14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    whaha

Van iPhone 5 naar iPhone SE: wat zijn de extra mogelijkheden?

Sinds de aankondiging van de iPhone SE overweeg ik om over te stappen, maar mijn iPhone 5 doet nog gewoon wat ik er van vraag, het iOS is nog niet ‘out-of-date’ of is erg traag of weet ik wat meer. Het toestel zelf hoeft dus niet vervangen te worden. Mocht dat wél zo zijn, dan had ik heel dit onderwerp niet aangemaakt, want dan had ik mijn beslissing al genomen. Nu moet ik dus gaan kijken wat de iPhone SE mij nu echt biedt. Ik kan gaan kijken naar de specificaties, maar dat zegt ook maar een deel van het verhaal. Mijn idee was nu om te gaan kijken naar de mogelijkheden van dit bewuste apparaat, om er achter te komen of er functionaliteit is die toegevoegde waarde geeft (voor mij).

De nieuwe mogelijkheden van een iPhone SE t.o.v. de iPhone 5:

Night Shift
    Vingerafdruksensor
    Apple Pay
    Live Photos
    4k video
    Slow Motion video
    NFC
    Siri zonder handen

Er zijn vast wel meer toevoegingen, maar in bovenstaand lijstje staan al wat kleinigheden.

Mijn oudste broer had namelijk een goede vraag:

“Wat kun je met die telefoon meer dan dat je met je huidige kunt?”

Tot dusver vind ik de ‘Night Shift’ het boeiendst. Ik wil namelijk in bed nogal lang doorgaan op mijn telefoon en dit is niet goed voor mijn nachtrust…

Verder snap ik dat de telefoon natuurlijk sneller is en dergelijke, maar het gaat er uiteindelijk om wat je er mee doet en dan zijn de specificaties niet zo boeiend.
    Ik gebruik mijn telefoon echt voor van alles en nog wat, maar ik speel geen spellen, maak zelden foto’s, volgens mij heb ik nog nooit een video gemaakt. Zelfs 4G geeft mij niet meer mogelijkheden: de mogelijkheden worden alleen beter of sneller, net zoals verbeterde Wi-Fi.
    Het is hier nu 12:22 en mijn iPhone 5 heeft nog 97% over van zijn accu (ik heb ‘m in november vervangen).

Al met al, hoe kan ik fatsoenlijk onderbouwen dat ik de iPhone SE ‘nodig’ heb?
    Welke mogelijkheden heb ik over het hoofd gezien?
    Welke functionaliteit heb ik gemist?
    Of moet ik me neerleggen bij het ‘feit’ dat alleen de algehele gebruikerservaring er beter op zal worden?

Bijdrager
    Afroman

Tot dusver vind ik de ‘Night Shift’ het boeiendst. Ik wil namelijk in bed nogal lang doorgaan op mijn telefoon en dit is niet goed voor mijn nachtrust…

Dat is ook wel natuurlijk een marketingpraatje. Het beste is om dat of niet te doen of om dat te doen met je lampen aan.

Vingerafdruksensor

Ja dat is handig met inloggen, maar ook met bepaalde apps zoals Evernote, Dropbox, 1Password, bankierenapps, dus dat is een handige en goede toevoeging.

Apple Pay

Wordt niet ondersteund in Nederland, en ook niet in heel erg veel winkels in het buitenland

Live Photos

Tja, hoeveel meerwaarde hecht je hier daadwerkelijk aan?

4k video

Hetzelfde als Live Photos. Het is echt behoorlijk mooi materiaal maar als je snapchats en instagrams stuurt heb je er echt geen reet aan want dat wordt toch zwaar gecompressed. En als je daadwerkelijk mee wilt filmen moet je hardware van je computer en randapparatuur het ook aankunnen

En je geeft overigens zelf al aan dat je weinig foto’s maakt en haast geen films maakt.

Slow Motion video

Tja, hetzelfde als bij Live Photos

[/quote]
    NFC

Die is alleen voor Apple Pay en er zijn geen API’s beschikbaar voor developers om dat in hun apps te integreren. (misschien in de toekomst maar voorlopig in ieder geval niet)

Siri zonder handen

Tja, kan nu ook alleen aan de stroomkabel. Verder rest hoe vaak ga je het gebruiken.

Kijk, als jij een iPhone SE wilt kopen, be my guest. Het is jouw geld, en het is jouw keuze. Je gaat er hoe dan ook op vooruit maar ik denk dat een heel groot deel van de functies je toch niet gaat gebruiken. Ik kwam van de 4 naar de 5S en ik ging gelijk Siri proberen en alle nieuwe functies. Maar na een week was ik het allemaal weer vergeten. En tuurlijk maak je er wel gebruik van. (want ik film ook wel eens met mijn iPhone voor het editten in een film) Maar het is niet echt een dealbreaker.

Dus eigenlijk nee je hebt hem niet nodig. Maar als je hem graag wilt. Koop hem gewoon lekker. Je gaat er hoe dan ook op vooruit. Alleen heel veel functies ga je toch niet zien omdat je ze niet gebruikt.

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat als jij deze vraag stelt dat je dan stiekem al weet dat je de telefoon niet echt nodig hebt om in leven te blijven maar dat je van ons iets wilt horen waardoor je hem wel kunt kopen.

Zo werkt het natuurlijk niet, iedereen zou graag een SE hebben ipv een 5 als je alleen al naar de specs kijkt. Nog een puntje in je lijstje is 64 bit processor, oftewel AdBlock kan op de SE en niet op de 5.

@shmoo adviseert iedereen maar al te graag, dus als je het geld hebt en je wilt zo graag een iPhone SE vanwege alle mooie specs ( begrijpelijk ) dan zou ik er gewoon voor gaan. Ik heb ook ooit eens tegen Nike gezegd, Just do it..

Bijdrager
    bartvdv

Hou er rekening mee dat als je ’s nachts in je bed wil doorgaan, het scherm daarvoor nogal klein is. En ‘petite’ nog meer ‘petite’ is. Investeren in een tablet is beter.

Bijdrager
    gipsman

Is je 5 een 16Gb of 32Gb versie ?
    De grootste stap vooruit is dan een 64Gb SE kopen, tenzij je helemaal niets doet met video, foto’s, muziek, keynote, whatsapp, kortom alles wat ruimte opslokt.
    Nog een argument zou zijn dat de herverkoopwaarde van de 5 pijlsnel gaat dalen, wanneer de 6 en 6S binnenkort tweedehands opduiken bij de release van iPhone 7. De 5 is sowieso minder waard dan de 5S versie.

Bijdrager
    Shmoo

Tablet moet je met twee handen bedienen/vasthouden dat is lastig in bed als je op je zijkant ligt.

Ik gebruik wel eens de iPad Air in bed en het is echt niet zo relax als dat het lijkt. Je moet het ding vasthouden, typen, op je rug krabben, chips eten zonder het display vettig te maken en ook nog af en toe een sigaretje pielen. Lastig met zo’n groot ding in je handen ( de iPad ).

Een iPhone is veel beter voor in bed alleen zou je eigenlijk een app moeten hebben die het ding na een uur automatisch uitschakelt.

Bijdrager
    whaha

Bedankt voor de adviezen, Afroman, Shmoo & johannes.

Mijn onderwerp was dubbelledig en daardoor minder duidelijk. In eerste instantie wilde ik een onderwerp puur over de mogelijkheden, maar uiteindelijk werd het toch een meer persoonlijk verhaal. Ik heb nu een 32 GB iPhone 5 en daar past niet al mijn muziek op (maar wel al de rest), dus de keuze voor de 64 GB iPhone SE is zeker snel gemaakt.

johannes snijdt een teer punt aan: het verkopen van mijn iPhone 5. Aangezien deze tijdens gebruik altijd in een LifeProof hoes heeft gezeten, heeft deze zo goed als geen slijtage. Alleen ben ik (als nerd?) best gehecht aan mijn apparaat en was ik van plan om er 5 jaar mee te doen. Het is namelijk mijn eerste smartphone en tweede telefoon en met mijn eerste heb ik ook de 5 jaar gehaald. Mja, om vanwege nostalgische redenen een aankoop uit te stellen waar ik ongetwijfeld ook veel plezier aan ga beleven is ook raar. Zoals ik in andere onderwerpen heb gezegd, vind ik het testen van de duurzaamheid van een apparaat best wel interessant. Bovendien is er een kans dat de iPhone 5 nog voorzien gaat worden van iOS 10.

Alleen wachten op de iPhone SE 2 is ook riskant. Ik weet nu bijvoorbeeld dat het genoemde hoesje zou moeten passen – ook al zegt LifeProof zelf van niet – de maten zijn identiek. Iets anders om mee te nemen zou de LTE lite kunnen zijn. De iPhone SE heeft geen LTE advanced of wel 4G+. Nee, dat is in mijn geval ook niet echt boeiend, ik heb geen grote databundel. Ik heb overigens maandelijkse Sim-only van Tele2, voor het geval dat belangrijk is.

Misschien, heel misschien, wil ik met dit toestel ook de ‘Sleep Cycle Alarm Clock’ app op mijn 6 jaar oude iPod Touch gaan vervangen, alleen een hypermoderne telefoon naast je liggen waarmee je kunt bellen en dergelijke is toch wat anders dan een trage MP4-speler, nietwaar? Je snapt wel wat ik bedoel, ik verwees hier in mijn vorige post ook naar. Ik laat nu ook elke nacht mijn telefoon op, maar doe dit bewust niet in de buurt van mijn bed. Mijn zelfdiscipline wordt wel erg aangesproken. Om aan te geven hoe het met mij gesteld is, ik maak gebruik van K9 web protection op mijn computer, zodat ik na een bepaalde tijd niet meer kan internetten. Dit is natuurlijk niet te doen op een telefoon die je ook in noodsituaties moet kunnen gebruiken!

bartvdv, Ik ga geen tablet kopen. Dat ik mijn telefoon in bed gebruik is al erg genoeg, zo’n tablet gaat het niet beter maken. Bovendien heb ik in het dagelijkse leven ook geen tablet nodig, bovendien wil ik er zelfs geen – ah shit, dat had ik meteen kunnen typen…

Aanpassing: Ik wil niet verder gaan in bed met mijn telefoon, maar ik doe het wel. Mijn zin daarover was wellicht ongelukkig geformuleerd, maar een app die ervoor zorgt dat ik niet verder kan gaan met m’n telefoon, omdat ie vergrendelt of iets dergelijks (iets sterkers zou tof zijn), zou fijn zijn, waar Shmoo het ook over had.

Bijdrager
    GoeieDag
    Afroman op 30 maart 2016

Dat is ook wel natuurlijk een marketingpraatje. Het beste is om dat of niet te doen of om dat te doen met je lampen aan.

Om de drommel geen marketingpraatje!
    Ook met lampen aan blijft blauw licht blauw licht. Night Shift is zeker een waardevolle toevoeging aan het iOS.

En met iets niet doen los je natuurlijk zo’n beetje elk probleem op, dus dat advies zullen we als niet geschreven beschouwen.

Bijdrager
    marivanwijk

Advies om hem in te ruilen.
    Opbrengst van een iPhone 5 bij de Appelstore € 100.
    Opbrengst bij Amac tot € 180.
    Toch leuk bedrag.

Bijdrager
    Beech

“Ik wil niet verder gaan in bed met mijn telefoon, maar ik doe het wel”. Simpele oplossing.

Bijdrager
    whaha

Inmiddels ben ik al wel zover dat ik over een kleur ga nadenken (ik twijfel tussen zwart en zilver).

Voordat ik daar mee verder ben, heb ik wat suffe vragen over het herstellen / instellen van een nieuwe iPhone.
    Klopt het inderdaad dat werkelijk allés gewoon overgezet wordt van het oude toestel?
    Allé sms-jes, whatsappjes, notities, geluidsopnames, foto’s, video’s en andere zaken?

Ik gebruik namelijk op mijn iPhone 5 een Authenticator en ik wil graag weten of ik deze opnieuw in moet stellen (wat echt een hoop gedoe is) of dat deze deze tijdens de transitie ook helemaal clean overgezet wordt.
    Ik heb wel meer apps waarvan ik dat graag zou willen weten, maar dit is wel zo’n beetje de belangrijkste.

Ik heb ook rondgekeken naar een nieuw hoesje, want ik heb een doel gevonden voor mijn iPhone 5 en dan gaat het hoesje mee.

Laat ik mijn vorige vraag via omdenken omdraaien:

Wat wordt er tijdens het overzetten niet overgezet?

Bijdrager
    whaha

Ik heb Lifedge overwogen, maar ben voor de Lifeproof Nüüd gegaan. Ik vond een plek waar deze even goedkoop was als de Fre.
    Ik heb de telefoon zelf nog niet besteld, maar ik heb al wel een zwart hoesje, dus de ‘space grey’ zou nu wel handig zijn.
    Ik vind de zilveren ook mooi, maar hou niet van een witte voorkant.

Nu nog bedenken waar en wanneer ik de iPhone SE ga kopen. Ik ga het niet meer bij de GSMsjop doen, hoe goedkoop ze ook zijn.

Ik heb bij de concurrent gevonden hoe het zit met die back-ups. Niet alles wordt gekopieerd en als ik mijn WiFi-wachtwoorden wil bewaren, dien ik mijn reservekopie te versleutelen.

Zijn er nog fouten die je kunt maken tijdens het overstappen van iPhone naar iPhone of van Smartphone naar Smartphone?
    Zover ik vast kon stellen, zullen de gegevens van mijn authenticator overigens worden gekopieerd.

Bijdrager
    Melle

ik denk dat je een enorme voordeel vergeet

– massa’s betere camera !!!!

Ik neem zoveel foto’s met mijn gsm en hoe beter de camera, hoe aangenamer eigenlijk.

(we weeral wat belachelijk van apple dat ze de frontcamera op 1.2 resolutie hebben gelaten, net zoals het 16GB standaard, eigenlijk onaanvaardbaar, maar hey – zolang de massa koopt, kan ik hen geen ongelijk geven)

ik weet trouwens al de grootste vooruitgangen van de iphone SE2 >

– standaard 32 GB
    – betere FaceTime camera
    – force touch
    – en uiteraard nog wat sneller processor (maar dat heeft eigen niemand nodig)

Apple – we maken het ze veeeeeeel te makkelijk.

Bijdrager
    whaha

Zoals gezegd in mijn openingspost maak ik zelden tot nooit foto’s of videos, dus de camera is voor mij geen dealbreaker.
    Ik heb overwogen om te wachten op de SE 2, maar dat kan nog zeker 2 jaar duren.
    Ik heb inmiddels mijn toestel besteld bij iCentre.

Ik heb overigens ontdekt dat je bij sommige abonnementen van providers je je nieuwe telefoon in één keer kunt kopen zonder afbetaling. Natuurlijk zit je dan nog wel vast aan een contract van 2 jaar, maar het scheelt tientallen euro’s. In plaats van € 589,- betaal je dan voor een 64 GB iPhone SE dan ‘maar’ € 528,- (Dit voorbeeld gebruikt het aanbod van Tele2.)
    Interessant als je net wilt verlegen of overstappen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.