26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    recoiller

Van Lion naar SL: Safari en iPhoto werken niet meer

Terug naar SL blijkt op de ene computer een stuk makkelijker dan op de andere (een beetje zoals de ervaring met Lion).
    Ik heb het meeste nu wel opgelost maar blijf alleen met een niet functionele Safari en iPhoto achter.
    (en ik zou niet weten waar het data-file van 1password staat)

Als ik iPhoto wil openen krijg ik deze error:

Dyld Error Message:
    Library not loaded: /System/Library/Frameworks/CoreMedia.framework/Versions/A/CoreMedia
    Referenced from: /System/Library/PrivateFrameworks/ProKit.framework/Versions/A/ProKit
    Reason: image not found

Als ik Safari open krijg ik deze error:

Dyld Error Message:
    Symbol not found: __ZN7WebCore8Settings20gAVFoundationEnabledE
    Referenced from: /System/Library/PrivateFrameworks/WebKit2.framework/Versions/A/WebKit2
    Expected in: /System/Library/Frameworks/WebKit.framework/Versions/A/Frameworks/WebCore.framework/Versions/A/WebCore
    in /System/Library/PrivateFrameworks/WebKit2.framework/Versions/A/WebKit2

Bijdrager
    mbelier

Waarom ben terug van Lion naar SL?

Bijdrager
    SunKeeper

Even weggooien, en opnieuw installeren vanaf je Snow Leopard-DVD, die 2 apps.

Bijdrager
    recoiller

Waarom ben terug van Lion naar SL?

Dit is persoonlijk weet ik inmiddels..

– SL is bij mij veeel sneller op zowel Macbook Pro als iMac
    – SL ziet mijn NAS en kan met de oude AFP om gaan
    – SL staat toe dat je timemachine draait op een niet Appleschijf op het netwerk
    – SL heeft een Mail App die voor mij veel overzichterlijk en sneller werkt
    – SL heeft Frontrow
    – SL heeft Expose als guesture wat in Lion is vervangen voor Missioncontrol wat ik niet handig vind
    – SL kan ook oude software draaien zoals Appleworks, Freehand en andere oude programma’s
    – SL heeft geen moeite om alle vormen van Exchange aan te kunnen
    – SL heeft een agenda waarbij ik items op andere agenda’s kan droppen om ze snel over te zetten
    – SL heeft een adressenboek waarbij ik groepen zie en makkelijker kan gebruiken

En zo kan ik nog wel even door gaan. De mooie functies van Lion waar anderen helemaal blij van worden hebben voor mij persoonlijk totaal geen waarde. Ik heb Lion geprobeerd, eigenlijk in de hoop dat het veel sneller zou zijn omdat ik de rest niet echt nodig heb of het werkt niet. Het bleek langzamer en meer strandballen (wat misschien logisch is voor een eerste versie).

Na een week werken met Lion bleek mijn productiviteit lager met Lion dan met SL.

@Sunkeeper: ga ik nu proberen.. (had het al eens gedaan met de schijf die bij de computer zat maar daar zie je niet welke software er op wordt gezet.

Bijdrager
    recoiller

Even weggooien, en opnieuw installeren vanaf je Snow Leopard-DVD, die 2 apps.

Met Safari is hij nu bezig maar iPhoto zat er niet bij. Dat hoort natuurlijk bij iLife..

… ik krijg netjes een melding dat er mogelijk oudere software is ge├»nstalleerd.. Safari wil nog steeds niet openen. Ik download het nu van de site van Apple (had ik ook gedaan met iTunes en dat werkt nu wel weer). Volgens mij is iPhoto een betaald programma in iLife of niet?
    Dat zou dan toch ook op de applicatie DVD die bij de computer zat moeten zitten?

Bijdrager
    recoiller

Safari blijft weigeren..
    Ik ben nog even op zoek naar iPhoto. Overigens zit het niet in het programma maar in systeemonderdelen.

Bijdrager
    recoiller

iPhoto inderdaad terug gezet.

In de dock staat er weer een wit circeltje over en ik krijg de melding:

U kunt het programma iPhoto niet openen omdat het mogelijk beschadigd of onvolledig is.

Nog wat motieven om terug te gaan naar SL:
    – een uur langer op de batterij kunnen werken
    – zowel het programma’s en bestanden openen niet meer automatisch en ik hoef ook niet steeds meer iets uit te vinken.

Bijdrager
    cids

Even een reactie;

Typische, de meeste gebuikers ervaren Lion als sneller

Klopt helemaal, wordt tijd dat de NAS leveranciers hun soft/firmware updaten

Wellicht goed punt, maar om daarvoor naar SL te gaan…

Dan schakel je in Lion de oude interface in

– SL heeft Frontrow

Goed punt, maar wel op te lossen

– SL heeft Expose als guesture wat in Lion is vervangen voor Missioncontrol wat ik niet handig vind

Kan, maar voor veel gebruikers werkt MC veel beter

– SL kan ook oude software draaien zoals Appleworks, Freehand en andere oude programma’s

Tja…

Lijkt mij sterk, ik werk prima met iCal en Mail op een Exchange server…

– SL heeft een agenda waarbij ik items op andere agenda’s kan droppen om ze snel over te zetten

Zou kunnen, nog niet getest…

In Lion zie je ook groepen…

Bijdrager
    recoiller

Typische, de meeste gebuikers ervaren Lion als sneller

Ik zei al, het is nogal persoonlijk. En jouw “meeste gebruikers” is je eigen waardeoordeel.

Klopt helemaal, wordt tijd dat de NAS leveranciers hun soft/firmware updaten

Als jouw Lion met de oude AFP kan omgaan dat heb je werkelijk iets unieks. Zal daar verder niet op in gaan. En ja, leveranciers moeten hun firmware updaten maar dat doen ze niet dus hebben de klanten de problemen. Onder de streep werkt het niet en met sommige reacties ziet het er naar uit dat er ook niet snel een oplossing zal zijn. Het maakt mij niet uit waar de fout ligt. Het werkt niet.

Wellicht goed punt, maar om daarvoor naar SL te gaan…

Opnieuw zijn veel zaken persoonlijk. Op het netwerk staan hier alle machines timemachine backups te maken op schijven op het netwerk. Voor veel mensen zal het totaal geen probleem zijn, voor mij wel. Had ik al gezegd dat ervaringen met Lion persoonlijk waren?

Hmm, kan dat? Hoe???

– SL heeft Frontrow
    Goed punt, maar wel op te lossen

Ik ken Plex, prima software maar ik was fan van Frontrow

Kan, maar voor veel gebruikers werkt MC veel beter

Voor veel gebruikers ook niet, ik lees hier bijna alleen maar klachten over. Maar misschien zie je ook wat je wil zien en… het is persoonlijk.

Lijkt mij sterk, ik werk prima met iCal en Mail op een Exchange server…

De ene exchange is zeker de andere niet. Ik heb 7 klanten die met verschillende exchange diensten draaien. Bij 4 werkt het prima en probleemloos, bij de andere 3 is het niet aan de praat te krijgen op clientlevel. Dit is geen mening maar een ervaring.

Zou kunnen, nog niet getest…

Misschien ben ik wel 1 van de weinige gebruikers die dat veel doet en prettig vind.. Maar ook dit is persoonlijk.

In Lion zie je ook groepen…

Het werkt minder makkelijk dan bij SL.

Voor mij gaat het OS om functionaliteit, niet om eyecandy. Ik was blij met SL, anderen zijn blij met Lion.

Bijdrager
    recoiller

Back on subject.. Voor iPhoto was dit voor mij de oplossing, nu Safari nog:

Finally, I have solved this issue. After I have installed Lion and rolled back to Snow Leopard, this issue became my vital problem.

My solution is to remove the broken (or belongs to Lion) ProKit.framework, which is located at: /System/Library/PrivateFrameworks/ProKit.framework

After that, reinstall iLife. iPhoto11 can be launched again.

Inactief
    Anoniem

Ik zou een complete clean install doen, en verder niet klooien met de apps en systemfiles.

Bijdrager
    recoiller

Het zou leuk zijn als Safari werkt maar zeker geen must. De “hassle” van een complete re-install is het me niet waard.

Overigens vind ik Mac OS steeds meer in de richting gaan van Windows en niet eens zo zeer andersom. Op Apple had je nooit een un-installer nodig. Het gedonder met onduidelijke bestanden met onbegrijpelijke namen had je niet op de Mac.

Bijdrager
    Yggdrasil

Groepen zijn toch zichtbaar in Adresboek onder Lion?

Weergave > Groepen (cmd + 3)

Bijdrager
    recoiller

Klopt, maar in SL zag je groepen, namenlijst en ‘details’ in 1 overzicht. In Lion zie je groepen en namenlijst of namenlijst en details.
    Dit is misschien wennen hoor, maar functioneel vind ik het prettig op de SL manier..

Ik merk overigens dat Miro ook een probleem geeft na de terugkeer naar SL.

Iphoto en Safari zijn gefixt:

FOR IPHOTO:
    My solution is to remove the broken (or belongs to Lion) ProKit.framework, which is located at: /System/Library/PrivateFrameworks/ProKit.framework
    After that, reinstall iLife. iPhoto11 can be launched again.

FOR SAFARI:
    Try what I did and see if it fixes the problem. I had some files left from Lion installation in /System/Library/PrivateFrameworks/WebKit2.framework. Deleting the directory and re-installing Safari worked for me.

Inactief
    Anoniem
    recoiller op 06 augustus 2011

De “hassle” van een complete re-install is het me niet waard.

Blijf jij dan maar lekker aanklooien met je systeempje en onbegrijpelijke bestandsnamen. Veel plezier ermee! :sarcastic:

Bijdrager
    recoiller

En dan ben ik hier de azijnzeiker?
    Als je niets toe te voegen hebt, doe het dan ook niet.. Sfeertje is hier wel lekker de laatste tijd..

Inactief
    Anoniem

Nee, jij gooit welgemeende adviezen naast je neer en bent erg negatief over OS X. Als je geen hulp wilt, waarom kom je dan hier om vragen te stellen?

Bijdrager
    recoiller

Klopt! Alle advies wordt gewaardeerd, maar niet alle advies hoeft opgevolgd te worden toch? Jij zou een clean install doen, de vorige clean install met migratie koste mij 24 uur. Als je Safari niet echt nodig hebt maar het zou wel meegenomen zijn als het gefixt kon worden (is inmiddels gefixt) dan is de clean install leuk advies maar voor mij nu even niet handig.

Ik ben niet negatief over OSX, voor mij is Lion echter geen verbetering maar verslechtering ten opzichte van Snow Leopard. Dat is ook welgemeend advies en iedereen mag zelf bepalen hoeveel waarde ze daar aan hangen. Door alle ervaringen (negatief en positief) kunnen anderen beter beslissen of ze wel of niet de overstap maken.

Het valt me echter wel op dat er -zeker de laatste tijd- heel veel gebruikers op een lullige manier reageren op vragen.

Inactief
    Anoniem

De Webkit framework wordt niet alleen door Safari gebruikt, maar door een hele hoop andere programma’s. Als je daar gewoon delen van weggooid ‘omdat je Safari niet nodig hebt’, zorg je ervoor dat al die andere programma’s mogelijk niet meer goed kunnen werken. Ik vind het prima hoor, jouw beslissing.:smile:

Bijdrager
    piddy4888

Hoe ben jij teruggegaan naar SL zonder je data te verliezen? Of heb je een time-machine backup?

Bijdrager
    piddy4888
    koen op 07 augustus 2011

en bent erg negatief over OS X.

Gast, echt waar… Wat kan het jou boeien wat iemand anders van OS X vindt. Nu is recoiller niet eens zo negatief, en wat zou het boeien als hij dat wel was? Ik zeg gewoon eerlijk dat Lion compleet kut is. Ja, ik ben negatief over OS X. So what? Fanboy…

Inactief
    Anoniem

Anders nog iets?

Bijdrager
    piddy4888

Nee, sorry, ik kan niet goed tegen dat soort opmerkingen… No offence, dat moest ik gewoon even kwijt…:wink:

Bijdrager
    recoiller

De Webkit framework wordt niet alleen door Safari gebruikt, maar door een hele hoop andere programma’s. Als je daar gewoon delen van weggooid ‘omdat je Safari niet nodig hebt’, zorg je ervoor dat al die andere programma’s mogelijk niet meer goed kunnen werken. Ik vind het prima hoor, jouw beslissing.

Klopt, in Lion wordt er iets aangepast in dit bestand waardoor het in Lion niet meer werkt. Je gooit het bestand weg, je gooit Safari weg, installeerd Safari opnieuw en daarbij wordt het bestand ook opnieuw geïnstalleerd. Mede daarom zet Apple bij de Safari-download dat het voor SL is. Upgraden naar Lion is makkelijk, terug minder.

Bijdrager
    recoiller

Hoe ben jij teruggegaan naar SL zonder je data te verliezen? Of heb je een time-machine backup?

De oude timemachine backup was niet meer te gebruiken omdat hij al verder was gegaan in Lion.
    Ik heb een nieuwe Lion Timemachine backup gemaakt (doe het via firewire op een externe schijf, ik deed het via utp direct op de timemachine en dit heeft me heel veel tijd gekost.
    Vervolgens hele HD gewist en eerst een verse SL erop gezet.
    Ik heb het hele verhaal in dagboekstijl hier bij gehouden.. Mocht je tijd over hebben:

De leeuw is uit de kooi, download nu Lion!

Bijdrager
    recoiller

@ cids: Ik zie inderdaad die optie “use classic layout”..
    Het schijnt echter dat de letterbox-pluggin voor 3 – panes dan niet werkt..
    Iemand ervaring

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.