7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    lord anubis

van PSD naar PDF en transparantie

Ik heb een paar flyers gemaakt.

Op deze flyers heb ik zowel aan de voorzijde en achterzijde een identieke achtergrond met een patroon.Op de voorzijde heb ik een grijs-blauwe transparante laag zodat die zijde donkerder overkomt.

Ook enkele stukken tekst hebben een transparante schaduw die laag is in perc..

Nu stelt de drukker een minimum van 10% als eis voor transparantie. Geen probleem voor zover is alles boven de 20%. Maar laten we voor de vraag stelling even aannemen dat de transparantie 9,99% is.  ;p

Als ik de PSD exporteer naar PDF kan ik dat op meerdere manieren doen.

1. Direct via PS
    2. Via Afdrukken en druk af als PDF
    3. Via Afdrukken en druk af als > naar voorvertoning > dan als PDF.

Als ik dus een laag heb, de background, met een laag erover, de transparantie grijs-blauwe layer, zijn deze dan t.o.v van elkaar als laag nog steeds gescheiden in de PDF?

Bij alle drie de mogelijkheden? Hoe kan ik dat testen? Dat brengt mij tot, “is er een app die PDF’s expandeert”?

Helpt het om de beide lagen eerst samen te voegen, of is er intern dan alsnog een splitsing van lagen? Enerzijds lijkt mij dit van wel, dat samenvoegen, maar de dame van een van de drukkerijen kon daar geen antwoord op geven maar dacht dat het dan alsnog boven de 10% moest zijn.

Ben ik verplicht om ook tekst met een schaduw om te zetten naar pixels? Lijkt me niet altijd handig als je iets hebt wat op 300dpi komt en het zelfde ook op 72/120dpi. Kan de lagen dupliceren en samenvoegen/omzetten naar pixels en de originele laag verbergen. Maar ja, wat niet help of niet hoeft……

Iemand een uitleg hierover?

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

de pdf openen in Acrobat pro en daar de kleurscheiding aanzetten, dan kun je daar de aparte CMYK films checken

Bijdrager
    bartvdv

Ach, drukkers … je moet je niet teveel aantrekken van wat drukkers ‘eisen’ of vragen. Waarom zou transparantie minimaal 10% moeten zijn ? Als het er goed uitziet op jouw scherm, zal het ook wel goed gedrukt kunnen worden.

Bijdrager
    lord anubis

<p class=”cite”>bartvdv op 19 december 2018 om 16:49</p>
    Ach, drukkers … je moet je niet teveel aantrekken van wat drukkers ‘eisen’ of vragen. Waarom zou transparantie minimaal 10% moeten zijn ? Als het er goed uitziet op jouw scherm, zal het ook wel goed gedrukt kunnen worden.

Bedankt voor de reacties.

Omdat het bij sommige typen printers smerig wordt. Een printer heeft toch andere kwaliteit dan een 4 kleuren pers. Zelf het verschil gezien.

En wat betreft de lagen in PS? Hoe zit dat? Kan iemand daar een lichtje op schijnen.

Bijdrager
    polansky

Nee – Een PSD afbeelding in een PDF wordt samengevoegd tot een afbeelding bestaande uit één laag.

Bijdrager
    bartvdv

Ik weet niet over welk soort printers je het hebt, maar de kwaliteit van een digitale printer is nog amper te onderscheiden van klassieke offset. Ik vraag mij af waarom je een PSD-bestand zou willen aanleveren, tenzij je natuurlijk een flyer hebt opgemaakt in Photoshop. En waarom de drukker het PSD-bestand dan niet even snel plaatst in een InDesign-bestand om van daaruit af te drukken. Ergens ontgaat er mij iets.

Bijdrager
    lord anubis

Schijnbaar kan je een PSD file opslaan met de layer informatie. De grootte is zo’n 10% kleiner als je het uitzet.

@Bart, ik ga en moet een PDF bestand aanleveren. Ik heb idd zoals boven vermeld een PS PSD file gemaakt en aangeduid dat ik deze wil bewaren/exporteren als PDF. Nergens geschreven over het aanleveren van een PSD bestand.

Het probleem is met PS PSD naar PS PDF is dit. Even een test plaatje gemaakt.

Rechts is de PS PDF uitvoer, zo wel met en zonder behoud van lagen.

Dit probleem heb ik niet met de werkwijze zoals bij de hierboven genoemde punten 2 en 3. Alleen zit ik dan met een maat verschil van papier en mijn printer kleuren beheer.

Op iedere manier die ik probeer heb ik een andere bestands grootte, dus er zal wel iets anders zijn ook.

Het gaat hier dus om informatie verkrijgen om het zo goed mogelijk te doen.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.