11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    thugdre

Van iMac G5 iSight naar Macbook?

hallo iedereen,

ik heb zoals je ziet een iMac G5.. nu zou ik graag veranderen naar een Macbook omdat graag een wat draagbare mac om handen zou hebben. Hierbij heb ik echter een paar vraagjes:
    1. Is het wijs om nu een MacBook te kopen? Komt er misschien weldra een update? De Macguide kon me in ieder geval niet veel wijsheid bijbrengen..
    2.Hoeveel zou ik ongeveer nog kunnen krijgen voor mijn iMac (perfecte staat)
    3.Vinden jullie het best dat ik het 1,83 gh instapmodel neem met 1 gig ram? Of zal ik teveel teleurgesteld worden na mijn iMac?

In ieder geval bedankt!
    Gr

Bijdrager
    mvdenberg

1. Ik zou nog even wachten met het kopen van nieuwe Apple hardware: volgende week zal Steve e.e.a. presenteren
    2. Welke iMac G5 heb je? (17″ / 20″, hoe snel, hoeveel geheugen/ ….) Ik raad je aan om de prijzen te vergelijk op http://www.tweedehandsmac.nl
    3. Het ligt eraan wat je met de mac gaat doen (en waarvoor je de huidige mac gebruikt).

Bijdrager
    thugdre

bedankt voor de reactie, wat vlug :)

ja ik ging zeker wachten tot de keynote..
    ik heb een 17 inc, gewoon standaard qua geheugen etc.. (1,9 g5 512 mb)
    vind het wat moeilijk om te vergelijken op tweedehandsmac, had ik al gedaan, maar prijzen varieeren zeer sterk
    met de macbook wil ik het gewone werk doen, spreadsheet, mail, powerpoint, internet, dvdtje etc..

Bijdrager
    Buzz

1 Ook als er op de Keynote nog geen vernieuwde MacBook wordt aangekondigd (en nieuwe Intel notebook chips worden pas een paar weken na de keynote verwacht, dus de kans is niet groot), dan zal er zeker een update komen. Hoe snel? Dat weet niemand, maar in het verleden werden er meestal zo om de 6-12 maanden geupgrade modellen geïntroduceerd. Soms eerder, niet vaak later. De MacBook is in Mei geïntroduceerd, dus reken zelf maar uit…

2 Die prijzen op tweedehansmac lopen zo uiteen omdat sommigen daar een belachelijk hoge prijs vragen en hun Mac nooit voor die prijs zullen verkopen. Ze wachten dus eigenlijk tot er een gek langskomt. Richt je dus op de laagste prijs voor een vergelijkbaar systeem, en ga in die orde van grootte zitten. Hoe lager de prijs in vergelijking tot de andere aanbieders, hoe makkelijker je je oude Mac verkoopt natuurlijk. Maar als er nog geen krasje op je iMac zit, of je denkt een andere troef in handen te hebben, dan kan je natuurlijk wat hoger beginnen.

3 Zorg er in ieder geval voor dat je even doorspaart en 1 GB geheugen in de MacBook plaatst. Het extra geheugen is voor elke Mac gebruiker de moeite waard, maar zeker bij de Intel Macs levert het veel winst voor je geld op. Voor wat jij ermee doet zal de MacBook dan juist merkbaar sneller zijn dan je iMac G5! Alleen sommige Office-taken zullen niet sneller zijn, omdat deze nog niet Universal Binary zijn. Maar verder zal de MacBook merkbaar sneller reageren.

Bijdrager
    nfonteijn

Hoi,
    ik heb een iMac G5 17″ 1,9Ghz met 512Mb RAM net zoals de jouwe en een Macbook 2,0 Ghz 1GB RAM. Qua prestaties hoef je niks te vrezen. Mijn Macbook is véél sneller dan m’n G5. Zowel in opstarten, programma’s, reageren op frontrow, applicaties starten, …

Het gene dat je gaat missen bij een volledige overstap van iMac naar Macbook is een volwaardig toetsenbord en een groot scherm.

Bijdrager
    thugdre

ja daarvoor vreesde ik al een beetje, ik ga dat numerieke klavier serieus missen denk ik.. maar de mobiliteit primeert op dit moment.. de schermgrote raak je wel gewoon denkik? vooral met die grote resolutie?

Bijdrager
    thugdre

@ buzz: thx voor de uitleg, dus als ik zelf reken, zijn we nu zo’n goede 2-3 maanden verder.. de vraag is natuurlijk ook welke update en wanneer precies.. zijn er in het verleden zulke updates gebeurd die zo ingrijpend waaren waardoor je je voor het hoofd kon slaan?

Bijdrager
    Buzz

Voor een paar tientjes koop je een toetsenbord dat je natuurlijk gewoon op je MacBook kan aansluiten. Een extra scherm is wat kostbaarder, maar er zijn genoeg mensen die thuis of op het werk een groot scherm hebben wachten op hun laptop.

Wat betreft ingrijpende updates: Ik geloof dat heel wat mensen zich voor het hoofd hebben geslagen toen in Januari de Intel iMac uitkwam vlak nadat ze voor kerst of sinterklaas de iSight iMac G5 hadden gekocht. Meestal zijn er wel geruchten op Internet als er grote veranderingen als een totaal nieuwe behuizing of CPU aan zitten te komen, maar in Januari waren alle geruchten fout of verkeerd getimed.

De MacBook is de eerste van een heel nieuwe serie met zowel een nieuwe behuizing als een nieuwe processor. Er zijn dus het komend half jaar alleen relatief kleine snelheids-upgrades te verwachten (klein ten opzichte van de PowerPC-Intel overstap). Bovendien staat de MacBook nu al algemeen bekend als zeer krachtig voor relatief weinig geld. Dus ik vind dat het zeker wel een veilige aankoop is op dit moment.

Alleen als het echt belangrijk voor je is om het laatste nieuwste en snelste te hebben natuurlijk. In dat geval moet je wachten (een maand? een jaar?) tot er iets nieuws wordt geïntroduceerd en op de dag van de introductie je bestelling plaatsen.

Bijdrager
    nfonteijn

Het Macbook scherm is enorm goed, daar niks van. Maar ik switch constant tussen mijn thuiscomputer (iMac) en kotcomputer (Macbook) en dan mis je soms wel wat extra ruimte op je scherm. Maar als je zoals jij gaat doen, volledig overschakelt zal je het zeker niet missen.

Net zoals Buzz zei, was ook ik erg ontgoocheld toen de Intel iMac kwam net toen ik pas een iSight iMac gekocht had… Qua prestaties hoef je echt niks te vrezen. Die Macbook is enorm krachtig voor zijn prijs. Ookal zou er mss een Merom zitten aan te komen, nodig is het niet. Sneller is altijd leuk maar ik denk niet dat je een Macbook koopt voor zware grafische projecten ofzo..

Bijdrager
    thugdre

ja ik ook had net deze g5 gekocht.. niemand had het toen ook echt zien aankomen.. daarom dat ik dit geen tweede keer wil.. ik wacht af tot de keynote en hopelijk veranderd er dan al iets.. anders denk ik toch aan de macbook aan te schaffen, want zo’n grote update zie ik niet direct aankomen..

Bijdrager
    maarten_van_roon

Ik heb zojuist de macbook aangeschaft, en had zelf ook de imag G5 die jij hebt. Ik die van mij (20″) verkocht voor 1250 Euro, toen voor 1499 de zwarte aangeschaft. Ik ben absoluut niet teleurgesteld. Het is even wennen dat je in plaats van 250GB hdd er maar 80 hebt opeens. Echter Is het OSX heel snel, sneller als met je G5. Ik heb in eerste stantie nog geen upgrade naar 1GB gedaan, en ben nu al zeer tevreden. Ik raad je aan je budget te stoppen in je laptop zelf, upgrades kan je later nog kopen. Ga zeker voor de 2,0 Ghz (persoonlijk vindt ik de zwarte het mooist). Ik vindt de grafische kaart ook heel snel (alhoewel de meningen hierover verschillen), en kan de laatste games gewoon spelen (weliswaar via bootcamp)

Veel suc6 met de beslissing, je zal van een Macbook geen spijt krijgen

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.