27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    palermo

van 10.5 naar 10.4

ik wil graag weer terug van OS 10.5 naar OS 10.4 omdat in nog steeds bepaalde software niet kan gebruiken (Canon Capture http://software.canon-europe.com/software/0022674.asp?model=).

Is dat mogelijk?

Bijdrager
    R-Flow

Ja hoor. Je moet dan alleen wel een Erase & Install uitvoeren, dus de Macintosh HD formatteren en Mac OS X 10.4 Tiger er ‘schoon’ opzetten.

Een Archive & Install is niet aan te raden omdat de programma’s van 10.4 Tiger in de knoop kunnen gaan liggen met de voorkeuren en support data van de nieuwere versies uit 10.5 Leopard.

Bijdrager
    palermo

En kan ik ook 10.4 en 10.5 allebei installeren? Zodat ik niet alle bestanden en programmas kwijt ben of opnieuw moet installeren?

Bijdrager
    R-Flow

Jep dat kan ook. Je zult dan je interne harde schijf moeten partitioneren (opsplitsen in twee delen) met Disk Utility of Mac OS X 10.4 Tiger op een externe harde schijf installeren.

Indien je een Intel Mac hebt kan je zowel een USB 2.0 als FireWire 400/800 externe harde schijf gebruiken. Met PPC Macs is doorgaans alleen FireWire 400/800 mogelijk om Mac OS X vanaf op te starten.

Bijdrager
    SoulThief

Huh, da’s raar de software die ik meegeleverd kreeg bij mij Canon 40D werkt prima op de Mac en ik draai ook 10.5.3 (Leopard).

Weet alleen zo niet uit m’n hoofd of het Canon Capture was.

Bijdrager
    palermo
    ”.RR”

Jep dat kan ook. Je zult dan je interne harde schijf moeten partitioneren (opsplitsen in twee delen) met Disk Utility of Mac OS X 10.4 Tiger op een externe harde schijf installeren.

Indien je een Intel Mac hebt kan je zowel een USB 2.0 als FireWire 400/800 externe harde schijf gebruiken. Met PPC Macs is doorgaans alleen FireWire 400/800 mogelijk om Mac OS X vanaf op te starten.

Als ik de schijf partitioneer moet ik dan eerst de hele schijf weer wissen? Ben ik dus alle gegevens kwijt?

Bijdrager
    iJoost

Doe het niet. Partitioneren zonder een heel goede reden krijg je spijt van.

Bijdrager
    Dbakker

Hoi,

Ik begrijp dat je terug wilt, maar vind je stap om het besturingssysteem helemaal terug te zetten wel erg groot.
    Zou je niet eerst even met canon mailen om dit probleem aan te kaarten?
    Misschien een vreemd voorbeeld maar ik heb het spelletje Myst IV (ook voor 10.4) ook aan de praat gekregen met een simpel extra commando. Wellicht gaat dat voor jou ook op.

Douwe-Jan

p.s.
    probeer ook eens out of the box te denken.
    Wat doet bijvoorbeeld Capture voor je wat niet met een ander pakketje kan?
    Heeft Canon geen update uitgebracht?
    Is Aperture iets voor je?

Bijdrager
    palermo

heb ik gedaan maar ze doen het nog niet. De stugge Canon mensen denken dat ze de halve wereld hebben.

Bijdrager
    R-Flow
    ”iJoost”

Doe het niet. Partitioneren zonder een heel goede reden krijg je spijt van.

Wat een onzin.

Bijdrager
    iJoost

Ik zou die Canon inruilen…;-)

Bijdrager
    R-Flow
    ”palermo”

heb ik gedaan maar ze doen het nog niet. De stugge Canon mensen denken dat ze de halve wereld hebben.

Waarvoor heb je die software per se nodig dan? Zit er niks in het systeem dat je soortgelijke functionaliteit geeft?

”palermo”

Als ik de schijf partitioneer moet ik dan eerst de hele schijf weer wissen? Ben ik dus alle gegevens kwijt?

Nee, Disk Utility uit Mac OS X 10.5 Leopard geeft je de optie om de schijf te partioneren zonder dataverlies. Nu is niks zonder risico dus ik zou wel een backup maken van je bestanden.

Bijdrager
    palermo

ik ga 10.4 op een externe harde schijf zetten dat lijkt mij het slimst.

Hoe kan ik dat handig doen?

Formateren in fat oid?
    moeilijk?

Bijdrager
    R-Flow
    ”palermo”

ik ga 10.4 op een externe harde schijf zetten dat lijkt mij het slimst.

Hoe kan ik dat handig doen?

Formateren in fat oid?
    moeilijk?

Je moet je externe harde schijf formatteren als Mac OS Extended (Journaled), dit kan ook tijdens de installatie van Mac OS X 10.4 Tiger. Vervolgens stop je de Mac OS X 10.4 Tiger Install DVD in je Mac > Herstart je Mac > Na het opstartgeluid houd je “C” ingedrukt tot het Apple logo verschijnt > Tijdens de installatie selecteer je je externe harde schijf als doelstation.

Bijdrager
    palermo

moet dat wel een OSX 10.4 voor INTEL zijn dan.

Bijdrager
    Pieterr

Heb je de EOS Utility al geprobeerd in Leopard (als alternatief voor EOS Capture)?

Zie ook: http://cpn.canon-europe.com/content/product/canon_software/eos_utility.do

Bijdrager
    palermo

ja maar dan kan je de camera niet bedienen vanuit de computer en dat is superrrr handig in de studio.

Bijdrager
    R-Flow
    ”palermo”

moet dat wel een OSX 10.4 voor INTEL zijn dan.

Als je een Intel Mac hebt lijkt me dat wel zo handig ja, maar als het goed is zat die Install DVD toch gewoon erbij?

Bijdrager
    palermo

ik heb een install dvd voor powerbook 10.5 met intel
    En een install dvd voor powermac 10.4 voor geen intel.

Bijdrager
    R-Flow
    ”palermo”

ik heb een install dvd voor powerbook 10.5 met intel
    En een install dvd voor powermac 10.4 voor geen intel.

De PowerBook en PowerMac zijn beide PPC Macs. De MacBook Pro en Mac Pro zijn de nieuwe Intel tegenhangers. Een PowerBook met Intel processor bestaat niet.

Dus wat voor Mac heb je precies, en welke Mac OS X versie is daar oorspronkelijk bij geleverd?

Bijdrager
    palermo

SOrrY ik heb een MacBook Pro met intel en 10.5
    En dus een powermac met PPC met 10.4

Bijdrager
    R-Flow

Als je MacBook Pro met Mac OS X 10.5 Leopard is geleverd is het maar zeer de vraag of je daar Mac OS X 10.4 Tiger op kunt zetten. Als het het nieuwste model is dat in 2008 is uitgekomen kan je het waarschijnlijk vergeten. Aan de Mac OS X 10.4 Tiger Install DVD die bij PowerMac zat heb je sowieso niks.

Het wordt allemaal vrij lastig als je Mac niet oorspronkelijk met Mac OS X 10.4 Tiger is geleverd.

Bijdrager
    palermo

kan ik niet die 10.4 op die externe harddisk installeren via mijn powermac en dan draaien via mn macbook pro?

Bijdrager
    R-Flow
    ”palermo”

kan ik niet die 10.4 op die externe harddisk installeren via mijn powermac en dan draaien via mn macbook pro?

Nee, want de PPC-versie van Mac OS X 10.4 Tiger kan niet draaien op een Mac met Intel processor. De hardware en software kunnen in dat geval niet met elkaar communiceren.

Je zult aan een Mac OS X 10.4 Tiger Install DVD voor een MacBook Pro moeten komen. Maar zoals ik al zei, als je het Early 2008-model hebt treden er waarschijnlijk driver problemen op.

Bijdrager
    palermo

oke dat is duidelijk, maar ik heb een Macbook pro model uit 2007 dus niet de aller nieuwste.

Ik ga opzoek naar een dvd.

Dank voor je hulp.

Bijdrager
    R-Flow
    ”palermo”

oke dat is duidelijk, maar ik heb een Macbook pro model uit 2007 dus niet de aller nieuwste.

Dan moet het lukken. Succes!:)

Bijdrager
    Dbakker
    ”palermo”

ja maar dan kan je de camera niet bedienen vanuit de computer en dat is superrrr handig in de studio.

Hoi, Palermo

Ik zou nog eventjes wachten met de verandering van OS versie alleen voor capture. Is volgens mij echt niet nodig.
    Wat zoekwerk voor je op het web heeft me opgeleverd dat Canon het capturedeel inmiddels heeft geïntegreerd in de eerder in dit draadje door Pieterr genoemde utility. Dat werkt eveneens voor jouw camera (was toch een mark II?) vanaf het toetsenbord.

Zie daarvoor dit citaatje Canon:
    [size=9:05c70d7918]Remote capture with Live View
    One of the most useful functions of EOS Utility is that which allows you to control remote capture from the computer. EOS Utility offers full control of aperture, shutter speed, ISO and remote shooting direct from the computer keyboard.
    [/size:05c70d7918]

Je kunt de update van jouw programma hier downloaden (selecteer nog wel even je OS):
    http://www.usa.canon.com/consumer/controller?act=ModelInfoAct&tabact=SupportDetailTabAct&fcategoryid=215&modelid=14999#DownloadDetailAct

Groet en succes
    Douwe-Jan

[naschrift]
    Werkt bij mij na jouw post (je bracht me op een idee) perfect onder OS 10.5.5, in de studio, draadloos vanaf m’n Air, ziet er beter uit en biedt meer dan het oude Capture.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.