22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    nervus

Van 32bit naar 64bit

Mijn Mac draait nog steeds de 32bits kernel. Daar er steeds meer programma’s zijn die onder de 64bits kernel beter presteren (mn Aperture3) wil ik nu ook de 64bits kernel gaan booten. Ik weet dat ik in ieder geval een aantal kext’s moet gaan aanpassen, maar zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden? Of kan ik gewoon op proef in 64bit booten?
    Als “backup” heb ik TimeMachine naar een PC met FreeNAS.

Spec’s van de Mac:

Modelnaam: Mac Pro
    Modelaanduiding: MacPro4,1
    Processornaam: Quad-Core Intel Xeon
    Processorsnelheid: 2,26 GHz
    Aantal processors: 2
    Totaal aantal cores: 8
    L2-cache (per core): 256 KB
    L3-cache (per processor): 8 MB
    Geheugen: 8 GB
    Interconnectsnelheid processor: 5.86 GT/s
    Opstart-ROM-versie: MP41.0081.B07
    Mac OS X 10.6.6 (10J567)

Bij voorbaat mijn dank voor het meedenken!
    Willem

Bijdrager
    Pieterr

Heb je een bron voor de bewering dat Aperture 3 beter presteert onder een 64-bit kernel?

Bijdrager
    Pieterr
    nervus op 20 januari 2011

Of kan ik gewoon op proef in 64bit booten?

Opstarten met de 6 en 4 toets ingedrukt.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Veel mensen vatten 64-bit verkeerd op, software gaat namelijk niet echt veel sneller draaien. Je merkt het verschil vaak zelfs helemaal niet, zo minimaal is het. Maar goed, druk eens de ‘4’ en de ‘6’ toets in op je toetsenbord als je opstart. Dan wordt de 64-bit kernel gestart.
    EDIT: Pieterr was met 2 seconden voor, maar goed.
    Draai ook dit Terminal commando eens:

<br />
    ioreg -l -p IODeviceTree | grep firmware-abi<br />

als je “| | “firmware-abi” = <“EFI64″>” terug krijgt kan je Mac de 64-bit kernel draaien.

Bijdrager
    Vinhelper

Voor zover ik weet heb je er alleen een (waarschijnlijk minimaal) voordeel mee als je meer dan 8GB geheugen gaat installeren. (in de toekomst)

Dan kan er namelijk meer geheugen tegelijkertijd worden aangesproken.

Bijdrager
    macboy

volgens mij draait je Mac Pro al op 64 bits,

want Mac Os X software zou automatische van 32 bits naar 64 bits omschakelen.

Je kan het bekijken bij.

(1) over deze mac
    (2) meer info

optie: Software

(3) Programma’s (en hier wordt het vermeld of 32 bits of 64 bits is)

succes

Bijdrager
    macboy

http://

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ja, dat is je software. Het gaat hier om 64-bit booten, oftewel de 64-bit kernel starten.

Bijdrager
    Vinhelper

In tegenstelling tot Windows, kan een Mac gelijktijdig op meerdere vormen draaien. (er was daar eens zo’n mooi plaatje van, ergens)

Bij de ‘normale consumenten-Macs’ wordt standaard vrijwel alles, behalve sommige oude programma’s en de kernel, al in 64-bits opgestart. Professionele machines (Xserve) startten al wat langer volledig 64-bits.

En zodra al je hardware 64-bits-compatible is (de grens van verkoop ligt gemiddeld ergens in voorjaar 2009) kan je ook al handmatig in 64-bits opstarten, zoals eerder beschreven.

Bijdrager
    nervus

Pieterr 2 uur geleden #
    Heb je een bron voor de bewering dat Aperture 3 beter presteert onder een 64-bit kernel?

Jazeker: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2332115&tstart=0

Bijdrager
    nervus

macboy 1 uur geleden #
    volgens mij draait je Mac Pro al op 64 bits,

Nee dus: “64-bits kernel en extensies: Nee”

Ik lees in ieder geval geen reacties die wijzen op “ramp”-scenario’s.
    Dus ga ik het maar eens uitproberen :)

Iedereen bedankt voor de reacties :)

Bijdrager
    guus

draai sinds een maand 64 bits met mijn 3.1 mac pro.
    comando in de terminal ingevoerd en het draait perfect.

Bijdrager
    Pieterr
    nervus op 20 januari 2011

Pieterr 2 uur geleden #

Jazeker: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2332115

Die posting gaat vooral over Aperture 3 draaien in 32-bit of 64-bit mode, niet over de kernel.

EDIT: Ik zie nu ook een tabelletje met 64-bit kernel getallen, maar zo heel schokkend zijn die niet. De meeste winst zit h’m in de applicatie zelf in 64-bit draaien, niet zozeer de kernel.

<br />
    Results after upgrading all masters to new processing engine<br />
    64bit kernel/64 bit app - 2:20<br />
    32bit kernel/64 bit app - 2:23<br />
    32bit kernel/32 bit app - 2:27<br />
    64bit kernel/32 bit app - 3:20
    Geblokkeerd
    Anoniem

Houd wel in gedachten dat sommige drivers en extensies mogelijk niet meer werken als je in 64-bits mode boot.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Op de macperformanceguide staat ook dat er een goede reden kan zijn om niet in 64bit te booten. Naast de drivers en extensies kan ook speciale software voor problemen zorgen. Maar dat schijnt niet meer te gelden voor de 2010 Mac Pro’s omdat die per default al in 64 opstarten. Verder kun je je afvragen hoeveel win ik er mee?
    Ik vind deze verschillen nu niet bepaald indrukwekkend, maar als tijd geld is… Op meer dan 20% bij fotobewerkingen moet je niet rekenen. En aangezien dat naast 3D rendering doorgaans zo’n beetje de beste / zwaarste benchmarks zijn verwacht ik van de rest nog minder.

In ieder geval kun je na dit terminal commando:

<br />
    sudo systemsetup -setkernelbootarchitecture x86_64<br />

automatisch opstarten in de 64bit kernel.

Bijdrager
    Hexley

Met SixtyFourSwitcher krijg je een extra dingetje @ je systeemvoorkeuren….:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In “systeemprofiel” kun je na het selecteren van software -> extensies zien welke extensies nog 32 bit zijn en dus mogelijk voor een probleem kunnen zorgen. Op mijn 2009 i7 iMac met 10.6.6 blijkt dat haast alle extensies 64 bit zijn. Van de in totaal 118 zijn er slechts 5 32 bit.
    En 4 van die 5 komen er dubbel in voor waarvan de andere dan weer 64 bit is.

Geblokkeerd
    Anoniem

@ Hexley:
    Zo’n “dingetje” noemen ze een “preference pane”:)

Bijdrager
    iep
    Vinhelper op 20 januari 2011

Voor zover ik weet heb je er alleen een (waarschijnlijk minimaal) voordeel mee als je meer dan 8GB geheugen gaat installeren. (in de toekomst)

Dat is al vanaf 4GB aan geheugen. Verder gaat het bij 64 bit om wel meer zaken dan alleen geheugen. Instructiesets die volledig 64 bit zijn en ook als zodanig uitgevoerd kunnen worden kan een lichte snelheidswinst opleveren maar let wel, dit is vrij minimaal (twijfelachtig of je dat zult merken). Dit zou wellicht net de reden zijn waarom Aperture 3 er baat bij heeft.

Vinhelper op 20 januari 2011

In tegenstelling tot Windows, kan een Mac gelijktijdig op meerdere vormen draaien. (er was daar eens zo\’n mooi plaatje van, ergens)

Dat geldt voor Windows XP (daar heb je de keuze of alleen maar 32 bit of alleen maar 64 bit). Zowel Vista als het huidige Windows 7 kunnen 64 bit en 32 bit software gelijktijdig door elkaar draaien op dezelfde machine mits de hardware maar 32 en 64 bit kan. Precies zoals het bij Leopard en Snow Leopard ook gaat.

Bijdrager
    Vinhelper

Die laatste wist ik nog niet. Thanks!

En over de eerste: zie de post van Pieterr hierboven, voor een voorbeeld van de resultaten.

Bijdrager
    Afroman

Is verder ook een marketingstruuk om 64 bit als argument te gebruiken. 64 bit is meer dan 32 DUS beter.(in de praktijk is het meer dan dat, maar goed, dat hoeft de consument niet te weten/merkt de consument niet.)

Bijdrager
    iep

Die tabel zag ik ook en ben ik later eens wat beter gaan bekijken. Die 3 seconden is heel wat meer dan ik had gedacht, ik zat namelijk in milliseconden te denken :sealed:

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.