25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    shakey

Van VHS importeren via DV-camera. Zelfde kwaliteit als via Elgato?

Ik heb mijn Panasonic DV-camera verbonden met mijn videorecorder om het beeldmateriaal van een paar oude VHS-banden te kunnen exporteren naar iMovie.

Ik vond het resultaat teleurstellend. Het beeld in iMovie mist contrast en is flets en grofkorrelig. Ook viel het beeld een paar keer uit tijdens het exporteren; alleen het geluid was nog te horen.

Ik weet wel: van oude VHS-banden kun je weinig kwaliteit verwachten. Maar toch lijkt het beeld flink aan kwaliteit te verliezen door de digitalisering. Als ik namelijk het originele bronmateriaal bekijk (de VHS-banden) via mijn tv of het schermpje van mijn DV-camera, dan krijg ik een veel beter beeld dan wat ik te zien krijg in iMovie.

Ik heb de VHS-banden ook gedigitaliseerd via een standalone dvd-recorder van Philips. Ook daar stelde het resultaat teleur. Het originele, analoge bronmateriaal oogt veel beter dan de digitale kopie ervan op de harddisk van de dvd-recorder.

Iemand een idee hoe dit komt? En krijg ik een betere kwaliteit met een product van Elgato, zoals de Video Capture?

Bijdrager
    Wiki Post

Bijdrager
    arieboomsma

Ik kan alleen mijn ervaring met je delen wat betreft het digitaliseren van een VHS-band middels een Miglia TVMax+ (vergelijkbaar met het Elgato-product). De kwaliteit was vergelijkbaar met die van de VHS-tape. Ik denk dat bij jou het probleem zit in de camera die tussen de videorecorder en de computer zit. Deze geeft het beeld waarschijnlijk minder goed door tijdens het omzetten van analoog naar digitaal dan een dedicated omzetapparaat zoals de TVMax.

Je kunt volgens mij twee dingen doen:

– Een apparaat a la de TV max (of een Elgato omzetter, of een DAC-100) aanschaffen;
    – Naar de Hema gaan en daar de tapes laten digitaliseren op DVD. Dit is volgens mij minder praktisch als je nog met de beelden aan de slag wil in bijv. iMovie, maar als het gaat om 1 op 1 omzetting is dit wel praktischer.

Succes!

Bijdrager
    1984

Zie topic : “Hoe analoge video te importeren?
    De TVMax heeft een ingebouwde hardware encoder voor het comprimeren van audio en video signalen naar MPEG-2, MPEG-4 en DIVX formaat.

Roxio Video Capture USB for Mac, Behoud eenvoudig uw oude zelfgemaakte filmpjes en videocassettes in digitale kwaliteit €59,99

Bijdrager
    Pieterr

Let wel op hoe je vergelijkt. Dit materiaal zal er op de computer bekeken altijd slechter uitzien dan als je het op je TV bekijkt. Je TV doet nog de nodige bewerkingen om het analoge signaal op te poetsen.

Maar echt crispy gaat het nooit worden. Daar is de hoeveelheid informatie (bandbreedte) in het VHS signaal te beperkt voor.

Bijdrager
    bitsflew

De beste kwaliteit krijg je door de RGB scart uitgang van VHS recorder te gebruiken.
    Ik ken maar één digitizer die dat kan, de Grass Valley ADVC-mini.
    S-Video is kwa kwaliteit iets slechter dan RGB maar wordt wel door de meeste digitizers ondersteund.

Maar waarom zo moeilijk doen!
    Het merendeel van de DV camera’s heeft een Firewire poort, of is die Panasonic een uitzondering?

Bijdrager
    keyboardboy

De beste kwaliteit krijg je door de RGB scart uitgang van VHS recorder te gebruiken.

Is deze digitizer beter in kwaliteit dan de Elgato Video Capture?

Bijdrager
    shakey

@ Bitsflew:
    Ook mijn Panasonic-camera heeft een FireWire-poort. Die heb ik dus gebruikt om het analoge signaal van mijn videorecorder door te sturen naar iMovie.

@ Pieterr; Een terechte opmerking dat het materiaal er op de computer bekeken slechter uitziet dan op tv (die het analoge signaal oppoetst). Vandaar ook mijn vraag: biedt een product van Miglia of Elgato een zichtbaar betere D/A-conversie dan mijn Panasonic-camera?

Bijdrager
    bitsflew
    shakey op 08 september 2010

@ Bitsflew:
    Ook mijn Panasonic-camera heeft een FireWire-poort. Die heb ik dus gebruikt om het analoge signaal van mijn videorecorder door te sturen naar iMovie.?

Oops, verkeerd gelezen (ik was nog niet helemaal wakker:) )

Bijdrager
    bitsflew
    keyboardboy op 08 september 2010

Is deze digitizer beter in kwaliteit dan de Elgato Video Capture?

Op papier wel, maar ik heb nog geen reviews gezien.

Ik zelf ervaring met de ADVC55 en de ADVC110 (S-Video/Composiet naar Firewire), nadeel is alleen de prijs, de ADVC55 kost al 190 euro en de ADVC110 280 euro.
    Kwa beeldkwaliteit zijn ze gelijk.

Wat ook goed werkt is een goedkope USB PC digitizer icm VideoGlide ($29,95), ik heb er hier één van het merk Zolid (prijs 15 euro).
    De beeldkwaliteit is zelfs een tikkie beter dan met die dure Fireware converters (waarschijnlijk vanwege het ontbreken van DV compressie)

Bijdrager
    Verwijder

ook ik wil mijn VHS-banden overzetten en editen in iMovie. ik twijfel tussen de ADVCmini en de ADVC55, welke is beter? of zal ik moeten wachten tot iemand ze in de praktijk met elkaar vergelijkt en een verslagje op internet zet?

Bijdrager
    1984
    Willemien op 08 september 2010

ik twijfel tussen de ADVCmini en de ADVC55, welke is beter?

De Canopus ADVC-110

http://www.onemorething.nl/community/zoeken?q=Canopus+ADVC-110

Bijdrager
    bitsflew
    1984 op 08 september 2010
    Willemien op 08 september 2010

ik twijfel tussen de ADVCmini en de ADVC55, welke is beter?

De Canopus ADVC-110

http://www.onemorething.nl/community/zoeken?q=Canopus+ADVC-110

De ADVC-55 (en ADVC-110) worden standaard door OSX/Quicktime herkend als video digitizer.
    Je kunt hem dus gebruiken als videoinput voor o.a. iChat, iMovie, Quicktime Player,FCP, Skype etc.
    Dat is niet mogelijk met de ADVCmini en ElGato Video Capture, die werken alleen met de meegeleverde software.

btw Canopus is overgenomen door Thomson Multimedia, de producten worden nu verhandeld onder de naam “Grass Valley

Bijdrager
    1984
    bitsflew op 08 september 2010

btw Canopus is overgenomen door Thomson Multimedia, de producten worden nu verhandeld onder de naam “Grass Valley

Oh. dat is mij niet bekend, ik zie ze nog steeds onder de naam Canopus

Bijdrager
    Verwijder
    1984 op 08 september 2010

De Canopus ADVC-110

kan je ook vertellen waarom de ADVC110 beter is? ik heb er geen verstand van maar heb altijd begrepen dat de ADVC55 een halve ADVC110 is die alleen A/D converteert en dat er verder geen verschil in zit.
    geeft de ADVC110 een betere beeld- en geluidskwaliteit dan de ADVCmini of is hij alleen beter omdat je direct naar iMovie kan? hebben de instelmogelijkheden van de ADVCmini zin?

Bijdrager
    shakey

Zijn er misschien ook mensen die een goede d/a-converter voor video te huur of te leen hebben? Voor die paar banden die ik wil overzetten (met de bedoeling ze te editen in iMovie) vind ik 300 of meer euro een hele uitgave.

Bijdrager
    1984

Ik weet niet waar je woont, maar informeer eens bij een Apple winkel voor verhuur

Bijdrager
    shakey

Dus het kan: het huren van een goede converter? Geweldig! Helaas is Tilburg een eindje bij mij uit de buurt. Ik woon in Hoorn. Daar zit wel een Apple-dealer, maar die verhuurt niet. In Amsterdam misschien?

Bijdrager
    Verwijder

op marktplaats staat regelmatig een ADVC110 te koop. na gebruik verkoop je hem weer voor dezelfde prijs. is misschien ook een idee?

Bijdrager
    shakey

@ Willemien: Is zeker een goed idee. Bedankt hiervoor.

Bijdrager
    shakey

Ik geloof dat ik de oplossing gevonden heb:

http://www.supersens.nl/

Je kunt daar tegen betaling van € 0,35 per minuut zelf de boel overzetten van VHS naar een harde schijf. Ze kunnen het ook voor je doen, maar ik doe het liever zelf omdat ik alleen bepaalde fragmenten op mijn videobanden gedigitaliseerd wil hebben.

Bijdrager
    shakey

Via Supersens heb ik mijn VHS-video’s overgezet naar harde schijf, via een Time Base Corrector en een professionele videorecorder.

Dat heeft me een flinke rekening opgeleverd, maar helaas heb ik er niks aan gehad.

Ik zie geen verschil met het teleurstellende resultaat van de manier waarop ik zelf de boel al had overgezet: VHS-signaal naar mini-DV’s, van mini-DV’s naar iMac.

Tja. Het blijft VHS hè? Op een lcd/plasma-scherm ziet dat er niet uit

Bijdrager
    arieboomsma

Jammer, zie nu pas de reacties (OMT-forum hickup?) Je had mijn Miglia best mogen lenen. Mocht je nog een keer een VHS willen overzetten, dan moet je het maar laten weten. Ik woon in Amsterdam.

Jelle

Bijdrager
    shakey

@ Jelle: Bedankt voor het aardige aanbod. Maar… of ik met zo’n Miglia een beter resultaat boek dan via de door mij beschreven houtje-touwtje methode? Dat betwijfel ik na mijn ervaring bij Supersens waar ik de beschikking had over (semi-)professionele apparatuur.
    Ik ben dus benieuwd van jou te horen over je ervaringen.

Bijdrager
    arieboomsma

Of je betere resultaten behaald, nee dat denk ik niet. Maar mijn ervaring is dat de Miglia behoorlijk goede beeldkwaliteit levert (d.i. niet veel slechter dan de VHS). Maar wat ik bedoelde was meer: als de resultaten bij SuperSens niet fantastisch zijn, dan is het zonde om er veel geld aan uit te geven als je met bijv. een Miglia hetzelfde resultaat kan halen. Daarom ook mijn aanbod, zo spaar je geld uit als je in de toekomst nog eens een VHS wil overzetten.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.