9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    brok

van winamp naar itunes > mapstructuren en bestandsnamen

Ik wil graag van winamp overstappen op itunes maar hierbij loop ik tegen een aantal probleempjes aan. Bij winamp kan ik via mijn media libary snel en handig zoeken plus dat de nummers die ik download automatisch worden opgenomen in mijn playlist. Bij itunes krijg ik dit nog niet voor elkaar (met behoudt van de mapstructuren, etc.).

Mijn mapstructuren zien er ongeveer zo uit:

house/
    house/latin/
    setjes/
    albums/
    unsorted/
    ..etc.

Als ik dan even zin had in rustige muziek ging ik naar mijn /house/chill mapje, selecteerde ik de hele boel en ramde ik op enter. Dit werkte prima. Nu wil ik dat itunes de bestandsnamen en mapstructuur in takt houdt maar dit krijg ik ook nog niet voor elkaar. Het gaat mij trouwens niet zo zeer om die structuur.. maar meer om de manier hoe ik snel nummertje met hetzelfde tempo/genre kan selecteren. Als ik dit in itunes wil doen moet ik zelf zeker alle nummers gaan taggen?

Ook vraag ik mij af of het mogelijk is om verschillende playlists aan een map te koppelen. Dus wanneer ik een nummer naar de map house/latin/ sleep dat hij in itunes automatisch in de playlist “house / latin” terecht komt.

Bijdrager
    wout3r

Hey, welkom op ’t forum zou ik zeggen:)
    Veel vragen, waar ik maar op een paar antwoord kan geven.. Bij iTunes kan je zoeken (rechtsboven). Verder zou ik als ik jou was gebruik maken van de playlists die je kan aanmaken in iTunes (linksonderin op de + drukken). Wat misschien ook wel handig is voor jou is de optie ‘Bladeren’, hiermee kan je namelijk ook op gerne bladeren. En volgens mij werkt winamp niet met tags, maar dat weet ik ook niet want ik heb er in het hele verre verleden mee gewerkt. Die zou je dan inderdaad moeten invoeren in iTunes.

Op je andere vragen kunnen andere gebruikers misschien beter een antwoord geven;)
    Succes ermee!

Bijdrager
    kwie

je zal moeten kiezen of je wilt dat iTunes je muziek ordent of dat je dat zelf wil doen. Als je het iTunes laat doen dan zal al je muziek geordend worden aan de hand van de id3 tags (winamp doet dit niet). Je muziek folder zal er uiteindelijk zo uit zien in de verkenner/finder:

iTunes/artiest1/album1
    iTunes/artiest1/album2

enz.

Als je dit niet wilt moet je in de voorkeuren de opties “geavanceerd/ werk itunes automatisch bij” en “kopieer bestanden naar ‘iTunes’ bij toevoegen aan bibliotheek” uit zetten.

Je hoeft in itunes nooit door je muziek mapjes te bladeren zoals je in winamp gewent bent. Alle muziek staat gekoppeld via een .xml bestand (gebeurd vanzelf hoef je eigenlijkniet te weten). Je kan al je muziek benaderen vanuit iTunes en daar ook selecteren en zoeken.

Belangrijk punt is wel dat je id3-tag op orde zijn. Als je in iTunes een leeg vak je krijgt bij artiest en tracknaam en artiest bij bijvoorbeeld “naam” dan kloppen je tags niet. Die zal je moeten aanpassen. Let wel dit is een fout van winamp, wimamp houd/ of hield zich niet aan de standaarden van mp3. Er bestaan veel programmatjes om je tags automatisch aan te passen. Je zal op windows werken daar heb ik minder ervaring mee. Je zal even zelf moeten googleen.

Succes!

Bijdrager
    @tje

misschien moet je het gewoon eens proberen. heb zelf ook jaren winamp gebruikt maar ben blij dat ik over ben gestapt :D

Bijdrager
    brok

Mja, ik weet niet of het dan wel zo handig voor mij is. Het grootste gedeelte van mijn muziekcollectie bestaat uit losse tracks/vinyls.

Een track staat bij mij in één mapje en daar staan dan ook de remixjes in plus een .nfo bestand.. (uhu, downloader dus :wink:)
    Zoiets dus: ../unsorted/Soul_Conspiracy-Hi_Jack_-_Hard_Days_Work-(Promo_CDM)-2006-MBI4-soul_conspiracy-hi_jack.mp3

Ik zou niet weten hoe itunes deze allemaal in aparte mappen gaat zetten en deze mappen gaat benoemen.. voor elke remix een nieuwe map? Plus dat je in de tags alleen maar een genre ala ‘house’ kunt aangeven – toch? – en dat vind ik eigenlijk niet genoeg.

Ik zal nog eens aan de haal gaan met de instellingen.. :)

Moderator
    unSOUND

Je kunt in het “genre” veld zelf iets invullen, er zijn een paar standaard namen, maar je kunt ook zelf iets invullen.

Wat ik zou doen ( puur mijn kijk hoor, er zijn meer mogelijkheden )

Zet de mappen met muziek op een centrale plaats, maak bijvoorbeeld in de map muziek een map genaamd “mp3s” of zo.

Zet in de instellingen van iTunes ( tabblad geavanceerd ) de optie om alle te kopieeren naar de library uit. Nu blijven de bestanden staan waar ze staan, en wordt er niets veranderd.

Importeer 1 map met een bepaald genre. Selecteer vervolgens die nummers, en geef ze allemaal hetzelfde genre, of plaat ze allemaal in een afspeellijst.

Om bij te houden wat je als laatste hebt geimporteerd, kun je bij weergave kiezen voor “toegevoegd”, als je daar op klikt kun je dus de muziek op datum van toevoegen laten sorteren, dus als je dan per map werkt staat die inhoud altijd onder- of bovenaan…

Bijdrager
    wjgmspeedy

Ook vinylrips en remixen kun je prima in iTunes beheren. Een kwestie van de album tag leeg laten. Doe ik standaard. Je krijgt dan ARTIEST – ONBEKEND ALBUM – NUMMER. Je moet alleen leren dat je vervolgens niet meer in de mappen hoeft te komen. iTunes beheert dat en je kunt door middel van de ingevulde tags je verzameling beheren en playlists samen stellen. Taggen is veel werk, maar als je het doet op een manier die jij prettig vindt, heb je er ook veel plezier van.

Bijdrager
    brok

Thanks boys, maar als ik ervoor kies om itunes niet te laten kopieeren naar de music folder dan komt hij dus ook niet automatisch in de Bibliotheek terecht en moet ik ze handmatig toevoegen? Of heb ik dit weer mis. Bij winamp kun je gewoon voor ‘rescan libary’ kiezen,

Moderator
    unSOUND

Als je een map importeerd zonder te kopieeren worden er gewoon snelkoppelingen gemaakt, dus de nummers zijn wel te zien in iTunes, maar blijven de bestanden onaangetast.

Mocht je dan ooit bestanden aan een map toegevoegd hebben, kies je gewoon voor “voeg toe aan bibliotheek”, en wijs je je map met mp3’s aan, dan worden nieuwe nummers uit die mappen aan de library toegevoegd. ( vergelijkbaar met de rescan-optie uit WinAmp dus ) Bedenk wel dat als je een nummer importeerd, en daarna de bestandsnaam veranderd, iTunes hem de volgende keer dubbel zal pakken, omdat hij denkt dat het een ander bestand is.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.