21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    bonestaak

[Opgelost] Uur wachten voordat Bluetooth dialoog verdwijnt.

Ik heb zelf een Mac usb Toetsenboard  en een Magic mouse en die laatste is natuurlijk draadloos en die is ook later aangeschaft. In de tijd van mijn toetsenboard was er nog de Mighty mouse en die had nog een staartje.

Ik heb al jaren het gezeur van het bluetoothscherm bij opstart waarbij het systeem op zoek gaat naar een draadloos toetsenboard wat er niet is.  Voorheen was dat iets van 3 a 4 minuten maar vandaag na de laatste update van Mac Os 10.13.4  die gisteren plaatsvond moest ik vanochtend 55 minuten wachten voordat het bluetooth dialoogscherm verdween en ik eindelijk in kon loggen.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door  Night. Reden: Topic opgelost

Bijdrager
    Jodokus

Hallo Bonestaak,

De laatste dagen valt mijn toetsenboard regelmatig uit. NIET verbonden – Verbonden.  Dit duurt maar enkele seconden en werkt het weer normaal.  Vermoedelijk zit dat in een update. Zijn er meer gebruikers die dit herkennen?

Groetjes,

Jodokus

Bijdrager
    Brombeer

Mini 2012 met osx 10.12 ‘low’ Sierra. Dat ‘knipperlichten’ los ik doorgaans op met vers opgeladen batterijen, ook al zitten ze nog op 30%.

@Bonestaak: Al eens geprobeerd de BT- apparaten helemaal te verwijderen en dan weer aan de Mac te koppelen (ja, voor dat doel moet je inderdaad bedrade spullen achter de hand houden).

Of de combo-update te draaien?

Bijdrager
    bonestaak

Dat opnieuw koppelen heb ik al zo vaak gedaan.  Enige wat af en toe wijzigt is dat het meestal de muis is waar ik op moet wachten maar soms na zo een nieuwe aanmelding met bluetooth is het ineens het toetsenboard waar ik op moet wachten en is de muis wel direct van start.  Ik heb overigens ook (vanwege andere hardware niet computer gerelateerd)  ook altijd een flink aantal AA’s  bij de hand omdat ook mijn huidige magic mouse met “magnetische” batterijen het de laatste tijd met lange dagen vaak af laat weten.

En wat je inderdaad zegt je moet bedrade spullen achter de hand hebben dus heb ik ook nog een (microsoft) toetsenboard en een standaard muis achter de hand.  Ergo de staartmuis ligt hier tegenwoordig al continue aan een usb hub.

Ik heb indertijd voor een bedraad toetsenboard (en bedrade muis) gekozen omdat ik vanuit mijn toenmalige baan als Mac reparateur bekend was met het “gezeik” van draadloos materiaal.  Nadat mijn Mighty niet meer vooruit te branden was ook niet na iedere keer reinigen van het balletje ben ik naar een Magic mouse gegaan en die was altijd al draadloos.

En tegen dat irritante opstartdialoog is niets te doen vrees ik.  Daar is geen patch voor,  dat komt gewoon doordat die Amerikanen gewoon denken, je hebt een draadloze muis  DUS heb je ook een draadloos toetsenboard,  en dat zit gewoon in de software ingebakken.  Echter zoals vandaag 55 minuten wachten is niet normaal  vandaar dat ik dus even mijn bericht als waarschuwing neer heb gezet.

Bijdrager
    iMad

SMC en PRAM reset?

Nooit problemen gehad met toetsenboard en muis van Apple, draadloos of met kabel!

Lijkt me een usb probleem bij jouw Mac, koppel alles los en dan reset uitvoeren.

Bijdrager
    bonestaak

Dat had ik ook al gedaan.  Zowel PR  als SMC

Bijdrager
    iMad

Wat gebeurt er als je de Microsoft toetsenbord aansluit en niet die van Apple, daarna opnieuw opstarten (verder alles op usb los koppelen)?

Bijdrager
    bonestaak

Veranderd niets want dat had ik dus vanochtend allemaal al geprobeerd,  voordat ik besloot maar gewoon te wachten.

Bijdrager
    iMad

En opstarten in Veilige Modus?

Bijdrager
    GoeieDag

Heeft ie ook al geprobeerd, gaat ie nu antwoorden…

Bijdrager
    bonestaak

Nee  ik had het geduld niet om in Veilige modus te starten.

Ik had eerder een antwoord verwacht in de trend van  koop maar een nieuwe mini    568 euro is toch een schappelijke prijs.  Gezien een eerdere opmerking bij een ander topic.

Ik heb mijn bericht geschreven om de mensen te waarschuwen niet zo maar de nieuwste update te installeren.

Bijdrager
    GoeieDag

Laat dat waarschuwen maar zitten, want het lijkt een specifiek, en geen generiek, probleem te zijn. Dus misschien gewoon proberen op te lossen?

Bijdrager
    iMad

Heb je al eens een volledige schone installatie uitgevoerd?

Moderator
    Night

Of de laatste combo-update geïnstalleerd?

Bijdrager
    GoeieDag

Of een nieuw macOS over het oude gezet?

Of opgestart in de Recovery Mode?

Of opgestart vanaf een ander medium, met dus een ander macOS?

Bijdrager
    jv65

Misschien is dit de oorzaak: https://blog.macsales.com/15990-shielding-resolves-usb-3-0-conflict-with-bluetooth

Had er ook last van na aanschaf externe USB 3.0 HD. De standaard kabel toen vervangen voor een (dure) drievoudig afgeschermde kabel. Daarna nooit meer verbindingsproblemen gehad.

Moderator
    Night

Of….. nee wacht….. eerst even op antwoord van TS wachten….

Bijdrager
    bonestaak

Ik heb hetzelfde euvel ook als ik een oud microsoft toetsenboard aansluit,  uiteindelijk als ik beidde toetsenboarden aansluit werken beidden.  Heel vreemd maar nu heb ik dus achter mijn rack het Microsoft toetsenboard geparkeerd.

@night  hoe zit dat met de combo update?   ik heb gewoon de update uitgevoerd waar mijn mini zelf mee aankomt, die stond eigenlijk al een paar weken klaar.  Overigens krijg ik het bluetooth dialoog nu ook niet meer (alleen als ik maar 1 toetsenboard aansluit dan krijg ik de dialoog ongeacht welk toetsenboard ik aansluit.

Ik denk dat ik het logic board eens grondig na moet lopen, alleen daar heb ik nu even geen tijd en geen zin in dus ik laat maar even het 2e toetsenboard eraan hangen.

Moderator
    Night

Som zit er na een update ergens ‘een bitje verkeerd’. Dan wil het (her)installeren van de laatste combo-updater wel een helpen om dat recht te strijken.

Bijdrager
    bonestaak

Ik heb mijn toetsenbord van de usb3 (Mac Mini) naar een externe usb 2 hub verhuist en dit gaat nu al ca 5 dagen goed.

Moderator
    Night

Mooi zo:-)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.