14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Van High Sierra terug naar Yosemite

Een vriend van mij werd het slachtoffer van Apple’s wanpraktijk die op oude Macs een update naar High Sierra geforceerd installeert. Nu heeft hij onvoldoende schijfruimte door de snapshots en werkt zijn printer niet meer. Hij gebruikte voordien Yosemite omdat dit het hoogste systeem was met een compatibele printerdriver. Omdat hij zijn printer niet gebruikte voor een week is hij er nu pas achter gekomen en staan op TM backup al backups van High Sierra. Is er nog een mogelijkheid om Yosemite terug te zetten en zijn backup te gebruiken? En hoe maak je schijfruimte vrij in High Sierra? Als hij meer dan 10 GB wist op zijn 256 GB interne schijf komt vrijwel niets vrij.

Moderator
    Night
    • Nee helaas. TM backups zijn niet backwards compatible. Snapshot zijn overigens eenvoudig te verwijderen (zie link onderaan).
    • Voor wat betreft de printer: Soms wil het wel eens werken om gewoon de drivers opnieuw te installeren en daarna het printsysteem te resetten. Of via CUPS te werken m.b.v. GIMP. Welke printer (merk en type) heeft je vriend?
    • En de vrije schijfruimte? Normaal regelt HS dat zelf. Als er te weinig ruimte is zou HS deze zelf moeten vrijmaken.

Lees meer over het vrijmaken van schijfruimte in High Sierra:
    https://www.imore.com/how-reclaim-disk-space-system-macos-high-sierra

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door  Night.

Bijdrager
    digilb

Tevens: het is handig als jouw vriend zelf zijn vraag stelt op dit forum. Dat gaat sneller en geeft minder ruis.

Bijdrager
    sedikit

Volgens mij moet dat toch wel kunnen? (vrij om me te corigeren😊) Ik ben een paar maanden geleden terug gegaan van El Capitan naar Mavericks.

-El Capitan wissen van de harde schijf

-Mavericks teruggezet vanaf Mavericks-backup externe HD

De back-up zou dan in dit geval gedaan moeten worden vanaf TM. (als op TM nog de Yosemite staat) Of klopt dit niet?

Edit: ik lees nu dat HS al op TM staat…In dat geval, als er nog contact is met TM, de belangrijke -persoonlijke- bestanden op een USB-stick zetten en dan

eventueel:

-Computer HD wissen

-Clean install  Yosemite

-belangrijke bestanden vanaf  USB-stick terugzetten?

Overigens heb ik altijd goede ervaringen gehad met Gutenprint (zie GIMP-link Night)

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door  sedikit.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door  sedikit.

Bijdrager
    jv65

@night

Volgens onderstaand artikel zijn TM backups wel backwards compatible. Het is wel een oud (gearchiveerd) artikel, dus of het nu nog gaat durf ik niet te zeggen.

Als u Time Machine gebruikt om een reservekopie te maken van uw Mac, kunt u eenvoudig teruggaan naar een eerdere versie van OS X als u na het installeren van een update problemen ondervindt.

https://support.apple.com/kb/PH18846?locale=nl_NL

Moderator
    Night

Dat geldt alleen als er een volledige TM backup beschikbaar is van een datum vóór de datum van installatie van HS. Een HS backup kun je niet gebruiken in Yosemite. De enige manier om dat te zien/controleren, is tijdens de installatie van 10.10 zelf. Wil je het zeker weten, probeer dan een 10.10 installatie te doen op een lege extern harddisk.

Bijdrager
    GoeieDag

Volgens mij moet dat inderdaad prima gaan.

Yosemite installeren op de HD, en dan kiezen voor terugzetten van de TM backup van de datum voordat er HS op werd gezet.

Inderdaad een goed idee dat het eerst te proberen op een externe USB HD.

Bijdrager
    GoeieDag

En dit is een recent en nog geldend artikel van Apple Support:

https://support.apple.com/kb/ph25593

Bummer, dit gaat over Sierra, zie ik nu, en niet over HS. En met HS is APFS gekomen, die deze zaak kan compliceren.

Maar het moet zeker wel lukken: https://www.imore.com/how-downgrade-macos

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    jv65

Je hoeft helemaal niet éérst te installeren. Is ook niet terug te vinden in het artikel. Je kan direct een TM reservekopie terugzetten. De rest wordt voor je gedaan op de achtergrond. Dat is nou juist het leuke hiervan. Werkt ook goed als je een gloednieuwe HD in je Mac zet. Formatteren, TM backup selecteren en klaar! Zo doe ik dat al jaren.

Moderator
    Night

Let wel op dat al je data, die na de update is toegevoegd, weg zal zijn.

Bijdrager
    jv65

Niet als je vlak voor de downgrade een TM backup hebt gemaakt. Data kun je daarna op de normale wijze weer terughalen.

Moderator
    Night

Klopt, ik vergiste me. Ik bedoelde dat je vanuit Yosemite geen gebruik kan maken van een High Sierra Time Machine backup, behalve misschien om losse, niet systeem-gerelateerde bestanden terug te halen. Volgens Apple kan dat sowieso wél als je in High Sierra de Time Machine backup gebruikt om terug te gaan naar je oude systeem. Mijn excuses voor het aangeven van verwarrende informatie.

De juiste methode om dit te doen, kun je hier vinden.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt allemaal voor jullie bruikbare info. Mijn vriend is geen computerfanaat en vraagt of ik het de komende dagen zelf in orde wil brengen. Er zal wel heel wat tijd ingaan.

Moderator
    Night

Succes. Inderdaad zal het vanuit TM terugzetten van een complete backup de nodige tijd gaan vergen. Ik zou dit ’s avonds aanzetten; dan is het ’s morgens klaar.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.