29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    erictwikler

Van JVC everio naar macbook met .mod bestanden.

Ik heb sinds kort een macbookje, vooral bedoeld voor foto’s en video’s in op te slaan en te editen enzo. nu heb ik begrepen dat ik een mpeg2 video playback converter moet downloaden, a 20 dollars???

Wat is dat voor iets? Is die macbook zelf niet duur genoeg??
    Kan iemand mij niet helpen met mischien een ander programma?
    Volgens mij als je eenmaal begint met aanschaffen dan is het einde zoek…

Alvast erg bedankt.

Bijdrager
    Roggie

Joh, 20 dollar. Waar heb je het over? Dat heeft toch niks te maken met de prijs van je macbook of je camcorder? De rest van je software is toch ook niet gratis als je een computer koopt? Met die 20 dollar is het einde niet zoek, want verder heb je niks nodig om je bestanden te converteren.

Ik gebruik Mpeg Streamclip om de mod bestanden te converteren naar DV materiaal. Gaat heel makkelijk in een batch. Hernoem alleen wel eerst even je bestanden naar iets als 1.mod, 2.mod en dergelijke en dan in de goede chronologische volgorde. Anders heb je straks alles door elkaar staan en is het een heel gedoe om alles weer in de juiste volgorde te krijgen. Mpeg streamclip is gratis, maar je hebt er inderdaad de QT Mpeg2 converter voor nodig. Vier biertjes en je bent het ook kwijt.

Bijdrager
    KarelWillem

Je had ook een andere camera kunnen kopen, dan had je het probleem niet gehad. :wink:

Of helemaal géén camera, dan houdt je ook lekker veel geld in je zak.

Of géén camera èn geen MacBook. Of… :P

Tuurlijk is het einde compleet zoek. Zo is de huidige maatschappij toch ingericht?

Je wilt een auto, een fiets, een huis, een MacBook, een digitale camera, een GSM, een navigatie, TV, video, DVD-recorder, een vrouw of een man, kinderen, een nog grotere auto, een nog groter huis, een nog snellere computer, nog meer mega-pixels op je camera, etc.

Die auto wordt ook niet geleverd inclusief benzine, de vrouw wordt geleverd zònder uitgebreide garderobe, de kinderen worden geboren zònder speelgoed en als man wordt je ook niet op de wereld gezet mèt een krat bier.

Kortom; software is gewoon de brandstof voor je computer. En brandstof kost meestal geld.

Moderator
    unSOUND
    ”erictwikler”

Wat is dat voor iets? Is die macbook zelf niet duur genoeg ?

Ten eerste: Als je hem zo duur vind, had je hem niet moeten kopen.

Ten tweede ben je boos op de verkeerde. JVC had er software voor de Mac bij moeten maken, dus als je aan iemand 20 dollar moet vragen is het wel aan JVC.

Ten derde heb je nog de verkeerde camera gekocht ook. MPEG2 is al gecomprimeerd, dus op het moment dat je dat gaat editten verlies je kwaliteit. Zeker als je de opnames nog gaat editten moet je geen camera hebben die al comprimeert naar mpeg2 bij het opnemen.

Bijdrager
    erictwikler

Hahaha,

Ok ok ok. k neem het terug, maar wat ik bedoel is dit, ik ben niet echt zo heel goed met computers enzo, begin n een beetje wegwijs te worden. Waar ik bang voor ben is dat als ik dadelijk iets koop, nog niet het goede heb. maar als jullie me kunnen verzekeren dat het met die 20 euries is opelost, dan maakt het me inderdaad niet veel uit (zijn 10 bier trouwens, of je moet al in ibiza zijn!!)

En inderdaad, blame jvc.

had de camera trouwens eerst, daarna pas de macbook!

Peace

Bijdrager
    erictwikler

En hoe ga ik dat betalen?

overschrijven????

(trouwens nog bedankt voor de les en de info ;))

Bijdrager
    erictwikler

Tja, dacht dat een hdd wel het handigste zou zijn, heb me bij de media markt laten informeren.
    Ik vind het inderdaad erg onhandig de jvc de filmpjes in kleine stukjes hakt, zeker als e ook nog eens niet op volgorde staan erna, maarja, heb m nu. Dus moet het er maar mee doen.

En wat is die kreditkaart dan? Is dat zoiets als paypal??

Greetz!

Moderator
    unSOUND
    ”erictwikler”

heb me bij de media markt laten informeren.

Daar zat ‘m dus de fout…. advies vragen aan mensen die ten eerste geen verstand van zaken hebben, en er baat bij hebben dat je wat van ze koopt zijn zelden de juiste mensen om advies aan te vragen…

Bijdrager
    Roggie

En op zich valt het met het kwaliteitsverlies reuze mee. In theorie lijkt het een stuk dramatischer dan het in de praktijk is. FFMpeg levert prima conversies.

Je kunt die plugin gewoon in de Apple Store aanschaffen.

Hans

Bijdrager
    hobbes2210

Ik heb ook een Everio en ben er uiterst tevreden mee.
    Nooit meeer timecode breaks, prachtige kwaliteit, alleen…

Ik converteer de files via MPEG streamclip.
    Gewoon demuxen en ze kunnen zo in FCP (ik weet niet of iMovie ze slikt)
    Ik weet niet of je voor het demuxen ook de MPEG2 optie in Quicktime nodig hebt. Ik heb hem wel geinstalleerd staan. Is toch erg fijn om te hebben.

Succes

Bijdrager
    hobbes2210
    ”~;-)”

eeehm, in welke wereld leef jij?:roll:

Misschien is de schrijver wel erg jong?!
    Ik hoorde ook pas van een credit card toen ik een vast salaris binnen kreeg:-)
    Daarna nooit meer boven nul gekomen…..

Moderator
    unSOUND
    ”hobbes2210″

Ik weet niet of je voor het demuxen ook de MPEG2 optie in Quicktime nodig hebt.

Ja.

Bijdrager
    MacbookTo

Wij hebben pas ook een JVC camera gekocht voor onze zoon en zijn vrouw ter gelegenheid van de geboorte van hun eerste kind en ons eerste kleinkind!
    Dit was in een goed zaak met service en geen mediamarkt. Ze raadden ons deze camera aan. Zelf hebben wij een HD camera van Sony, maar onze zoon wilde per se een camera met een harde schijf erin.
    Ik heb idd geprobeerd om zijn film op mijn Macbook binnen te halen, maar dat lukte niet.
    Ik begrijp dat hij het op zijn Windows Pc wel voor elkaar zal krijgen?
    Dan moeten we het maar via de PC op tape zetten en dan binnenhalen op mijn Mac zodat ik het voor hem kan monteren.
    Oeps en ik dacht nog wel dat Mac met alles overweg kan!

Moderator
    unSOUND

Er zijn al meerdere topics over geweest, en daar is meerdere keren gewezen op het feit dat harddisk camera’s geen goed idee zijn, om meerdere redenen. Als je dan vervolgens toch zo’n camera koopt omdat je zoon dat eist moet je dus niet naar OS X wijzen, maar naar je zoon.

Bijdrager
    hobbes2210
    ”MacbookTo”

Nogmaals, waarom zeurt iedereen over HDD camera’s??

Ik ben een happy camper.
    Ik heb veel ervaring met DV en DVCAM, dus ik ken de hele workflow van filmen, capturen en editten.

De workflow met een HDD camera is net anders, maar niet minder moeilijk.

Zorg ervoor dat je Quicktime PRO met MPEG2 optie hebt….
    transfer de MOD files naar je mac via USB2. (wat nou time code breaks, of real time wachten….)
    Demux met MPEG streamclip en je kan prima aan het werk met Final Cut.

Ik zie echt niet in waarom iedereen zo ontzettend moeilijk doet.

Ik begin een beetje op unsound te lijken met zijn VLC fobie:-)

MacBookto, gewoon proberen en je zal zien, je loopt nooit meer een blauwtje

:wink:

Bijdrager
    Vallie

Hallo hobbes2210,

Een vraag.

Er staat demux met mpeg streamclip. Naar welk bestandsformaat? DV of een ander. Heb sinds gisteren een hdd camcorder en heb alle software al. Alleen kan je uit heel veel bestandsformaten kiezen, dus mijn vraag wat is het beste??

Alvast bedankt.

Bijdrager
    Kleintje

Grappig dat we het er net hier al over gehad hebben. JVC levert wel software mee maar ik wilde gewoon met iMovie werken.

Het was een ramp en converteren duurde echt heel lang (op een nieuwe Mac Pro). En de kwaliteit was slecht.

Heb net met € 25,- verlies de camera verkocht……:D

Bijdrager
    hobbes2210

Everio neemt in MPEG2 op.

Demuxen betekent dat je de video en de audio van elkaar scheidt.
    Deze files (volgens mij m2v) kan je direct in FCP gebruiken.
    (in een andere post heb ik gemeld dat mijn laptop defect is en ik nog geen FCP heb ge herinstalleerd)

Zodra je gaat converteren naar DV, dan gaat het lang(er) duren.
    DV neemt ook veel meer ruimte in dan MPEG2.
    Overigens doet MPEGstreamclip dit ook best prima hoor.
    De kwaliteit moet je niet beoordelen op je computer, daar Quicktime vaak niet op high kwaliteit preview staat ingesteld (zie preferences)

Bijdrager
    Roggie
    ”MacbookTo”

Ik heb idd geprobeerd om zijn film op mijn Macbook binnen te halen, maar dat lukte niet.
    Ik begrijp dat hij het op zijn Windows Pc wel voor elkaar zal krijgen?
    Dan moeten we het maar via de PC op tape zetten en dan binnenhalen op mijn Mac zodat ik het voor hem kan monteren.

Macbook,

het heeft niks met je Mac te maken, maar met het bestandsformaat van je videorecorder en het bestandsformaat waar final cut en imovie mee overweg kunnen. Je moet de bestanden even omzetten naar DV formaat. Dat is alles.

Hans

Bijdrager
    MacbookTo

Op dat gebied ben ik een echte leek, hoewel we al 30 jaar filmen. Hoe kkun je dat bestandsformaat overzetten in DV?

Bijdrager
    Vallie

:evil: Wat een gedoe zeg. Ik dacht dat het makkelijker was zo’n HDD camera. Maar het omzetten gaat via veel omwegen. In die tijd kan je net zo goed via de firewire je camera aansluiten en realtime downloaden. Dat was voor mij de reden om de JVC everio gzz-mg155 terug te brengen en hem om te ruilen voor de panasonic NV-GS320 (mini-DV). Je hoeft niet eerst de harde schijf te legen en te backuppen om met een nieuwe opname te beginnen. Gewoon nieuw bandje en monteren kan altijd nog.
    :mrgreen:

Bijdrager
    iDude

@hobbes2210: ik heb ook een JVC everio en heb de afgelopen week besteed aan het leren omgaan met mod-files en het importeren etc. Het is inderdaad lastig, maar het werkt wel.
    Mijn vraag is: ik heb vaak een stuk of 40 filmpjes die ik inlaadt, waarbij ik dan graag steeds 3 of 4 filmpjes (van hetzelfde onderwerp) aan elkaar wil plakken. Dit kan met diverse progs: echter: weet je een manier om dit automatisch te doen? Ipv steeds met de hand. Ik heb met automator al een script geschreven om de files automatisch te veranderen en te rangschikken enzo, echter ik kan de conversie-handelingen binnen mpeg stremaclip of visualhub niet automatiseren. Hoe doe jij dit?

Bijdrager
    hobbes2210

Allereerst gebruik ik de batch list mogelijkheid van MPEG streamclip.
    Dit zorgt ervoor dat al mijn files worden geconverteerd (in mijn geval gedemuxed)

Dan zijn er inderdaad meerdere mogelijkheden.
    Handmatig werk ik het makkelijkst met Quicktime (pro)
    Daar selecteer en plak ik de diverse filmpjes achter elkaar en save de file als eindproduct, welke ik dan weer in hetzij DVD studio pro of FCP gebruik.

Bijdrager
    iDude

dank voor je reactie. Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik dit graag autoatisch zou willen laten doen, omdat het veel tijd kost en ik toch altijd dezelfde bewerking wil doen voor alle filmpjes. Dingen binnen mpeg streamclip (of visualhub) kun je echter niet verwerken in een automator-script. Weet jij hiervoor een oplossing?

Bijdrager
    hobbes2210

iDude,

Ik heb absoluut geen ervaring met scripting of andere geautomatiseerde processen, sorry

Bijdrager
    erictwikler

Dag beste mensen,

Heb nu de credit card gekregen, wil graag QT pro en mpeg2 blackback blabla converter downloaden, kom er niet doorheen.

Moet perseee een shippingadres opgeven, in de US dan. kan ik m niet gewoon downloaden, hoe hebben jullie t gedaan?

Alvast bedankt!

Moderator
    unSOUND
    ”erictwikler”

Moet perseee een shippingadres opgeven, in de US dan.

Probeer je het wel via de Nederlandse store ?

Bijdrager
    erictwikler

Klopt, zag aan de rechterkant inderdaad een link naar de nederlandse store. Heb nu QT pro eindelijk erop, heb namelijk een regestratie key gekregen. Alleen van de mpeg2 PB conv heb ik niets ontvangen, wel betaald. Kan het langer duren? krijg namelijk steeds de meldign dat ie niet geinstalleerd is…
    poeh poeh… geen gesneden koekje voor mij..

Moderator
    unSOUND

Bij de mpeg2 plugin krijg je geen serial, maar krijg je in de Store een link naar de download.

• Ga naar de Store, en klik in de balk bovenin op “uw account”
    • Log daar in met je Apple-ID en wachtwoord.
    • Op het volgende scherm staat de optie “Aankopen downloadbare software”
    • Klik daarop, dan zou daar de link naar uw plugin moeten staan.

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.