9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Jack4ya

van iLife 04 naar iLife 05?

Okay, ik zit te dubben: Ik heb thuis iLive 4 en op mijn werk zeg maar iLive 3 (oudere versies) dus.
    Ik vind het verschil tussen “3” en 4 best groot. Zo groot ik me af vraag of het verschil tussen 4 en 5 ook zo is. Ik gebruik iPhoto niet echt… alleen om te importeren verder ben ik een enorme photoshopper. iMovie voor mijn filmpjes en iDvd: de templates vind ik niet fraai dus die kleed ik vaak uit om mijn iMovie bestanden mee te branden. Niet echt hardcore dus (behalve iMovie) maar het werkt samen allemaal wel erg makkelijk.

Nou wil ik dus weten: zijn er nog issues met 5? Stabiliteit en backwards compatibel? etc etc

Zouden jullie het de moeite waard vinden?

Bijdrager
    Hansvanbeej

bij mij is het omgekeerd, ik gebruik eigelijk alleen iphoto. Maar om de veranderingen nou de hemel in te prijzen, mwah… Ik trapte er een beetje in, ik kocht een 2e hands powemac van iemand die ilife 5 er voor me had opgezet (maar geen cd erbij had gedaan), ik werk met 2 computers tegelijk -zeg maar- op 2 plekken in huis, de andere mac heeft (had) iphoto 4. Ik probeerde die versie 5 maar dan begint ie meteen je hele library te converteren naar versie 5, die NIET meer bruikbaar is voor versie 4.
    Dus ik dacht dan kopieeer ik die nieuwe versie even naar de andere mac maar dat lukt niet geheel want hij had de cd nodig. Dus ik mocht naar de winkel om een Doosje Ilife te halen…

Ik vind 80 euro erg veel geld voor de veranderingen die ik merk.

Bijdrager
    Jack4ya

Wat ik waardeloos aan iPhoto vind is dat hij de foto’s in mappen op datum archiveert. Je kan wel libraries maken, maar dat zijn aliassen.
    iTunes heeft ook al zo’n idiote methode… op artiest ipv album. Leuk als je een verzamelalbum hebt :(

Bijdrager
    aperitivo

Je druk maken hoe de bestandjes in mappen staan is nogal ‘nineties’ zoals iemand heel mooi schreef hier op het forum. Daar hoef je toch helemaal niet in te kijken, gebruik gewoon iTunes of iPhoto zelf als je een bestand nodig hebt (exporteer, of brand gelijk naar CD, DVD).
    Het verschil met iPhoto in iMovie tussen iLife (met een f, het lijkt wel of jullie die scene in ‘Simon’ naspelen!) in versie 3 t.o.v. versie 4 vond ik zeker de moeite, maar ik weet niet of dat ook geldt voor versie 4 naar versie 5. Iemand? Soms heb ik het gevoel dat in OSX sommige dingen zo goed werken dat er niet veel maar aan te verbeteren valt, en dan is het inderdaad zone om geld uit te geven aan een nieuwe versie.

Bijdrager
    Oppie

Weer iemand die tegen het systeem in wilt werken! Je moet als je werkt met iPhoto en iTunes gewoon uit de betreffende Finder libraries blijven, je kunt daar vooral de zaak opkloten.
    In deze programma’s werk je via de interface van het programma zelf; je kunt echt alles wat je wilt via die interface doen, en zo is het programma ook bedoeld. Het moet je eigenlijk worst zijn hoe zo’n programma de zaken op de achtergrond organiseert, want daar heb je juist een computer voor.

Als je die systematiek niet bevalt, kun je beter gebruik maken van andere muziek en foto beheer/bewerk programma’s, want anders blijf je ruzie houden met je Macje in deze…

Bijdrager
    Jack4ya

Op zich klopt het wel wat jullie zeggen, maar ik wel graag foto’s kunnen bewerken en dan wel het orgineel bewaken, versie beheer zeg maar, of kan dat ook?

Ook als ik dan archiveer op cd, pakt ie dan de alias of ook het doelbestand?

Misschien roei ik inderdaad wel tegen macosx in… :oops:

Bijdrager
    Jem555

In iPhoto5 kun je ervoor kiezen dat je een foto die je wilt bewerken opent in bijvoorbeeld Photoshop. Vanuit je bewerkingsprogramma kun je de bewerkte foto natuuurlijk overal opslaan waar je wilt. iPhoto5 is verder sneller dan 4, en heeft een boel features erbij gekregen. iMovie5 is vooral een sterke upgrade van iMovie4, waarin veel bugs zaten. GarageBand2 is gewoonweg geweldig. IDVD5 nog niet gebruikt…

Bijdrager
    Oppie

Origineel blijft altijd behouden in iPhoto, zelf zoiets simpels als roteren doet ie al met een ‘interne’ copie. Met één muisklik ben je altijd weer terug bij het origineel (via iPhotomenu>Foto’s>Terug naar origineel).
    Branden doet ie gewoon met de bestanden, wel in iPhoto Library structuur. Wil je in een andere structuur (voor wintel of foto-ontwikkelcentrales), dan kun je via Help daar antwoorden op vragen vinden.

Met het lezen van iPhoto Help kom je sowieso ook een heel eind.

Bijdrager
    tiny

[mod:54180159dd=”tiny”] Ik heb altijd moeite met spelfouten in titels van threads. Helemaal als het Apple producten betreft :wink: Ik heb daarom de titel aangepast… [/mod:54180159dd]

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.