7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    sedikit

[Opgelost] van Firewire naar Thunderbolt

Oude iMac had een Firewire-ingang aan de achterkant. Die was o.a. aangesloten op een Firewire-hub.

De “nieuwe” aangeschafte iMac heeft geen Firewire-ingang meer. Dus lijkt mijn Frewire-hub nu nutteloos.

Welke van deze mogelijkheden (als die al bestaan. Ik heb er geen verstand van!)) resten mij:

-een nieuwe Firewire-hub (ingang Firewire) met een uitgang naar de Thunderbolt-uitgang naar  Thunderbolt-ingang op de iMac?

-een verloop-kabel van Firewire naar de Thunderbolt-ingang op de iMac?

-een verloop-kabel van Firewire naar de USB-ingang op de iMac?

-of rigoureus. de twee externe HD’s de zijn aangesloten op deze Firewire-hub, vervangen door twee externe HD’s met USB-verbinding?

Alvast mijn dank

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door sedikit.
    Bijdrager
    plonserd

Firewire 400 of 800?
    Thunderbolt 2 of 3?

In de minst ideale situatie ziet het er zo uit:

Verloopje van Firewire 400 naar 800 (of een kabel met 400 aansluiting aan het ene uiteinde, 800 aan het andere)
    Verloopje van Firewire 800 naar Thunderbolt 2
    Verloopje van Thunderbolt 2 naar Thunderbolt 3

Bijdrager
    plonserd

En verloopje van Firewire naar USB gaat niet lukken. Zijn 2 volledig andere protocollen. Je vindt die kabeltjes wel online, maar die zijn vooral bedoeld om onwetende mensen geld uit hun zakken te kloppen heb ik de indruk.

Bijdrager
    sedikit

plonserd,

Mijn dank! de Firewire-hub/kabel is Firewire 800. En het is, voor zover ik weet op de iMac eind 2013, Thunderbolt 2. Op deze iMac niet aangesloten iMac niet te controleren. Heb daarom gegooglt.

Bijdrager
    plonserd

Dan heb je dus geluk en moet je enkel een verloopje FW800-TB2 kopen bij Apple voor 35 euro.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat is de USB versie van deze “nieuwe” Mac? Als het USB 3 is gewoon die Firewire hub de vuilnisbak in. (En al helemaal als het Firewire 400 is)

Firewire 800 is 1,6 keer trager dan Thunderbolt 1, 3,3 keer trager dan TB2 en 6,6 keer trager dan TB3. Dus wat je ook doet: Je effectieve snelheid is dat van de zwakste schakel, dus FW. Het heeft totaal geen nut om een oude FW hub op TB aan te sluiten. Je kunt beter een nieuwe USB hub kopen, FW is sterk verouderd en de meeste devices met FW hebben ook een USB aansluiting.

Bijdrager
    sedikit

hendrik ijzerbroot,

Dank!  “de meeste devices met FW hebben ook een USB aansluiting.”

Omdat mij bij die externe HD’s die deze Firewire-verbinding hebben, de snelheid niet zoveel kan schelen, zoek ik die optie uit. Heb dat met 2 van de 3 zojuist al uitgezocht: dat is mogelijk!

Edit: alle drie externe HD’s zijn met een usb-kabel op de USB-hub aan te sluiten. Kabels die aan het ene eind, om op de HD aan te sluiten een andere “kop” (firewire?) hebben dan het andere uiteinde (USB).  Maakt mij verder niets uit. Wat mij betreft is dit probleem opgelost!. Iedereen bedankt voor de moeite!

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 5 dagen geleden door sedikit.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.