10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Cube

van de map 'Films' een slimme map maken

Is het mogelijk om met de map ‘Films’ of/en ‘Afbeeldingen’ een slimme map te maken?
    Standaard hebben deze mapjes namelijk al heel mooi zo’n icoontje en ik zou het prettig vinden om van deze direct een slimme map te maken.

Vroeg me af of dit mogelijk is.

Thanks!

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Het icoontje kun je gewoon veranderen bij de eigenschappen, als het alleen daarom gaat.

Bijdrager
    Hansi2124

Eigenschappen? Waar kan ik dat vinden?

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Sorry! (Ik was even in de war met windows!:cry: ):lol:

CMD+I bedoel ik, dus “Get Info”. (Engels systeem.)

Bijdrager
    1984
    Bijdrager
    Cube

Bedankt iedereen!

Bijdrager
    Cube

Wacht even, hoe kan ik de mappen veranderen dan qua uiterlijk zeg maar? Zijn er al een aantal waar je standaard uit kan kiezen? En hoe verander ik de Films map in een slimme map?

Bijdrager
    GoeieDag

Wil je nou alleen het map-icoontje veranderen? Onduidelijk dit.

Een slimme map is eigenlijk geen map, maar een continue zoekopdracht in de vorm van een map gegeten. Dus je kunt de map Films niet veranderen in een slimme map.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Open een afbeelding die je aan de map of het bestand wilt geven in Voorvertoning. Druk dan op CMD+A, CMD+C, CMD+W.
    Nu heb je de afbeelding gekopieerd.

Klik nu op je bestand/map, en druk op CMD+I, TAB, CMD+V.

Als het goed is heb je nu de afbeelding als icoon van het bestand/de map.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    GoeieDag op 24 augustus 2012

Een slimme map is eigenlijk geen map, maar een continue zoekopdracht in de vorm van een map gegeten. Dus je kunt de map Films niet veranderen in een slimme map.

Technisch gesproken is dat waar, maar wat je wel kunt doen is in je thuismap een slimme map maken die films zoekt, dan het icoontje van de map Films kopiëren en plakken op de slimme map, waarna je de map Films verwijdert en de slimme map hernoemt naar Films.

Of dit aan te raden is weet ik niet — in elk geval verlies je hiermee dat de naam van de map Films zich automatisch aanpast aan de taal van het systeem als je ooit de “echte” map terug wilt hebben (dat is ook wel weer recht te breien, maar dat vereist ook weer een kunstgreepje), en programma’s die iets in de map Films proberen te doen zullen ontdekken dat die niet bestaat. Wat er dan gebeurt is geheel afhankelijk van de programmeur, dus best kans dat het faliekant misloopt omdat er velen daarvan zijn die er geen rekening mee houden dat een map wel eens niet zou kunnen bestaan. Beter is dan ook om de map Films gewoon te laten bestaan en er een slimme map in of naast te zetten. Je kunt die slimme map dan ook weer in de linkerkolom van de Finder gooien, of in je Dock, zodat je er gelijk bij kunt.

JeroenJK op 24 augustus 2012

Open een afbeelding die je aan de map of het bestand wilt geven in Voorvertoning.

Of, als je het icoon van een bestand of map zelf wilt hebben, dan klik je één keer daarop (dus niet dubbelklikken) en doe je ?i, Tab, ?C om het icoon te kopiëren. Daarna plak je het op een ander bestand of map zoals Jeroen beschreef.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.