13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Unlock32

Vaag mailtje van Apple?

Vandaag een mail van “Apple” die begint met:

Geachte klant,
    Uw Apple ID is tijdelijk geblokkeerd tot u deze verifieert. Dit doet u via onderstaande link.
    U kunt uw Apple ID niet gebruiken tot u het verificatieproces succesvol heeft doorstaan.
    Verificatieproces Starten >
    Waarom u deze email ontvangt.
    Ons beveiligingssysteem heeft mogelijk misbruik van uw account opgevangen, waardoor uw account preventief is geblokkeerd.

Mocht u vragen of opmerkingen hebben, kunt u ons altijd bereiken via: http://www.apple.com/nl/support/. Wij zijn er om u te helpen.

Verder niet geopend maar toch maar even mijn wachtwoord aangepast.

Inactief
    Anoniem

fishing

Bijdrager
    sedikit

Ik heb dit mailtje al twee keer gehad in de laatste 3 dagen. Overduidelijk phishing. Kijk maar naar het mailadres van de afzender. Wel zo handig: het bericht doorsturen naar Apple [email protected]
    Meer info:
    http://www.apple.com/legal/more-resources/phishing/

Bijdrager
    KR1275

Bedrijven zetten in de aanhef altijd je naam. Als er iets algemeens staat als ‘Geachte klant‘, dan weet je al genoeg. Als je met je muis boven de link gaat staan zonder de muisknop in te drukken, krijg je een vaag webadres.

Ik mag aannemen dat je na ontelbare waarschuwing er nu niet meer intrapt!

Bijdrager
    Edwin

Vandaag ook aan de hand gehad met een van de collega’s. Er was een inlogpoging gedaan vanuit Los Angelos en er werd aangeraden om het wachtwoord te wijzigen als dit niet correct was. De mail op de iPhone bevatte geen enkele link en leek mede hierdoor ook niet op fishing. Bij inloggen op https://www.icloud.com via de (Windows) desktop bleek de account tot onze vebazing daadwerkelijk gelockt. Via de iPhone en tweestapsverificatie kon het wachtwoord opnieuw worden ingesteld.
    .
    Fishing of toch niet?

Bijdrager
    Verwijderd

Ik had een tijd terug een soortgelijke mail, maar hier kwam ik pas achter toen ik mijn Apple ID al had ingevuld en ze over mijn bankrekening begonnen.
    Toen heb ik snel m’n wachtwoord moeten aanpassen.

Hoe je, naar mijn mening, goed kan zien of het fishing is, is door op de link te klikken en kijken wel adres er in de zoekbalk staat.
    Staat er iets als appleid.apple.com/etc is het waarschijnlijk wel een echte mail, is de link een of andere vage naam waar je nog nooit van hebt gehoord dan is het waarschijnlijk fishing. Dit tweede was bij mij het geval.

Ook valt te proberen of hij met verkeerde gegevens je door laat gaan naar de tweede pagina, dit zal normaal uiteraard ook niet het geval zijn. Of je moet wel heel goed random-mail en wachtwoord goed gokken.:wink:

Bijdrager
    SunKeeper

Kijk eens goed naar het afzenderadres.

Dat kom ik in dit topic nergens tegen, maar wel zo handig om te vermelden.:idea:

Bijdrager
    Koning Frank
    Nick1999V op 14 juni 2016

Ik had een tijd terug een soortgelijke mail, maar hier kwam ik pas achter toen ik mijn Apple ID al had ingevuld en ze over mijn bankrekening begonnen.
    Toen heb ik snel m’n wachtwoord moeten aanpassen.

Hoe je, naar mijn mening, goed kan zien of het fishing is, is door op de link te klikken en kijken wel adres er in de zoekbalk staat.
    Staat er iets als appleid.apple.com/etc is het waarschijnlijk wel een echte mail, is de link een of andere vage naam waar je nog nooit van hebt gehoord dan is het waarschijnlijk fishing. Dit tweede was bij mij het geval.

Ook valt te proberen of hij met verkeerde gegevens je door laat gaan naar de tweede pagina, dit zal normaal uiteraard ook niet het geval zijn. Of je moet wel heel goed random-mail en wachtwoord goed gokken.:wink:

Slecht advies, je weet niet wat voor een malware die site verder nog bevat. Ga gewoon zelf naar icloud.com en log daar in, of neem desnoods gratis contact op met Apple Support. Daadwerkelijk op de link klikken is echt kut advies.

Bijdrager
    Koning Frank

Ohja, en phishing. Fishing is iets anders …

Bijdrager
    Shmoo

Fisting is ook iets anders.

Bijdrager
    sedikit
    SunKeeper op 14 juni 2016

Kijk eens goed naar het afzenderadres.

Dat kom ik in dit topic nergens tegen, maar wel zo handig om te vermelden.:idea:

Dan heb je niet zo goed gekeken SunKeeper :) Ik schrijf hierboven o.a. “….Overduidelijk phishing. Kijk maar naar het mailadres van de afzender.…”

Bijdrager
    SunKeeper

Dat had ik gezien, maar bedoelde ik niet precies.

Het daadwerkelijke letterlijke afzenderadres mag hier best staan, dan kunnen anderen het vergelijken en zo beter herkennen of het vals is.
    Enige gevolg is dat het spam-adres daarna zelf misschien nog meer spam binnenkrijgt.

Bijdrager
    sedikit

Ok, bedoel je dat. Hierbij dan twee phishing mails van de laatste 4 dagen. Zgn van Apple:

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.