26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:

Bijdrager
    pepe

Van Quark naar InDesign switchen?

Ben serieus aan het overwegen om over te stappen op InDesign. De mooie verhalen ken ik ondertussen wel en ben zelf ook overtuigd dat het een waanzinnig creatief programma is. Maar nu de hamvraag:

Wat zijn de valkuilen op dit moment van InDesign?

Svp geen loftrompetten (die heb ik hier al genoeg gelezen), maar alleen de kritische noot waar ik op moet letten als ik het pakket onder de knie probeer te krijgen.

Bijdrager
    verbeek.h

OK, geen loftrompetten deze keer… al blijft er weinig negatiefs over.

Een probleem kan liggen in de export-functie als je rechtstreeks vanuit ID naar PDF wil exporteren. Dit is nog niet aan te raden. Beter is het via de omweg naar Distiller een ps-bestand te schrijven. Indesign wordt ook niet geaccepteerd als certified PDF – moht je dit gebruiken. Er gaat teveel mis met de fonts als je rechtstreeks pdf exporteert.
    Ik weet niet of je extern films uit moet laten draaien, veel servicebureau’s/drukkerijen zijn nog alleen met Quark bezig en hebben zelf geen Indesign (alternatief: je pagina’s exporteren als EPS en ze als afbeelding in Xpress importeren, maar dat wil je dan vast niet)

En nu sta ik te popelen om de leuke dingen te gaan noemen, maar dat wil jij niet, dus laat ik het hier even bij.

Bijdrager
    Mmmarco

-Snelheid-
    Zelfs in ‘normale weergave’ kost het mijn G4 700Mhz/640 mb ram (voor mijn gevoel) ERG VEEL tijd om het scherm te verversen. Dit probleem onstaat vooral bij meerdere pagina’s waarop combi’s van foto- en illu files staan. De oude xpress is 10 keer sneller. (Dit probleem onstaat ook in Xpress 6 op OSX volgens de rumors site).
    -Plakken-
    Ook jammer is het plakken van tekst. ID neemt de opmaak en kleur mee. Kan handig zijn, is het niet. Een optie ‘wel/niet’ opmaak meenemen zou handig zijn. Is een applescriptje tegen te vinden.
    Maar toch, ik werk nu tijdje met ID en wil niet meer anders! :D :) :D

Bijdrager
    Mmmarco

-Nummeriek werken-
    Oppassen als je plaatjekaders breder/hoger maakt met nummerieke maten. Plaatje IN kader wordt dan ook meevergroot. NB Niet in verhouding, maar UIT verhouding.
    -cPDF-
    Problemen met native PDF vanuit ID2. Liever postscript via Distiller. (zoals hierboven al beschreven).

Bijdrager
    pepe

Kostbare informatie jongens! Vooral de PDF export is zo’n instinker. Ik krijg steeds drukkers die PDF aankunnen (willen) en daar wil ik zelf ook naar toe (vooral certified). Jammer dat die Distiller nog steeds Classic is.

Die snelheid. Is dat een processor- of een geheugen probleem. Heb zelf een G4/400 met 1 Gb ram…

Nog meer van dit soort tips?

Bijdrager
    Mmmarco

Die snelheid. Is dat een processor- of een geheugen probleem. Heb zelf een G4/400 met 1 Gb ram

Het is een INDESIGN probleem. Jammer genoeg. :oops:
    Heb de fora van Adobe erop nagezocht en daar komt de klacht ook naar voren. Snap niet waarom trouwens. Illustator kan WEL snel scherm verversen.

-Kleurweergave op monitor-
    In tegenstelling tot ID is bij Illustator de kleurweergave erg accuraat. Bij ID moet je eerst een kleurprofiel kiezen (je weet wel, euroscale etc). Dan zijn de kleuren goed in weergave. Vreemd.

Bijdrager
    pepe
    ”Castor”

Klik hier voor gratis Adobe InDesign 2 seminars, waaronder eentje over de overstap Quark > ID2

Bedankt Castor, heb me gelijk aangemeld voor een seminar!

Bijdrager
    Castor

Nu maar hopen dat ze er meer van maken dan een salespitch!:)
    Volgens mijn informatie zullen het echter zee inhoudelijke seminars zijn.
    Ze zijn vast bang dat de ‘less-adventurous’ gebruikers (no offense) straks zonder morren Quark 6 aanschaffen en de komende tijd weer onwrikbaar zijn.;)

Bijdrager
    F vd Geest

Het is ook even belangrijk om in de gaten te houden dat InDesign (net als bv Illustrator) een kleinere waarde voor aan/afspatieren gebruikt: vermenigvuldig met een factor 5 tov QXPress.

Oftewel: wanneer je in QXPress bv af zou spatieren met de waarde -2, spatieer dan in InDesign af met de waarde -10

(QXPress gebruikt een waarde van 1/200 em, InDesign 1/1000 em)

Wat snelheid betreft: zoals al elders op het forum is te lezen is de snelheid van QXPress 6 in de beta versie ronduit SCHOKKEND traag, onder OS X is dan InDesign het snelheidsmonster in vergelijk met QXPress 6. Maar, dat ZOU nog kunnen veranderen in de final, echter de ervaring leert dat er niet veel verschil zit tussen beta’s en de finals op dit vlak waar het QXPress betreft. En dan komt natuurlijk ook InDesign 3 eraan, waarin juist de snelheid van het pakket veel aandacht krijgt (idem Illustrator 11).

Bijdrager
    Castor

Toename van snelheid is voor Illustrator en InDesign erg belangrijk, daar schort het nog aan bij beide. Als het Adobe lukt om te versnellen en Quark blijft de ‘snelheid’ van de beta houden – gaat ID 3 lopen als een trein.

Bijdrager
    hage

Een probleem kan liggen in de export-functie als je rechtstreeks vanuit ID naar PDF wil exporteren. Dit is nog niet aan te raden. Beter is het via de omweg naar Distiller een ps-bestand te schrijven. Indesign wordt ook niet geaccepteerd als certified PDF – moht je dit gebruiken. Er gaat teveel mis met de fonts als je rechtstreeks pdf exporteert.

Ik weet niet hoe je hier bij komt ik heb nog nooit font problemen gekregen met het exporteren naar pdf vanuit indesign…ook certified gaat gewoon goed…dus denk ik dat je fonts die jij gebruikt niet goed of legaal zijn….het enige waar ik af en toe problemen mee hebt is dat als je transparantie gebruikt je wel moet weten welke versie acrobat de drukker gebruikt, en dat is meestal nooit de laatste versie….dus probeer hem wel als 4.0 te bewaren, 5.05 kan natuurlijk ook maar bespreek dit wel met je drukker als je pdf wilt aanleveren, het kan zijn dat deze jouw mooie transparatie schaduwen als zwarte vlakken ziet, maar dat is de versie van de drukker die geupdate moet worden….

certified gaat ook goed maar zorg wel dat je weet wat je doet….1 foutje is problemen…

Bijdrager
    helix

misschien nog een goede:
    illustrator 11 gaat de paragraphe styles en character styles blijkbaar kunnen importeren vanuit indesign, dus de samenwerking illustrator en indesign gaat nog sterker worden.

wat betreft het aanmaken van PDF heb ik nog helemaal geen fontproblemen gehad, ook de snelheid waar klagen ze hier van, naar mijn gevoel heeft het echt wel met instellingen te maken bij Indesign, waarschijnlijk staat de hi-res preview altijd aan, die schermrefresh is dan alleen maar traag.

helix

Bijdrager
    Mmmarco

Oh, hier moet ik ff op reageren:

Ik weet niet hoe je hier bij komt ik heb nog nooit font problemen gekregen met het exporteren naar pdf vanuit indesign…ook certified gaat gewoon goed…dus denk ik dat je fonts die jij gebruikt niet goed of legaal zijn

Het probleem ligt ook niet bij de macjes. Het is wel degelijk zo dat sommige kranten (bv Noordelijke Dagblad Combinatie, voor Groningen, Friesland en Drenthe) adviseren om NIET rechtstreeks vanuit ID of Illustrator pdfjes te exporteren. Want dat gaat aan HUN kant niet goed. Zij zetten de cPDF op hun Windows-bakjes weer om naar EPS en gaan vandaar verder. Bij PDF vanuit ID levert dit problemen op. Heeft dus niks met illegale fonts te maken. Kan best een fontprobleem zijn (systeemfonts van OS9 en OSX tesamen of Suitcase problemen), maar opmerkingen over illegale fonts zijn niet gepast, denk ik.

ook de snelheid waar klagen ze hier van, naar mijn gevoel heeft het echt wel met instellingen te maken bij Indesign, waarschijnlijk staat de hi-res preview altijd aan, die schermrefresh is dan alleen maar traag

Nee, echt niet. Gewoon normaal. Zelfs geen PSD’s of a.i. bestanden geplaatst. Alleen EPS en Photo EPS. Zelfs als ik niet veel andere progjes open heb. Het is echt waar traag. Te traag, naar mijn mening. Hoe meer pagina’s hoe erger. Ik neem de vertragingen maar voor lief omdat het programma zo fijn werkt. (En, nee ID draait niet illegaal). :wink:

Ben blij met de aansluiting van Illustrator 11. Maar had graag gezien dat een versie eens leefde naar 10.1 of 10.2 voordat een hele versie werd ge-update.

-Schalen-
    Vergroten van tekstkaders of plaatjeskaders. Vaak verroot ik alleen het kader als ik het beetpak en uitrek. Alleen als iets een groep is kun je het beetpakken en schalen. Anders moet je het nummeriek doen. (Of er is een toesencombi voor die ik nog niet heb ontdekt). In dat geval: :sealed:

Ik blijf erbij: Deze issues zijn ‘peanuts’ vergeleken bij kwark! ID rulez!

Bijdrager
    hage

Zij zetten de cPDF op hun Windows-bakjes weer om naar EPS en gaan vandaar verder. Bij PDF vanuit ID levert dit problemen op. Heeft dus niks met illegale fonts te maken. Kan best een fontprobleem zijn (systeemfonts van OS9 en OSX tesamen of Suitcase problemen), maar opmerkingen over illegale fonts zijn niet gepast, denk ik.

Zoal je zelf al zegt ligt het niet aan de mac en is dit dus geen valkuil vanuit indesign gezien maar een valkuil van windhoos, het is dus geen fontprobleem van mac maar een fontprobleem van windoos, als je een eps maakt van een pdf ben je volgens mij niet echt goed bezig. waar hebben ze dan pdf voor uitgevonden….pdf kun je toch gewoon een film van belichten….waarschijnlijk zijn ze daar te beroerd om een macje aan te schaffen…., of weten ze eigenlijk nog geen raad met pdf files…het probleem ligt dus bij de drukker en niet bij jou….dus zal de drukker zich aan moeten passen….niet de mac….je pdf is dus goed, en je fonts ook…

-Schalen-
    Vergroten van tekstkaders of plaatjeskaders. Vaak verroot ik alleen het kader als ik het beetpak en uitrek. Alleen als iets een groep is kun je het beetpakken en schalen. Anders moet je het nummeriek doen. (Of er is een toesencombi voor die ik nog niet heb ontdekt). In dat geval:

vergroten en verkleinen is echt geen probleem als je maar weet hoe…
    wil je het kader vergroten en niet de afbeelding dan moet je het dichte pijltje gebruiken, wil je het beeld vergroten en niet het kader dan moet je de open pijl gebruiken….en met de welbekende toetsen ingedrukt kun je het in verhouding vergroten…Je moet er maar eens mee gaan stoeien, dan kom je er wel uit…werkt een beetje zoals illustrator….

oh ja als men toch van je pdf een eps maakt, dan lever je toch zelf een eps aan, dan weet je in iedergeval dat je fonts goed zijn….
    nog iets je kunt in indesign ook lettercontouren maken, doe je dit dan kun je nooit meer problemen krijgen met je fonts want die zijn er dan niet meer….oke men kan dan niets meer aanpassen….dus maak wel een back up…..

Ik vraag me af hoeveel geheugen je hebt en wat voor processor je hebt dit kan natuurlijk van invloed hebben op je programma…misschien moet je er eens wat geheugen bij doen…

Over de fonts, het gebeurd veel dat mensen fonts kopieeren en dan willen deze nog wel eens beschadigen vandaar….dus dit had gekunt…
    maar zoals ik al eerder schreef ligt het echt aan je drukker…
    maar maak je eerst alles contouren en dan de pdf, dan kun je bijna geen
    problemen meer krijgen….

Veel design plezier

Bijdrager
    F vd Geest

Om nog even terug te komen op de aan/afspatieer-waarden: je kunt, als je wilt, in de voorkeuren een hogere teller voor de afspatieerwaarde geven (bv. 20/1000)

Bijdrager
    Mmmarco

Grappig, dit is mijn eerste echte ID2 discussie. Met cPDF heb je eigenlijk geen keuze. Het is PDF en thats it. Als ze er problemen mee hebben, moet ik dat oplossen helaas. Maar nog geen probleem. De postscript is gewoon goed.

…werkt een beetje zoals illustrator….

Het schalen met wit/zwart pijltje is duidelijk, natuurlijk. Maar toch heb je de neiging om het hoekje beet te pakken. Dat ben je gewend in illu. Het werkt weer wél als llu zodra je iets gegroepeerd hebt.
    Ook zou ik in ID3 graag zien dat onder het schaal- en roteergereedschap meerdere opties zaten. Als illustrator. Kortom, werkt prima, maar nog even meer aansluiten bij illustrator zou nog beter werken.

Wat zijn de valkuilen op dit moment van InDesign?

Maar goed. Er zijn geen echte onoplosbare valkuilen. Koop een goed boek en ga gewoon bezig. Al heel snel sla je jezelf voor je kop dat je zo lang op kwark bent blijven hangen. :wink:

Bijdrager
    helix

Scalen met inhoud mee is eenvoudig selecteer het illustratiekader, hoekje beetnemen commando toets erbij nemen en de shift om gelijkmatig te scalen. dit alles met de gesloten pijl. Je kan daamee ook perfect uitlijnen op hulplijnen die magnetisch zijn.

Helix

Bijdrager
    Mmmarco

8)
    Ik WIST dat er een toetscombi moets zijn. ThanX!

Bijdrager
    verbeek.h
    ”hage”

Ik weet niet hoe je hier bij komt ik heb nog nooit font problemen gekregen met het exporteren naar pdf vanuit indesign…ook certified gaat gewoon goed…dus denk ik dat je fonts die jij gebruikt niet goed of legaal zijn….het enige waar ik af en toe problemen mee hebt is dat als je transparantie gebruikt je wel moet weten welke versie acrobat de drukker gebruikt, en dat is meestal nooit de laatste versie….dus probeer hem wel als 4.0 te bewaren, 5.05 kan natuurlijk ook maar bespreek dit wel met je drukker als je pdf wilt aanleveren, het kan zijn dat deze jouw mooie transparatie schaduwen als zwarte vlakken ziet, maar dat is de versie van de drukker die geupdate moet worden….

certified gaat ook goed maar zorg wel dat je weet wat je doet….1 foutje is problemen…

Uit de Handleiding cPDF van Cebuco(http://www.cebuco.nl/website/page.asp?menuid=171):
    Het gebruik van Double Byte fonts (Indesign) kan tot problemen leiden als deze niet gesubset zijn. Het verdient de voorkeur om vanuit Indesign volgens de Postscript methode een PDF aan te maken. Met de juist Postscript Printer Driver en Acrobat Distiller 5.05 worden de Double Byte fonts omgezet naar Type 1 fonts

Bijdrager
    Mmmarco

Cool. Ik wist DAT het zo was alleen niet WAAROM. ThanX voor de resurch. 8) :lol:

Bijdrager
    piepie

Ik werk al een jaar met veel plezier in InDesign 2 en heb héél soms een probleem met omzetten naar PDF. Meestal werkt het echter heel erg goed.
    Wat de snelheid betreft: Quark is sneller, maar Indesign is niet traag als je de instellingen goed hebt staan. Het kan echter gebeuren dat de instellingen niet meer terug willen naar de normale modus en in hoge resoluties blijven (ookal zet je deze terug). dit probleem heb ik op mijn powerbook gehad. Waarschijnlijk moet je dan het voorkeurbestandje wissen. Opnieuw installeren kan ook.
    Als je vertrouwd bent met Illustrator, dan is InDesign een eitje om te leren. Ik kan dan ook niet anders dan InDesign aanbevelen.
    Met Quark hep ik ut wel gehad: Klote interface, shortcuts waarbij de rsi spontaan in je handen schiet, ondersteuning van niks wanneer je een upgrade draait en bovenal INDESIGN IS VEEL BETAALBAARDER, FLEXIBELER, DRAAIT ONDER OSX EN KENT VEEL MEER MOGELIJKHEDEN.
    Ik heb Xpress jarenlang als Het DTP pakket gezien maar ben volledig over. InDesign is beter, je zult er geen spijt van krijgen.

O ja, lettertypen omzetten naar outline betekent (vooral in kleine letters) een verdikking en is niet altijd verstandig.

Informeer als je werk aanlevert wel even wat de drukker met jouw bestanden kan.

Bijdrager
    TEZ

Ik weet niet of je extern films uit moet laten draaien, veel servicebureau’s/drukkerijen zijn nog alleen met Quark bezig en hebben zelf geen Indesign (alternatief: je pagina’s exporteren als EPS en ze als afbeelding in Xpress importeren, maar dat wil je dan vast niet)

Hi – het bovengenoemde probleem heb ik eigenlijk (naar alweer 1 jaar in ID2.0 te werken ) nog nooit gehad… Laten we het hele Quark -> EPS -> Importeren etc… Vergeten. OK.
    Ik kan me ook niet meer voorstellen dat ik (terug ga in de tijd) en weer met Quark ga gebruiken. Ik ben zelf ontwerper en vind de vrijheid die je met ID2 hebT, echt flex. Bij het ontwerpen maar ook ff de ‘overlapping’ of kleurproef previewen… perfecto. zorg er wel voor dat je gangbare bestanden gebruikt .tif voor zwart/wit – kleur, EPS voor duotoon/monotoon dan kon je niet voor rare results te staan. :cry:
    Verder bij mij werkt de export naar PDF echt prima – wel ff opletten bij je ‘color-space’ want bij duotoon of meer kleuren – niet laten opzetten naar RGB;-) of CMYK!

laterz. TEZ

Bijdrager
    Mmmarco

Hee, TEZ welkom!
    Ik ben zeer tevreden met ID2 (behalve beetje ‘demanding’ qua hardware) maar merk nog wel veel koudwatervrees bij mn collega’s en sommige drukkers. Merttertijd met dat vanzelf minder worden. Hoewel ID er alweer enkele jaren is!:wink:

Bijdrager
    TEZ

Hey Mmmarco, wat een hartelijk ontvangst ;-). Ja ik merk het ook wel bij veel – wat kleinere drukkerijen vooral… ‘ dat draait, en doet ’t prima’… Maar toch veel kunnen nu toch ook al PDFies aan en dat scheelt weer een hoop. Verder ja, hij had wel wat sneller kunnen draaien.. maar wie weet in de toekomst… Ik ben er in ieder geval nog niet minder door gaan maken;-) … en met de XML in/export komen er toch wel weer een hoop mogelijkheden bij.

Bijdrager
    TEZ

Dit kreeg ik vandaag van CreativePro.com in m’n mailbox / Adobe maakt een beetje ’n lachterje over Quark 6 – anyway… InDesign 3 is dit jaar nog te verwachten en zal (eindelijk…) ook iets aan z’n performance doen.

Adobe Reacts to QuarkXPress 6

Last week I received an interesting phone call: Adobe’s InDesign team asked me if I wanted to know what it thought of the new features in QuarkXPress 6 as revealed in a recent Quark press release.

Well, who wouldn’t?

True to Adobe form, InDesign spokesman Will Eisley chose his words carefully. He said Adobe was “excited” and “flattered” by QuarkXPress 6. By adding such features as multiple undos and OS X support, it will “catch up” to InDesign 2, and users will have the opportunity to directly compare the two programs. He dismissed, tactfully, Quark’s inclusion of Web-authoring tools in XPress, saying Adobe’s research shows that “no one wants to create a Web page in a print-layout application.” As for the new feature Quark calls layout spaces (a feature that lets you design multiple projects in one linked file, something I think is pretty cool), Eisley agreed that producing multiple layouts is “interesting,” but Adobe prefers its XML solutions to publish to multiple mediums.

This, my friends, is software diplomacy in action.

What made me chuckle, though, was Eisley’s reaction to my question about Quark’s improved PDF support with its licensing Global Graphics’ Jaws technology: “It’s a vindication for PDF. It loosens the stranglehold,” he said. “XPress files are no longer needed in the print workflow.” Now that’s spin control!

To be fair, Adobe’s points are valid. But I’ve recently had some interesting conversations with Quark, too, though you’ll have to wait a few more weeks before I can tell you what was said. Until then, enjoy the jousting.

One more thing: Rumor has it you’ll see InDesign 3 later this year.

— Pamela Pfiffner, editor in chief

groeten TEZ

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.