5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Van 15 inch MBPr naar 13 inch MBPr, 'verlies'?

Beste medeleden,

Ik heb al een tijdje (= ongeveer 2-3 jaar) een Macbook Pro Retina 15 inch, van het jaar 2012. Dit was het eerste Retina model, maar destijds wel de zwaarste én de duurste (ik dacht een 3000 euro!). De laatste tijd moet ik als maar meer ‘heen en weer’ reizen, en daardoor wordt de 15 inch wat te groot en te zwaar. Dus, zou ik mijn 15 inch verkopen en voor een 13 inch gaan. Maar dan wel terug de ‘zwaarste’ 13 inch, met een 512GB SSD en een I7 + 16GB RAM.

Maar ik heb wel nog steeds de volledige kracht nodig, die mijn 15 inch me nu biedt. Ik doe hier voornamelijk video editing op, maar ook af en toe een game en uiteraard wat surfen, mail en films/ muziek.

Mijn vraag is dus eigelijk, kan de 13 inch MBPr op tegen mijn, al wat oudere, 15 inch MBPr?

Ik heb dan vooral schrik voor de videokaart, nu heb ik er 2 (een ingebouwde en een dedicated.), terwijl de 13 inch er maar 1 heeft. Maar al denk ik zelf dat dat verschil niet zo groot is, ofwel?

Hopelijk geven jullie me wat (persoonlijke) raad.;)

Bijdrager
    Koekenbakker

check ff de benchmarks

Bijdrager
    Niels

http://barefeats.com/rmbp2015.html

Weliswaar een vergelijking met een 2013 15′, maar zoals je ziet is voor videobewerking toch echt het ontbreken van dedicated graphics de bottleneck voor de 13′. Programma’s als FCPX zullen wel gewoon soepel lopen, maar de verwerkingstijden zijn gewoon een stuk langer.

Gaming is al helemaal niet ideaal op de 13′, bovendien wordt de integrated graphics veel warmer dan een dedicated graphics.

Daarnaast moet je rekening houden dat je minder werkruimte hebt op een 13′ scherm (of je moet gaan schalen ten koste van de grootte van alle elementen).

Ik zou het dus gewoon bij de 15′ houden.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Je kan een hele discussie voeren (en ik had al een hele reactie klaar staan, maar die is op magische wijze verdwenen…), maar ik denk dat het hier op neerkomt:

1. Ben je bereid wat langer op een video render te wachten?
    Ja: Ga naar vraag 2.
    Nee: Bij de 15″ blijven.

2. Ga je met een extern beeldscherm werken?
    Ja: Koop de 13.
    Nee: Koop een goede rugzak en blijf bij de 15″.

Maar wat staat daar tegenover?
    – snellere SSD in de 13″ (PCIe 2.0 > mSATA III)
    – Thunderbolt 2
    – langere batterijduur
    – meer draagbaarheid

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  Waffle ಠ_ಠ.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 6 maanden geleden door  Waffle ಠ_ಠ.

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Bedankt voor de reacties.

Ik denk dan toch dat ik voor de ‘bewegingsvrijheid’ ga gaan, en als ik daarvoor een beetje kracht moet afstaan, het zei zo.

Ik heb thuis al verschillende iMacs en monitors, dus dat is geen probleem.
    En geduld heb ik ook.;)

En vergeet ook het Force Trackpad niet hé! @waffle;)

Ik heb hier ook nog een oudere 13 inch Macbook liggen (mid-2010) en daar draai ik CS:GO vrij goed op, dus dan moet dat op een vijf jaar nieuwere laptop nog beter gaan. Ook kan ik hier in iMovie redelijk vlot mee werken.

Tenslotte heb ik ook nog steeds 14 dagen omruil recht, die kan ik dus gebruiken voor moest de 13 inch me niet aanstaan.

Maar @waffle, nu ben ik wel nieuwsgierig naar die grote reactie!;)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.