24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    shakey

Van DVD geripte video's voor eigen gebruik. Wat geeft de beste kwaliteit?

Hoe zien de filmpjes er uit die jullie van DVD halen en bewaren voor eigen gebruik (afspelen op je monitor)? Hoe bereik je volgens jullie een optimale beeldkwaliteit zonder hiervoor veel MB te verbruiken?

Mijn filmpjes zijn weggeschreven in de H.264 codec, in 768X576 pixels en 5-Mbit/s.

Bijdrager
    madcat

je kan handbreak gebruiken, en dan kwaliteit op 100% zetten.
    Maarja kwaliteit kost geld… emms ik bedoel MB’s

Bijdrager
    johnkeates

Handbrake inderdaad gebruiken, en dan Max, Highest, Top, en Uber aanklikken/vinken/selecteren
    Kost MB’s, maar dan heb je ook wat.

Stel dat je echt DVD a-la-DVD wil, kopieer dan de DVD via Disk Utility of Schijfhulpprogramma als disk image naar je computer, dan heb je hem 100%.

Bijdrager
    KarelWillem
    johnkeates op 20 januari 2011

…Stel dat je echt DVD a-la-DVD wil, kopieer dan de DVD via Disk Utility of Schijfhulpprogramma als disk image naar je computer, dan heb je hem 100%.

1 op 1 kopiëren zal meestal niet lukken, wegens de kopieerbeveiliging.

Je zult dus vrijwel altijd een programma moeten gebruiken om de DVD te rippen.
    Bijvoorbeeld RipIt, doet niets anders dan een kopie op je harddisk zetten.

Je zet dan echter ook alle andere rommel over (menu’s, extra’s, talen, etc.)
    Je gebruikt dus altijd vele honderden Mb’s tot enkele Gb’s meer dan de film uiteindelijk nodig heeft.

Bijdrager
    Almerrrrr

Als je handbrake gaat gebruiken dan heeft alles op max en 100% zetten niet veel zin. Google voordat je dat gaat doen even op handbrake optimal settings of zo als je namelijk een dvd met alles op max gaat omzetten met handbrake krijg je grotere bestanden dan je origineel was.

Bijdrager
    shakey

Ik kopieer geen complete DVD’s. Het gaat mij om muzikale scenes uit films, die ik in iTunes wil kunnen afspelen.
    Ik rip de DVD via Fairmount. Daarna maak ik er een DV-bestand van via MPEG Streamclip.

Ik haal de muzikale scenes er uit via QuickTime en sla ze dan op op de genoemde manier:

H.264 codec, in 768X576 pixels en 5-Mbit/s

Zoals gezegd: ik zie geen verschil ten opzichte van ongecomprimeerde DV-bestanden. Maar jullie misschien wel?

Bijdrager
    KarelWillem

Als jij geen verschil ziet is het goed toch?

De kans dat iemand exact dezelfde werkwijze als jij hebt is gering.
    Dan zou je dezelfde DVD, dezelfde manier van rippen en exact dezelfde manier van opslaan moeten kunnen vergelijken.

Bijdrager
    shakey

@ KarelWillem:

Verschillen die je op het ene scherm niet ziet, zie je soms op het andere scherm weer wel.

Ik wist niet dat er zoveel verschillende werkwijzen waren.

Bijdrager
    KarelWillem

Ach jee, op hoeveel manieren had jij een DVD geript willen hebben.
    De programma’s, mogelijkheden en instellingen daarvoor zijn schier eindeloos.

Ik heb alleen al 8 pure DVD-rippers op mijn harddisk staan.
    Daarnaast nog een hele zwik video-converters en een rijtje combinaties van die twee.

Bijdrager
    bitsflew
    shakey op 20 januari 2011

Ik kopieer geen complete DVD\’s. Het gaat mij om muzikale scenes uit films, die ik in iTunes wil kunnen afspelen.

Ik rip de DVD via Fairmount. Daarna maak ik er een DV-bestand van via MPEG Streamclip.

Ik haal de muzikale scenes er uit via QuickTime en sla ze dan op op de genoemde manier:

Zoals gezegd: ik zie geen verschil ten opzichte van ongecomprimeerde DV-bestanden. Maar jullie misschien wel?

De conversie van MPEG-2 naar DV is lossy en van DV naar H264 is ook ook lossy.
    Waarom zo ingewikkeld?

Ik rip DVD’s rechtstreeks met Handbrake (AppleTV preset), vervolgens edit ik de m4v met Quicktime en bewaar het resultaat als mov. Die laatste stap is verliesvrij.

Moderator
    unSOUND

Ik rip de DVD via Fairmount. Daarna maak ik er een DV-bestand van via MPEG Streamclip. Ik haal de muzikale scenes er uit via QuickTime en sla ze dan op als H.264

Je maakt het jezelf wel erg moeilijk op deze manier. Het rippen via Fairmount is niet nodig ( kost alleen tijd ), en eerst naar DV om dan alsnog naar H.264 te gaan kost nog eens onnodig tijd. Je kunt rechtsreeks van DVD naar H.264 via bijvoorbeeld Handbrake.

5-Mbbit is enorm hoog voor een film met een dergelijke resolutie. 1,5 a 2 Mbit is al genoeg, scheelt je ook nog eens behoorlijk wat schijfruimte op de lange termijn.

Bijdrager
    shakey

@ Bitsflew:

Wat vertel je me nu? Verlies ik informatie door de VOB-bestanden van DVD’s te exporteren naar DV? En verlies ik daarna ook nog eens informatie door van DV naar H.264 te gaan?

@ Bitsflew / unSOUND:

Altijd gedacht dat ik alle informatie behield door in MPEG Streamclip te exporteren naar DV.
    Maar… er is dus geen verliesvrije methode als je de inhoud van DVD’s op de montagetafel wilt leggen?

Enne… Apple TV is dus de beste preset in Handbrake om een goed resultaat te krijgen voor op je beeldscherm?
    Verder nog aanbevelingen voor de overige instellingen in Handbrake?

Bijdrager
    Little Idiot

Bottleneck blijft natuurlijk de monitor waarop je kijkt, Met een monitor hoger dan 768X576 pixels verlies je sowieso kwaliteit.

Bijdrager
    shakey

@ Bottleneck:

Bedoel je met een monitor hoger dan 768X576 pixels een HD-televisie?
    Dan verlies je ook kwaliteit als je daarop een DVD bekijkt.

Moderator
    unSOUND

Altijd gedacht dat ik alle informatie behield door in MPEG Streamclip te exporteren naar DV.

Zoveel mogelijk. Maar elke vertaling van de ene codering naar de andere gaat gepaard met kleine gokjes en/of foutjes. DV heeft vrijwel de minste, dat klopt. Maar als je daarna alsnog gaat opslaan als H.264 ga je alsnog comprimeren, heb je weer iets verlies als gevolg. Als je dan moet kiezen tussen in één keer naar H.264 gaan, of in twee keer, dan is de optie van één keer degene met de minste kwaliteitsverlies. En het kost ook nog eens veel minder tijd.

Verder nog aanbevelingen voor de overige instellingen in Handbrake?

Daar hebben we onlangs nog wat topics over gehad…

http://www.onemorething.nl/community/topic/beste-videoconverter-voor-ipad#post-2119563

Kwaliteit en omvang bestand in handbrake en ondertitels

Bijdrager
    shakey

Bedankt voor jullie informatie!

Bij nader inzien levert mijn methode (zoals hierboven beschreven) geen resultaat waarmee ik tevreden ben. Ik zie vaak pixels waar ik gezichten zou moeten zien op mijn iMac 21,5 inch. Met name als die gezichten op enige afstand staan van de voorgrond/de camera.

Toch gebeurt dit ook als ik VOB-bestanden via Handbrake direct exporteer naar H264/mov. Ook als ik de instellingen kies zoals aangegeven door unSOUND.

Is dit iets wat nu eenmaal hoort bij kleine, gecomprimeerde bestanden? Als ik exporteer naar DV zie ik geen pixels of ‘bewegingsstrepen’ meer. Maar ja, MPEG Streamclip maakt van een DVD van 4,68 GB een bestand van ruim 22 GB.

Bijdrager
    Little Idiot

Wat er niet is aan pixels komt er niet vanzelf bij.Wat ziet als je de DVD afspeelt in je mac wordt nooit beter door het te converteren. Zet de resolutie van je beeldscherm lager en kijk of dat je wel bevalt. Handbrake lijkt me het handigst om kleinere bestanden te krijgen.

Bijdrager
    shakey

Eindelijk Met Handbrake een resultaat bereikt waarmee ik tevreden ben. Simpelweg door te kiezen voor de preset High Profile. Geen pixelvormige gezichten of ‘bewegingsstrepen’ meer.

Maar… mijn via Handbrake verkregen MP4’s doen het niet in YouTube. Ook niet als ik de MP4’s een mov.-extensie geef via QuickTime. Geluid en beeld lopen a-synchroon. Uit andere draadjes op dit forum maak ik op dat ik niet de enige ben.

Dat probleem heb ik nooit gehad met via MPEG Streamclip verkregen H.264/mov.-bestanden. Maar ja, die vreten weer ruimte.

Zijn er eigenlijk Handbrake-gebruikers die GEEN problemen hebben met YouTube?

Bijdrager
    johnkeates

Ik heb geen problemen.

Bijdrager
    shakey

@ Johnkeates:

Wil jij uitleggen hoe je exporteert vanuit Handbrake?

Bijdrager
    johnkeates

Ik gebruik

-e x264 -q 20.0 -a 1,1 -E faac,copy:ac3 -B 160,160 -6 dpl2,auto -R Auto,Auto -D 0.0,0.0 -f mp4 -X 720 –loose-anamorphic -m -x cabac=0:ref=2:me=umh:bframes=0:weightp=0:8x8dct=0:trellis=0:subme=6

Bijdrager
    shakey

@johnkeates:

Is dat een preset?

En zo nee, kan ik de instelling uit jouw posting knippen en deze in HandBrake plakken?

Moderator
    unSOUND

Je kunt die code in het tabblad geavanceerd invullen.

Ik heb daar bijvoorbeeld dit staan:

ref=4:mixed-refs=1:bframes=4:weightb=1:direct=auto:me=esa:analyse=all:8x8dct=1:nr=150:no-fast-pskip=1:psy-rd=1,1:subq=8:merange=16:cabac=0:keyint=49:b-adapt=2:qmin=10

Bijdrager
    shakey

unSOUND & johnkeates:

Dat is leuk! Dat je op die manier elkaars instellingen kunt vergelijken.

@ jonkeates:

Alleen jouw instelling zorgt ook bij mij voor video’s die het prima doen op YouTube. Ook de beeldkwaliteit is prima in iTunes/QuickTime. Wat is jouw geheim? Zou je screenshots kunnen sturen van je instellingen (Picture Settings, tabblad Video, tabblad Advanced, etc.)?

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.