nikita
    Jij vindt het scherm dus ook niet te klein. Het is ook iets groter dan een iPad en die is ook niet te klein naar mijn idee.
    Snap dan alle klachten niet over te kleine lettertjes om te lezen, geen ruimte om dingen te doen enzo.
    Of die hebben thuis 6 iMacs van 27inch staan waarschijnlijk.
    Maar goed, mensen die tevreden zijn hoor je vaak niet klagen.:)

Bijdrager
    CedricH

Of je een scherm groot genoeg of te klein vindt is ook heel persoonlijk. Ik kan bijvoorbeeld prima werken maar mijn zus moest per sé een 15″ hebben omdat dit beter is voor haar. Dit is iets wat je natuurlijk niet direct kan kiezen bij een APR. Ken je toevallig niemand met een notebook van dat formaat waar je even een paar uurtjes op kan tokkelen? Dat zal je volgens mij meer op weg zetten.

Bijdrager
    Caszz

Ik heb ondertussen in de Apple Store op een 11inch zitten spelen en was tevreden:lol:
    Heb zojuist een nieuwe Macbook Air 11inch online besteld. (2.0GHz 8GB RAM 256GB)

Nog bedankt voor alle adviezen!

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Veel plezier ermee:lol:

Bijdrager
    jobz

en, tevreden? Welke configuratie?
    zir zelf ook aan MBA te denken, na 5 jaar (!) tijd voor iets nieuws op m’n schoot….

Bijdrager
    Caszz
    jobz op 14 juli 2012

en, tevreden? Welke configuratie?

zir zelf ook aan MBA te denken, na 5 jaar (!) tijd voor iets nieuws op m\’n schoot….

Heb de 2GHz Core i7 met 8GB RAM en 256GB

Hij bevalt me prima, geen spijt. Prima laptop! en zeker een vooruitgang na de oude macbook.
    Heerlijk compact, maar zeker niet te klein. Ik vind het een aanrader:)

Bijdrager
    jobz

dank, zat precies aan dezelfde te denken. :thumbsup:

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.