8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    RicardoBrown

Valt mijn iMac nog te redden (HDD kapot) ?

Hey OMT

Een paar dagen terug was mijn iMac ineens super traag. Bij alle handelingen kreeg ik het welkende strandballetje te zien.   Of ik nou een nieuwe map wou aanmaken. Of even naar de telegraaf wou surfen. Constant een zandballetje. Op een gegeven moment liep alles constant vast.

Dus ik dacht. Even opnieuw starten. Helaas ging mij iMac daarna niet meer aan. Ik krijg nog wel het laadscherm te zien. Maar als het balkje halfvol is, valt mijn iMac weer uit.

Stonden best belangrijke documenten op. En ik wass zo dom genoeg om geen backup te maken. Het gaat trouwens om een iMac 2012 – 16GB. Oud bakkie. Maar deed het nog prima.

Nou heb ik op internet allerlei oplossingen gezocht. In safe mode kom ik niet.

Maar ik kom via alt ingedrukt te houden. Wel in het macOS-hulpprogramma’s. Ik heb Schijf-EHBO op mijn HDD laten uitvoeren. Maar daar krijg ik een foutmelding bij.

1 van de laatste opties zou zijn, om macOS opnieuw te installeren. Op internet zie ik bepaalde mensen roepen dat al je bestanden dan nog op je iMac staan als je OS opnieuw installeert via deze methode. Lijkt me sterk. Maar kan iemand bevestigen of dit inderdaad het geval is ? Zo ja, heeft het uberhaupt wel zin om OS opnieuw te installeren op een brakke HDD ? Ik ben geen technisch wonder. Dus of mijn HDD daadwerkelijk stuk is weet ik niet. Maar daar leek het in eerste instantie wel op.

Zo nee, dan ga ik misschien toch upgreatest inschakelen.

Bijdrager
    McPim

Dat klinkt inderdaad als een bijna overleden HDD, niet uitzonderlijk na zoveel jaar. Als je nog data wil redden moet je NIETS meer doen met deze schijf! Er zijn programma’s die de boel kunnen repareren, de betere zijn niet gratis zoals Diskwarrior bijvoorbeeld (niet voor APFS helaas). Het dilemma is dat verder gebruik van die schijf ook opeens het echte einde kan betekenen. Wat is de foutmelding in schijf EHBO?

Als je nog iets wil redden van je data kun je er beter hulp bij halen (over upgreatest hoor ik goeie verhalen) en daarmee overleggen. Kun je meteen een backup schijf aanschaffen….

Bijdrager
    RicardoBrown

Foutmelding:

“Het uitvoeren van Schijf-EHBO is mislukt. Maak indien mogelijk een reservekopie van dit volume. Klik op gereed om door te gaan”.

Als ik op gereed klik, staat er dat mijn schijf niet meer geactiveerd is. Maar als ik schijfhulpprogramma opnieuw herstart (dmv alt tijdens opstarten). Zie ik hem gewoon wel weer staan.

600GB van de 1TB in gebruik.

Zat er in eerste instantie aan te denken om toch macOS opnieuw te installeren. Maar het duurt al erg lang voordat ik in het hulpprogramma’s menu kom. Vrees idd dat al mijn bestanden definitief kwijt zijn, als het opnieuw installeren niet goed lukt. Binnenkort dan maar toch even contact opnemen met upgreatest.

Bijdrager
    Dick de Roos

Als je een SSD in de iMac kan laten zetten, kan je weer een tijdje vooruit met deze machine.

Hier in Groningen (AppleParts) kan dat voor c.a. € 140,- (500 GB Samsung).

Bij UpGreatest kan dat ook en zo nodig komen ze bij jou thuis.

En zo zijn er nog wel meer.

Als je handig genoeg bent, kan je zelf een SSD plaatsen, maar dat zou mijn voorkeur niet hebben.

Jammer dat je geen TimeMachine hebt, maar misschien zijn de bestanden van de HD nog te redden.

Succes!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>RicardoBrown op 16 november 2019 om 16:29</p>
    Vrees idd dat al mijn bestanden definitief kwijt zijn, als het opnieuw installeren niet goed lukt.

Altijd eerst gegevens veilig proberen te stellen, en dán pas de boel proberen te repareren.

Is er een goede reden waarom je niet bijvoorbeeld een externe schijf op je computer aan kunt sluiten en de bestanden van de oude (waarschijnlijk je hele thuismap) kunt proberen daar naartoe te kopiëren?

Bijdrager
    McPim

Jakko Westerbeke op 16 november 2019 om 19:21
    Is er een goede reden waarom je niet bijvoorbeeld een externe schijf op je computer aan kunt sluiten en de bestanden van de oude (waarschijnlijk je hele thuismap) kunt proberen daar naartoe te kopiëren?

Omdat ie niet meer opstart?

Bijdrager
    McPim

.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>McPim op 16 november 2019 om 19:50</p>

Jakko Westerbeke op 16 november 2019 om 19:21

Omdat ie niet meer opstart?

Hij start nog wel op naar de herstelpartitie, dus de computer op zich werkt nog wel. Vanuit de herstelpartitie kun je onder meer een terminal starten vanuit het menu Hulpprogramma’s, en daarmee kun je bestanden kopiëren van de interne harde schijf naar een externe.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.