10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    ramrod

Van 27" Imac naar een 21" Imac , verstandig qua snelheid

Hi,

Ik heb momenteel een 27″ Imac , eind 2013 met i7 3,5ghz processor , 24GB geheugen , NVIDIA GeForce GTX 775M 2048 MB en een 256SSD schijf

Is er in het huidige 21″ segment een IMac die minstens net zo snel is ? Ik zie bij de huidige 21″ modellen alleen maar i5 processoren en met videokaarten waarvan ik geen idee heb of deze een beetje makkelijk met IMovie of FCP X om kunnen gaan

De IMac wordt ook gebruikt voor foto en video bewerking , op liefhebber niveau .

Ik wil de IMac eventueel vervangen omdat ik verhuisd ben en door een andere indeling e.d de 27″ te groot is .

Thx

Bijdrager
    applelover

Er is wel een mogelijkheid om er een i7 in te zetten. Geheugen kan wel maar uitgebreid worden ( bij aankoop ) tot maximum 16GB, de videokaart heb ik niet echt een idee van hoe de prestaties zich verhouden t.o.v. degene die in je huidige iMac zit.

Bijdrager
    Marcel

Ik zou 27” geweldig missen met video bewerking, ik heb er nu ook zo’n monitor op staan

Bijdrager
    ramrod

Ja maar bij mij gaat het om misschien 3 a 4 keer per jaar een vakantie video maken , dus niks op enig pro niveau .

Waar het mij om gaat dat ik er niet op achteruit ga qua stabiliteit en snelheid .

Moderator
    Mac Daddy

Is de enige reden voor een nieuw het ruimtegebrek of is er nog een andere reden? Zoveel ruimte winst haal je toch niet met een 21 inch iMac? Is het echt uitgesloten om je iMac te behouden? Dat zou ik eerder doen namelijk, tenzij er nog een reden is voor vernieuwing.

Als ik kijk naar het huidige aanbod, zie ik niet zo snel winst voor je. De geruchten van nieuwe iMacs gaan al een tijdje rond, dus ik zou daar sowieso op wachten.
    In het 21 inch segment is de duurste 4K iMac ongeveer gelijk. Je gaat alleen in RAM er op achteruit. Dat kan een probleem zijn als je meer dan 16GB vaak nodig hebt. Qua graphics zou ik je huidige GPU tegenover de prestaties van de ‘Intel Iris Pro Graphics 6200’ en kijken wat beter werkt. Wat je daarbij wel moet bedenken is dat een Intel Graphics gebruik maakt van je RAM en niet, zoals een dedicated GPU, zijn eigen geheugen heeft.

Qua CPU ga je er een klein beetje op vooruit en qua aantal pixels ook.

Bijdrager
    fixar

Om een 21.5″ te krijgen die een beetje in de buurt komt van je huidige 2013 machine zul je diep in de buidel moet tasten>

Qua benchmark komt alleen deze een beetje in de buurt:

En dan vind ik ruim 2400 euro echt belachelijk veel geld voor zo’n apparaat (model uit 2015) …. ik zou echt kijken of die 27″ niet gewoon kan blijven.

Feit is natuurlijk wel dat je voor de 27″ nog best een aardig bedrag kan terugkrijgen als je deze tweedehands verkoopt… maar 1000-1400 euro schiet je er wel bij in.

Bijdrager
    Shmoo

Is niet te doen, je gaat er gewoon altijd op achteruit en het kost een vermogen. Je bent goedkoper uit door een dakkapel of uitbouw te laten maken zodat die 27″ in je woning past.

Bijdrager
    ramrod

Ok thx , ja het lijkt me economisch…. gezien het beste om de 27″ gewoon te houden , €2500 vindt ik ook wat overdreven voor een 21″ .

Het is ook geen straf hoor om hem te houden , maar het oogt nu belachelijk groot zo,n 27″ monitor op de eettafel . Ik kop wel een grotere eettafel dan:lol:

Bijdrager
    Vroegah

Je zou ook nog de zaag in je eettafel kunnen zetten en zodoende je iMac verlagen…
    Dan krijg je een soort van meldkamer-tafel:idea:

Bijdrager
    leavestone

27 inch met draaibare steun aan de muur bevestigen en tafel met kopse kant tegen de muur.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.