4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    bare_nature

Van vector naar icoon

Ik vraag me al een tijdje af wat de beste manier is om van een vector-bestand in Illustrator een reeks iconen maakt in Photoshop. Dit lijkt heel eenvoudig, maar de moeilijkheid (voor mij dan toch) ligt in het aanmaken van een reeks iconen, een reeks van verschillende groottes (512px x 512px, 256px x 256px, …). Het verlies is kwaliteit (scherpte met name) is een probleem op dit moment.

Hoe ziet een workflow van Illustrator naar Photoshop eruit om de kwaliteit (en details) van je vector te bewaren in de uiteindelijke icoontjes in Photoshop?

Advies of links naar handige tutuorials zijn altijd welkom.

BN

Bijdrager
    bartvandenbergh

Plak je je vectorbestand als 1.Slim object; 2.pixels; 3.Pad; of 4.Vormlaag?
    Bij pixels zit er een groot verschil in het uiterlijk wanneer je anti-alias aan- of uitvinkt.

Zie hieronder: cirkel links is geplaatst als pixels met anti-alias uit, de middelste met anti-alias aan. Rechts is enkel om de opties voor anti-alias aan- of uitzetten te tonen. Hierbij zie je ook dat de vergrotingsfactor vaak niet 100% is, om verloren pixels in je psd op te vangen.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Laat Photoshop het denkwerk doen en verklein elk formaat vanaf één groot basis bestand. Dat wil dus zeggen:

Je begint in Photoshop bijvoorbeeld met artwork van 1024×1024. (plakken als pixels, anti alias aan, zie reactie Bart) Dat verklein je in één stap naar het gewenste formaat. Maakt niet uit hoe klein.

1024×1024 > 512 x 512
    1024×1024 > 256 x 256
    1024×1024 > 128 x 128
    etc etc.

Zodra je bij de kleinste icons uitkomt is een unsharp filter een must! Let wel op, houd het subtiel. Je mag dus niet kunnen “zien” dat er een unsharp/onscherp filter is gebruikt.

Icons blijft handwerk. Zet dus op “pixel-niveau” de puntjes op de i. Dat kan per formaat verschillen waar je moet sleutelen aan de pixels.

PNG bestanden zijn absoluut de beste optie om in te exporteren.

Zorg ook altijd dat je een beetje ruimte rondom je icon bewaard. Photoshop heeft te weinig ruimte om een ronde vorm scherp te verkleinen wanneer deze op groot formaat al tegen de kaders aanstaat.

Bijdrager
    bare_nature

Bedankt voor de input!

Wat ik veelal doe, is het eps-bestand in Photoshop importeren. Op die manier kan ik de resolutie bepalen. Anti-alias en unsharp mask zijn inderdaad zaken waar ik zeker rekening mee ga houden.

BN

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.