9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Betinker

Van CMYK naar PMS

Ik heb de opbouwkleuren van een logo. Deze wil ik omzetten naar PMS kleuren.
    Welke middelen zijn daarvoor beschikbaar?

Bijdrager
    fozzy

In illustrator is er een script beschikbaar, al geeft die niet exact de waardes juist weer.
    PMS is dan bij benadering.

Net zoals je de waardes in Photoshop zou kunnen ingeven in de kleurkiezer, en dan kleurbibliotheek aanklikken.

Bijdrager
    Nick Nack

Zijn de PMS kleuren al bekend misschien? Of moet jij de PMS kleuren van ze aanwijzen?

Bijdrager
    MacBeer2

Als je de meest exacte waardes wil hebben zoek deze dan op in een CMYK-Pantone waaier. Een fysieke waaier welteverstaan.

Bijdrager
    nookie

@MacBeer2

Een cmyk to pantone waaier?
    Volgens mij bedoel je pantone to cmyk.
    Er zijn namelijk miljarden cmyk waardes.
    Lijkt me stug dat er voor elke waarde een pms nummer is nietwaar, dat kan natuurlijk niet.

Ik zou bij een drukker een goede proef laten maken van de kleuren uit je logo.
    Maak hier desnoods vlakjes van op 2×2 cm op een A4-tje.

Pak dan een pantone waaier en leg de kleurvlakjes bij de pms kleuren uit de waaier om dan een zo goed mogelijk benadering te krijgen. Beoordeel de kleuren in daglicht en niet onder de huis tuin en keuken lampen. Dat geeft een verkeerde benadering.

Een goede (grote) drukker heeft een aflegtafel met daarboven tl buizen die het daglicht benaderen.

Bijdrager
    Carlo

Hieronder vindt je een link hoe je het doet in Illustrator.

Illustrator zoekt dan een pantone kleur die het best aanleunt bij jouw cmyk waardes.

http://font.is/2009/07/convert-cmyk-swatches-to-pantone-numbers-in-illustrator/

Bijdrager
    nookie

Zo kan het inderdaad ook, goede tip, maar de kans is aanwezig dat je met een fysieke waaier een betere kleur uitkiest dan wat Illustrator vindt. Met name FC kleuren die ontzettend lastig zijn om er een juiste PMS aan toe te kennen. Dat zijn er nogal wat en daar is geen PMS kleur bij te zoeken.

Bijdrager
    MouseMighty

En gebruik de meest recente waaier als je ook de meest recente versie van Illustrator gebruikt. Het Pantone systeem heeft nl een upgrade/update gehad en ook de swatches in de software kunnen aangepast zijn. M.a.w. overleg ook met (je) drukker!

Bijdrager
    Betinker

Allen bedankt, ik ga ermee aan de slag

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.