21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    Svartvatten

van Aperture naar Luminar?

Weet iemand of je in Luminar van https://macphun.com/ je database van Aperture “Aperture Library.aplibrary” kan importeren zodat je niet alle bewerkingen kwijt bent? Ik kan daar nergens iets over vinden.

Bijdrager
    TheBigZ

Een importer voor Versions bedoel je?

Ik denk dat je eerst je bewerkte Masters zult moeten exporteren.

Bijdrager
    Shmoo

Die software komt toch pas in 2018 op de markt?

En nee, ik denk het niet omdat Aperture geen ondersteundende software meer is en al jaren geleden afgeschreven is. Heeft weinig zin om je daar op te focussen want als iets niet lukt om welke reden dan ook kun je niet met de developer van partij X in gesprek gaan over een mogelijke oplossing.

Bijdrager
    Svartvatten

Nee, de originele RAW files staan extern op een NAS en blijven daar. Voor het bewerken ‘importeer’ ik de foto’s maar de orginele blijven op hun plek in het fotoarchief.
    De originele, de masters dus, staan ook niet in de library. Daar staan alleen kleine databestandjes en thumbnails van de bewerkte foto’s. De omvang van de library is daarom ook beperkt tot 28 Gb voor ca. 20.000 foto’s. Dat wil ik wel zo houden.

Bijdrager
    Svartvatten

@shmoo: Het is bijna 2018 en ik heb geen haast en inderdaad Aperture wordt niet meer ondersteund.
    Tot nu toe kan ik me aardig redden met de laatste versie maar heeft “Foto’s” mij niet kunnen overtuigen dat dat een goed alternatief is.
    Ik zoek een programma dat op gelijke manier werkt als Aperture voor wat betreft de database met bestandjes van de bewerkingen die je hebt uitgevoerd met de foto’s. Lightroom schijnt dat wel hebben maar A / dat wordt mij niet geheel duidelijk en B / Lightroom verandert volgend jaar naar software die je alleen met een maand abonnement kan nemen. Bij Corel kom ik er ook niet achter. Capture One schijnt dat wel te hebben maar heeft een wat hoge prijs. De features van Luminar-2018 spreken wel aan maar als ik al m’n bewerkingen kwijt raak is dat toch iets wat je tenminste van te voren moet overwegen.

Bijdrager
    nnsa

Ik heb een Aperture library import in Luminar niet kunnen ontdekken, maar misschien staat er nog iets over in de handleiding:

https://macphunsoftware.cachefly.net/macphun/luminar/Luminar-Pluto-User-Manual-Final.pdf

Bijdrager
    Niels

@shmoo: Luminar 2018 komt op 16 november beschikbaar.

Had voorheen de oudere versie in gebruik als plugin voor Photoshop/Lightroom, maat ga toch serieus testen om dit als DAM te gebruiken. Lightroom blijft namelijk een traag stuk software, zelfs na de laatste update. Maar ik verwacht niet dat je iets uit Aperture kunt importeren, je zult waarschijnlijk met een schone bibliotheek moeten beginnen.

Bijdrager
    Svartvatten

@nnsa: dank voor de link, ik had de manual nergens nog kunnen vinden en van macphun nog geen antwoord op mijn vraag naar een manual gekregen.
    @nielsdam. Wat is een DAM? Lightroom schijnt er uit te gaan als standalone versie, er blijft in 2018 aleen een maandabonnementversie over heb ik begrepen. Niet mijn voorkeur.
    Ja dan zou ik Aperture moeten laten staan voor de ’oude’ vooraad foto’s.

Bijdrager
    Shmoo

Ziekt er wel interessant uit die app. Ik ga ‘m in de gaten houden.

Bijdrager
    McPim

@Svartvatten: een DAM is een ‘Digital Asset Manager’, het stukje software dat je fotobibliotheek beheert. Zoals Lightroom en wijlen Aperture dat ingebouwd hadden. Als Luminar dit straks goed doet (want die DAM komt pas later) zou het een interessante Aperture vervanger kunnen zijn. Bewerkingen uit Aperture importeren kun je vergeten. Capture One Pro (ook geen slecht alternatief) is de enige die bewerkingen deels importeert.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  McPim.

Moderator
    Night

Met de nadruk op ‘deels’?

Bijdrager
    McPim

Hier staat het precies.

Bijdrager
    rbsoen

Ik heb vorig jaar Luminar gekocht en alles wat ze voor de volgende versie beloven zou ik dit jaar krijgen. Eenmaal gekocht wordt je wekelijks bestookt met aanbiedingen van plugins. De archief versie zou ik afgelopen maart al krijgen. Het openen van RAW bestanden is tergend traag. Niet kopen dus, laat ze eerst maar eens een goed produkt maken. Heb ook nog een tijdje DXO Opticspro gebruikt. Helaas ook geen archief functie en je kunt het histogram niet aanpassen. Versie 11 heeft ook geen local adjustments. Toen toch maar de stap gezet en Capture One aangeschaft. Dat had ik dus veel eerder moeten doen. Prachtig en snel pakket. Veel info en les video’s op de website. Kost wat maar dan heb je ook wat. Ik hoef niets anders meer. En je kunt je Aperture en LR library importeren. Op de website kun je een 30 dagen versie downloaden om te proberen.

Bijdrager
    Macgb

Ben het wel eens met rbsoen.
    Luminar oogt/is erg mooi, maar MacPhun toont zich niet echt als een stabiele partner. Opvolging van problemen is soms matig of gebeurt helemaal niet, Heb 2 toepassingen waar al zeker 1,5 geleden van is beloofd dat ze zouden samen werken met Foto’s, is nog steeds niet gerealiseerd. Heb in het nog niet zo lange verleden volledige CK-suite aangeschaft. Hoewel delen daarvan nog steeds werken, wordt, ondanks eerdere suggesties van Macphun, het pakket volledig uitgefaseerd. Mag wel een nieuwe Luminar kopen (huidige 1,5 jaar oud en nu al weer een nieuwe betaalde versie ?)

Belangrijker nog vindt ik overigens dat alle software van Macphun een propriety code gebruikt om bewerkingen/beelden op te slaan. Je kunt dus nooit een RAW file met bijbehorende bewerkingsstappen met anderen uitwisselen (tenzij die ook Macphun spul gebruikt) , alleen het eindresultaat.
    Overzetten van Aperture-database naar Luminar is een “no-go”

Trage RAW verwerking is zeker aan de orde, een aantal functies in Luminar zijn prachtig dat wel, maar bij veel andere pakketten ook te bereiken.

Als je je RAW-bestanden “zelf” beheert (dus met reference naar die bestanden werkt) is Picktorial misschien wel een goede optie. Niet zo geavanceerd en zonder DAM als CaptureOne, maar wel voor een vriendelijke prijs en prima sync en back-up mogelijkheden.

Overigens behoud van je bewerkingsstappen vanuit Aperture zal altijd een probleem zijn. Naar Foto’s levert dat waarschijnlijk de minste problemen op.

Ben met Foto’s blijven werken als “DAM” en basis bewerkingen (die al best krachtig zijn), en gebruik daarnaast Polarr, RawPower en “DxO Opticspro for Photos” als extensie en/of stand-alone app. Zonder die al gedane investeringen zou ik nu voor Picktorial gaan.(ze zijn “te laat”:-?)

My 2 cents
    MacGB

Bijdrager
    Shmoo

De Luminar app is beschikbaar.

https://macphun.com/luminar

Bijdrager
    Svartvatten

Allen, bedankt zover. Ik kan m’n zoeken met de informatie beter sturen.
    Grappig dan niemand iets zegt over Aftershot 3 Pro (ik had daar ook niet naar gevraagd), de vergelijking met Lightroom kan hij wel doorstaan lijkt mij. Beide hebben DAM functie.

http://www.aftershotpro.com/static/asp/docs/products/aftershot/v3/asp3-lightroom-comparison-en.pdf
    http://resourcemagonline.com/2016/05/we-compare-corels-aftershot-pro-3-raw-algorithm-to-adobe-and-capture-one/66439/beter

Bijdrager
    rbsoen

Heb het ooit geprobeerd en zelfs gekocht. onhandig, buggy en slechte ondersteuning door Corel. Het enige voordeel is dat het programma ook op een Linux machine werkt. Na een update werkte mijn plugins niet meer. En die had ik nodig. Duurde maanden voordat die waren geupdated.

Bijdrager
    Svartvatten

Is iemand op zijn zoektocht Pictorial tegen gekomen? https://www.macworld.com/article/3192331/photography/picktorial-3-0-review-a-fresh-approach-to-photo-editing-and-management.html

Inmiddels heb ik een proefversie van Capture One 10 gedraaid. Bijzonder goed programma maar complex en erg duur. Bijna jaarlijks een nieuwe versie die ook duur is, zij het minder duur is dan de de volle prijs. Je kan ook een abonnent nemen van 20€ per maand. Dan krijg je altij de nieuwste versie.
    Het catalogus systeem vindt ik niet prettig werken. Ik importeer mijn raw foto’s in een definitieve map maar C1 gaat de foto’s nog een keer kopieren naar een andere definitieve map.

Bijdrager
    Macgb

Ja, en de testversie geprobeerd. Is denk ik met wat jij beschrijft zeker de moeite waard om te proberen. Veel goede recensies, en blijft voortdurend vernieuwen. (Zie mijn eerdere reactie). Je kunt je originelen laten waar ze staan, bewerkingen worden in een “side-car” bewaard. Beperkte DAM-functionalteit, maar mogelijk meer dan genoeg. Ik heb zelf uiteindelijk gekozen voor de DAM-functionaliteit van Foto’s met wat andere producten als aanvulling (waar ik al in had geinvesteerdj.
    Ze hebben een gratis proefversie, dus waarom niet proberen ?
    MacGB

Bijdrager
    rbsoen

Svartvatten, dat kun je instellen. Op het Youtube kanaal van C1 staat een uitgebreide uitleg over het veschil tussen Sessions en Catalogs. De laatste gebruik je eigenlijk alleen als je een groot archief langdurig wil bewaren. In alle andere gevallen zijn Sessions handiger en portable. Ik zelf heb nog versie 10 in gebruik. Misschien dat ik upgrade naar versie 12 volgend jaar. Je mag een versie overslaan. De kleurencorrectie is echt onverslaanbaar en de raw converter de beste op de markt. En het is geen Adobe, je kunt zonder problemen eindelijk gewoon je werk doen.

Bijdrager
    Svartvatten

Dank rbsoen, ik heb beide uitgeprobeerd. Het kan inderdaad zijn dat ik het eerste deel van mijn workflow moet aanpassen, bv de foto’s in een tijdelijke map plaats en C1 de instructie geef de output naar de definiteve map in het fotoarchief te plaatsen.
    Dat je een versie mag overslaan om een nieuwe versie met reductie te kopen heeft C1 mij in hun antwoordt op mijn vragen niet bijgezegd. Dat scheelt toch wel ca. 150 € per 2 jaar. Ik hou het in gedachten, dank voor de tip.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.