21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    EclipX

Van OS X naar Windows?

Hoi, ik werk al een paar jaar met een Mac, ik heb een Macbook…

Nu begint de laatste tijd, m’n mac toch wel soms wat traag te werken, en ik ben van plan om een nieuwe te kopen, maar ik zit met een dilemma….

Een Macbook Pro is toch wel redelijk duur qua specs… Ik zou graag een i3 of een i5 cpu hebben met een nvidia geforce erin…

Een Macbook Pro met een i5 cpu erin begint toch al vanaf 1700€ ….

Terwijl bv Sony Vaio al begint vanaf 1200€, met ook een i5 cpu in, met zelfs een geforce GT 425m, terwijl de Macbook een 330m gpu heeft… dat is toch al 500€ verschil he, voor minder zware hardware…. en er zit zelfs bluray op, en volgens mij meer uitbreidmogelijkheden?

Probleem is, dat ik tot nu toe een macliefhebber ben, ik bedoel dus, dat ik dus 1TB+ aan iTunes, iPhoto, DMG’s & TimeMachine data heb, die volgens mij met enorm veel werk moet worden overgezet naar een NTFS volume, want nu zijn al m’n schijven in HFS

Op een Windows laptop heb je natuurlijk geen TimeMachine, en dat vind ik best wel kut, ook zou m’n enorme iTunes lib terug moeten geïmporteerd worden, zonder alle ratings!!! iPhoto lijkt me niet zo erg, gezien je ook Windows Fotogalarie hebt, die eigenlijk net het zelfde is.
    En ik heb tot nu toe nog geen deftig alternatief gevonden voor Plex, want dat gebruik ik veel en graag

Voordeel van Windows is natuurlijk dat je kan gamen, dat is het enigste

Wat zou ik nu doen? Toch het extra geld neertellen voor een Macbook, die ik hopelijk nog vele jaren kan gebruiken… maar met lagere hardware (ik zit er zelfs aan te denken, als ik een Macbook Pro koop, die van 1200€ wil, maar dat is zelfs nog lager, een Core2Duo, met een 320m gpu erin!??) Voordeel is dat al mijn data, apps, bib’s op HFS schijven staat, en alles meteen plug&play is

Oftewel koop ik gewoon een Windows laptop voor een goedkopere prijs, en zet daar desnoods Hackintosh op, maar ik vrees ervoor qua stabiliteit

Graag had ik jullie mening gehad

Grtz

Moderator
    unSOUND

Ik denk dat je zelf ook wel beseft dat als je dit op een Apple forum vraagt, zo goed als niemand je zal adviseren om voor de Windows-machine te gaan…

Wat ik niet helemaal uit je verhaal begrijp is wat je met de machine gaat doen. Je hebt het over de CPU en GPU, maar verteld vrij weinig over wat voor software je wilt gaan draaien.

Windows is voor mij echt geen optie. Ik werk er op mijn werk dagelijks mee, maar kan gewoon niet aan de indruk ontkomen dat alles net even moeilijker gaat. Ook de software is geen vergelijk. iPhoto tegen Windows fotogalerie houden lijkt logisch, tot je ziet hoe Apple het veel beter heeft aangepakt door iTunes, iPhoto en Aperture bijvoorbeeld systeem-breed heeft geïntegreerd, en praktisch alles heen en weer te slepen is, zelfs naar 3rd party software.

Wat betreft de hardware, als ik in jouw schoenen zou staan zou ik een tweedehands MacBook Pro pakken. Voor 1200 heb je hele leuke 15 of 17 inch MacBook Pro’s, soms nog met een paar maanden of jaar AppleCare er bij. ( 15 inch 2,5 GHz voor 1000 a 1100 euro zie je geregeld )

Bijdrager
    k-the-ripper

Kijk ook eens voor de grap naar je totaalprijs van je eventueel aangeschafte software:)
    Voor mij is het bijvoorbeeld geen optie als ik alleen al naar de prijs kijk wat ik voor final cut pro en adobe cs5 web premium heb betaald. (oke die laatste is betaald voor mij maar dan toch…)

Gebruik je allemaal ‘gratis’ software dan wordt de keus misschien simpeler.
    Voor een stabiele (wat dat dan ook waard mag zijn) hackintosh is een laptop stuk moeilijker te zoeken, die dingen zijn nu eenmaal slecht achteraf aan te passen wat hardware betreft.

Windows heeft programma’s om HFS+ schijven te kunnen lezen/schrijven dus dat is met een extern USB kastje waar je je Mac schijf in kan doen op te lossen.

Ik weet niet of je per saldo nou echt zoveel goedkoper uit zal zijn, kwa gebruikersgemak ga je er in mijn ogen op achteruit ondanks dat windows7 best wel lekker schijnt te lopen.
    Als je 3 tot 4 jaar met nieuwe laptop wilt doen zeggen die 500 euro ook niet zoveel meer, maar ik ben de laatste om over andermans centen advies te geven…

MacBooks zijn stevig aan de prijs maar zelfs op afstand van 5 meter straalt de zorgvuldige afwerking er van af hetgeen ik nou niet van de gemiddelde klapjap met windows kan zeggen.

Bijdrager
    1984

Het is inderdaad net maar wat je er mee gaat doen ? Geniet op geheel nieuwe wijze van uw foto’s en video’s

1984 op 07 maart 2010
    ”Pieterr”

Apple holt ondertussen al flink achter de feiten aan.

Dell heeft een hele Inspiron serie 15″ en 17″ notebooks met Core i3 en Core i5 vanaf €499.

Inderdaad die Dell had ik nog niet gezien

Dell Inspiron 17 Intel Core i

De nieuwe Inspiron 17, met een nieuwe look en nieuwe mogelijkheden, zoals een HDMI-poort om uw HD-tv aan te sluiten!

De Sony F7 serie wel i5 en i7

http://www.sony.nl/product/vn-f-series

https://www.sonystyle.nl/SonyStyle/VAIO-notebooks/F-Serie-16-4/

Macbook vs Macbook pro 13″

Bijdrager
    PvdO

Hoe oud is je MacBook, want als hij ‘af en toe wat traag werkt’ zou dat voor mij geen reden zijn om hem weg te doen. Misschien kan je een keer een schone install doen, een grotere hardere schijf of meer RAM er in zetten.

En anders staat Marktplaats vol met 2e hands prachtmachines:)

Bijdrager
    Pieterr

Als de prijs voor jou de doorslaggevende factor is, is het niet vreemd dat je naar andere merken dan Apple gaat kijken. Mijn buurvrouw wilde onlangs een nieuwe notebook, en wilde persé niet meer dan €1000 eraan uitgeven. Het is toen een Sony VAIO VPC-F13M1E/H geworden. Wat bij haar wel meespeelde was dat ze bekend is met Windows en niet (meer) wilde switchen. (Ze is al wat ouder.)

Moderator
    Poezenbeest
    EclipX op 15 januari 2011

Voordeel van Windows is natuurlijk dat je kan gamen, dat is het enigste

Enige zou ik hier zeggen…

Ik ben niet zo’n gamer, dus ik hecht weinig waarde aan de mogelijkheden op de Mac, hoewel die er zat zijn. Steeds meer spellen komen ook op OSX uit en daarnaast kan je onder Bootcamp ook nog een hoop. Verder denk ik dat een laptop nou juist het minst ideale apparaat is om op te gamen, neem dan een console. Ik denk dat de speel-ervaring op de XBox of de PS beter is, dan op welke laptop dan ook.

Daarnaast is mijn ervaring (voor zover ik in mijn omgeving en hier op het forum meemaak) dat je met een MacBook toch wel vijf jaar doet en met een andere laptop na drie jaar toch wel aan vervanging nodig bent. Daarnaast is al eerder de software genoemd, die voor de basis op de Mac toch goedkoper is, als je tenminste wil dat het prima werkt. Ik denk dat het prijskaartje voor de Sony toch wat hoger ligt als je dit meetelt.

Bijdrager
    Pieterr
    Zerk op 15 januari 2011

Ik denk dat het prijskaartje voor de Sony toch wat hoger ligt als je dit meetelt.

In het geval van de buurvrouw: de programma’s die zij het meest gebruikt (oa. voor foto- en filmbewerken) heeft ze al. Het iLife argument was voor haar niet relevant (genoeg).

Bijdrager
    Dems

Je moet die 2 laptops niet vergelijken, windows heeft veel betere hardware nodig om een beetje fatsoenlijk te kunnen draaien. Waar Mac OS X dat minder nodig heeft;).

Bijdrager
    Nikita

’t Is een lap tekst, maar lees het toch maar, want je hebt er wel degelijk wat aan

Een collega van mij omschreef het heel mooi: “OS X is lichter op z’n voeten dan Windows”. En zo is ’t maar net.

Als je kijkt naar een Sony (of welke Windows notebook dan ook) zou ik gaan voor de 16,4″ versie gaan (da’s de F13 serie geloof ik). Deze hebben ten minste een fatsoenlijk beeldscherm, zeker in vergelijking met de schermen zoals die op de huidige MacBook Pro’s zitten.

Als je een i3 of i5 CPU er in wilt hebben, dan zou ik nog wel even een paar maanden wachten, aangezien dan de nieuwe lijn notebooks van alle fabrikanten goed beschikbaar komen met de nieuwe Intel Sandy Bridge processors. Apple zal daar ook wel gebruik van gaan maken (aangezien de Intel GMA HD 2000 / 3000 IGP’s een héél stuk beter zijn geworden), dus kunnen ze ook in de 13″ MBP worden toegepast.

Met dezelfde processors kan je verschillende notebooks een heel stuk makkelijk vergelijken.

Persoonlijk kies ik eerder voor de software (ik vind OS X stukken prettiger om mee te werken dan Windows, ook W7), plus je krijgt er de iLife suite bij (iPhoto alleen al is voor mij onmisbaar bijna – ik ben geen enkel programma tot nu toe tegengekomen die ik net zo fijn vind werken, tenzij je je portemonnee wilt trekken).

Oja, en hou er rekening mee dat elke Windows notebook wordt geleverd met een hele lading crap-ware. En zonder nuttige software ( Windows Fotogalerij is absoluut niet hetzelfde als iPhoto! ).

Ik vind een Mac dubbel en dwars z’n centen waard; ogenschijnlijk zijn ze iets duurder maar dat betaald zich uiteindelijk wel weer terug in het gebruiksgemak.

Oja, nog een laatste ding: een beetje MBP kan tegenwoordig 8 a 9 uur mee op een batterijlading, iets dat geen enkele andere notebook haalt, tenzij je een zware grote accu extra aanschaft, of genoegen neemt met een trage processor en IGP graphics – waarbij ik nog wil toevoegen dat de NVIDIA 320M die in de huidige 13″ MBP zit echt niet onaardig is – ik speel prima Burnout Paradise (ik speelde voorheen COD4 op de Geforce 9400 – maar ik ben al snel tevreden op het gebied van de graphics, dat wel).

Anyway: succes.:smile:

Toch nog even een toevoeging: geen Acer, geen Dell (en zeker niet iets van 500 euro), geen HP als je batterijduur je lief is; hooguit Asus, Toshiba of Sony.

Bijdrager
    Oppie

Grappig, termen als i3 en i5, Sandy Bridge en noem maar op: het zegt mij zo weinig.
    (Ik weet er genoeg van af, dat wel.).
    Een -voor jou- goede computer is veel meer als de optelsom der onderdelen.
    Ik weet dat er op valt af te dingen, maar ik beschouw die termen toch voornamelijk als verkoop praat.

Maar goed: het vervelende van keuzes is dat je een keuze moet maken.
    En dat kunnen we niet voor jou doen. Ook de aangedragen argumenten zijn al vaak uitgekauwd en oubollig. Je zult het zelf moeten doen. Succes!

Bijdrager
    Vinhelper
    Oppie op 15 januari 2011

Grappig, termen als i3 en i5, Sandy Bridge en noem maar op: het zegt mij zo weinig.
    Ik weet dat er op valt af te dingen, maar ik beschouw die termen toch voornamelijk als verkoop praat.

Google?

Je posts hebben de laatste dagen een vage inhoud, Oppie.

Sorry, maar als je niets beters te melden hebt, reageer dan liever niet. Niet dat ik alles weet, maar indien dat zo is, zoek ik het gewoon op.

Om dan alles waar je niet zo bekend mee bent af te kraken als verkooppraatjes, vind ik wat ver gaan.:sealed:

Moderator
    unSOUND

Tussen de regels doorlezen is ook een kunst Vinnie…:wink:

Bijdrager
    Oppie

Daar hebben we Vin weer!

Ik had m’n post al net ge-edit, omdat ik zag dat de bijdehandjes wel eens in actie zouden kunnen komen.
    Kerel, ik weet er waarschijnlijk meer van af als jij ooit zult weten, maar dat is nou net niet het punt wat ik wil maken,

Bijdrager
    Vinhelper

Ik ook niet. Staan we quitte.

Probeer je dan wat duidelijker uit te drukken, want je komt wel over zoals ik je post net heb begrepen.

Moderator
    unSOUND
    Vinhelper op 15 januari 2011

Probeer je dan wat duidelijker uit te drukken, want je komt wel over zoals ik je post net heb begrepen.

Maar nogmaals, wie zegt dat dat aan zijn schrijfkunst ligt ?

Bijdrager
    Oppie

Ok Vin, zul je dan in ieder geval in dit draadje je blijkbaar aangeboren drang om op te voeden laten voor wat het is en gewoon on-topic blijven, om TS een terecht plezier te doen?!

Bijdrager
    Vinhelper

@unSOUND: Waar het aan ligt, laat ik maar in het midden, anders is het helemaal ruzie.

Ik moet alleen maar tekst lezen.:wink:

Ontopic maar weer, en [email protected] voor de vervelende onderbreking.

Bijdrager
    Nikita

De nieuwe Core-processors van Intel heten intern Sandy Bridge (of eigenlijk wordt het hele platform zo genoemd).

De grootste winst zit ‘m eigenlijk in de geïntegreerde GPU (de Intel GMA HD 2000 of 3000, afhankelijk van welke processor je hebt). De processors zelf zijn niet zo spectaculair veranderd of versneld, voor zover ik weet. Het enige is, omdat de GMA in deze lijn processors zoveel is verbeterd, is het voor Apple ook weer uit te leggen als ze dat ding gebruiken in de 13″ MBP zonder een andere GPU van ATI of NVIDIA te gebruiken (volgens Intel is de GMA HD2000 vergelijkbaar met een ATI Radeon HD5450, en de GMA HD3000 vergelijkbaar met een HD5470 van ATI, dus best aardig en verre van de troep die de GMA950 was, bijvoorbeeld).

Zo, dat was de tech-update.

Verder ben ik het wel met Oppie eens, een goede computer is veel meer dan de optelsom der onderdelen. En voor mij persoonlijk zit het ‘m dan in dus in de software die wel of niet erbij zit of nodig is (denk aan virusscanners die toch, hoe dan ook, je systeem zullen vertragen).

En daarom heb ik een Mac.

Bijdrager
    Hermanko

Dit dilemma speelt bij bijna iedereen die een nieuwe wil; een basis MacBookPro 13 is fijn ! Als ervaren Mac gebruiker krijg je spijt en dan ben je nog duurder uit….

Bijdrager
    PvdO

Wat ook net in me opkomt: probeer het nog met je huidige bookje uit te zingen tot er weer updates van de MacBooklijn zijn, dan gaan de oude er al gauw met 100 – 200 euro korting uit. Of je kan kijken naar een vorige serie witte MacBook. Zeker winkels als de MyCom willen die nog wel eens gewoon op voorraad hebben liggen, ook weer met fikse kortingen.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.