10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    eri

van pc naar mac: AMD Radeon HD 6490M ?

dag allemaal,
    ik ben nieuw op het forum en ook in de mac wereld;)
    ik ben derdejaars studente grafische vormgeving en heb tot nu toe alles op pc gedaan. die het onlangs begaf..
    nu wil ik een macbook pro kopen en wilde eigenlijk voor de goedkoopste variant 15” gaan.
    ik bedacht me echter dat ik voor thuis toch een extern beeldscherm wil en waarom dan niet de 13” kopen.
    hier zit echter geen AMD Radeon HD 6490M bij. wat mis ik daarmee?

mijn gebruik bestaat het meest uit illustrator, photoshop en indesign. ik doe weinig of niks met video of animatie.
    wel wil ik een computer kopen die snel werkt en het liefst natuurlijk een aantal jaren meegaat, ook na mijn studie.

ik kijk uit naar jullie reacties, alvast bedankt!!

groetjes,
    erika

Moderator
    Pete.Z

Past denk ik beter onder “switchers”
    Welkom in de Mac wereld!

Moderator
    unSOUND

De ATI kaart heeft zijn eigen geheugen, de HD3000 gebruikt een deel van het RAM geheugen. De ATI kaart is wat krachtiger op het gebied van 3D reddering zoals bij 3D games. Photoshop en Illustrator zullen niet echt verschil merken tussen de kaarten.

Bijdrager
    eri

bedankt voor de reactie! hoe zit het met de quad-core t.o.v. dual-core? heeft deze nog een grote meerwaarde voor iemand die vooral illustrator en photoshop gebruikt?

ik twijfel nu nog tussen een mbp 13” 2,7 GHz (thuis aangesloten op een extern beeldscherm die ik voor dat prijsverschil weer kan kopen) en een mbp 15” 2,0 GHz.
    voor de komende twee jaar studie grafisch en daarna hopelijk nog een aantal jaar voor het werk.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een quad core is in de regel altijd stukken sneller dan een dual core. Maar de feitelijke snelheidswinst wordt bepaald door de software. Als je met één van de latere versies van Photoshop etc. werkt (CS5 b.v.b.) dan scheelt dat aanzienlijk; maar oudere versies gebruiken niet alle core’s van een CPU zodat de quad core maar voor ±50% wordt benut waardoor de snelheidswinst te verwaarlozen is.

Moderator
    unSOUND

De laatste versies ook niet echt hoor… Bij Photoshop CS5 zie ik ook nog geregeld 1 core werken en de rest stationair draaien…

Bijdrager
    flyerking

Hoi eri,

Ik ben zelf ook grafisch ontwerpen en vorige week heb ik de overstap gemaakt van windows 7 naar een iMac 27” 3,4 GHz lion i7 12 GB uitgrebreid.

WAT EEN VERSCHIL.

Ik had nooit verwacht dat apple met de creative suite master collection er zo goed mee om kon gaan.

De videokaart hoeft niet op volle toeren te draaien met grafisch ontwerp dus maak je geen zorgen het RAM geheugen is meer van belang.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    unSOUND op 29 september 2011

De laatste versies ook niet echt hoor… Bij Photoshop CS5 zie ik ook nog geregeld 1 core werken en de rest stationair draaien…

Het hangt er vanaf wat je precies doet hoor. Het “smart sharpen” filter b.v.b. dat enkele seconden doet over een 10Mpix foto gebruikt tocht echt alle 4 de core’s bij mij hoor. (eigenlijk 8 vanwege hyperthreading)
    Er zijn echter genoeg bewerkingen die aan 1 core genoeg hebben omdat het zo snel gebeurd is. (moeilijk te vergelijken dus)

Bijdrager
    eri

bedankt voor alle reacties.:)
    ik weet alleen nog steeds niet of ik nou voor de mbp 13” 2,7 GHz moet gaan en daar gewoon een monitor bijkopen voor thuis of iets meer betalen en een mbp 15” 2,0 GHz kopen. en waarom?
    ik heb trouwens nog de software van cs4 (was voor pc, maar heb begrepen dat ie ook op mac kan) dus ik denk niet dat ik het nieuwste van het nieuwste ga gebruiken van adobe. tenzij ik dat nog van iemand krijg..

maar ik heb nog 1 dag om te beslissen tussen die macbooks, dus heel graag jullie input!

Bijdrager
    ClickHereNow

mbp 15 inch zou ik adviseren! als je je laptop van plant veel rond te dragen raad ik je de 13inch aan. Maar als dat alleen sporadisch gebeurt… dan zeker 15inch

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.