7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Spons

Van: heel veel foto's –> Een document met foto's

Beste iedereen,

Momenteel ben ik onderzoek aan het doen voor mijn scriptie en heb ik 1000 foto’s gemaakt in een archief. Het zijn allemaal verschillende foto’s; beleidsstukken, notulen, bijlagen etc. Bij het fotograferen heb ik enige volgorde aangehouden, waardoor de foto’s eigenlijk als bestandsnaam in volgorde genummerd zijn (10100041.jpg, 10100042.jpg etc.). Dat is handig, dacht ik, want dan kan ik vast later iets geautomatiseerd doen, dat ze allemaal in die volgorde in een document belanden of zo. Maar hoe dat dan moe, geen idee! Ik ben ze nu handmatig in Pages aan het slepen, maar dit schiet natuurlijk niet op. Heeft iemand een tip? Is daar een MacApp voor?

Een paar eisen: ik wil dat de foto’s het uitgelijnd worden/het hele a4tje in beslag nemen. Anders kan ik de stukken niet lezen. En als het kan wil ik eventueel de volgorde aanpassen (bijvoorbeeld de stukken op chronologische volgorde doen als ik zou willen).

Dus kortom, zie titel: heel veel foto’s –> Een document met foto’s

Bijdrager
    sedikit

Ik denk dat je de foto’s eerst moet “batchen” en daarna “renamen”. Misschien dat je gratis programmaatjes vindt op MacUpdate:
    http://www.macupdate.com/
    Zoeken op “batch” en “rename”. Er zijn volgens mij ook gratis programmaatjes die dat tegelijkertijd doen.

Bijdrager
    Spons

Bedankt voor je reactie! Volgens mij heb ik het al voor elkaar. Ik heb alle foto’s geopend in Voorvertoning en vervolgens nog wat kleine volgorde aanpassingen gedaan. Daarna heb ik via afdrukken een PDF laten maken. En die ziet er erg goed uit moet ik zeggen! Ben al weken op zoek naar een goede app, maar via Voorvertoning blijkt dit dus gewoon heel goed te gaan. Weer wat geleerd!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ja, de naam “voorvertoning” is inmiddels iets wat de lading niet dekt want je kunt er veel meer mee dan alleen maar iets bekijken…

Bijdrager
    tarun

Als je ze in iPhoto in laadt kan je de juiste volgorde kiezen. Selecteer ze allemaal, deel ze in een mail. Daar selecteer je alles en plakt dat in Pages.

Bijdrager
    Koning Frank
    Spons op 13 april 2013

Bedankt voor je reactie! Volgens mij heb ik het al voor elkaar. Ik heb alle foto’s geopend in Voorvertoning en vervolgens nog wat kleine volgorde aanpassingen gedaan. Daarna heb ik via afdrukken een PDF laten maken. En die ziet er erg goed uit moet ik zeggen! Ben al weken op zoek naar een goede app, maar via Voorvertoning blijkt dit dus gewoon heel goed te gaan. Weer wat geleerd!

Slim opgelost

Bijdrager
    arri

kleine aanvulling..

Ik wilde iets dergelijks als jij, maar aanvullend ook de mogelijkheid hebben om de text in het document te doorzoeken.
    Concreet wilde ik dus photo’s / scans van documenten met behulp van OCR (optical character recognition) omzetten naar text.

Er zijn 10-talle applicaties vinden die dit doen, de meeste betaald.. Googlen op PDF OCR Mac OSX
    (ik gebruik deze regelmatig.)

Het coole is dat je dan dezelfde PDF ziet, maar je de text kunt selecteren, copy/paste en doorzoeken.

Maar je kunt ook google het voor je te laten doen:
    http://www.labnol.org/software/convert-scanned-pdf-images-to-text-with-google-ocr/5158/

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.