11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    vanquish

UTP 5 of 6 kabel…. Rekening houden met ip telefoon ??

Hallo allemaal,

Wij zijn op het moment een nieuw woonhuis aan het bouwen en zoals we dat nu ook al hebben wil ik er graag weer een netwerk in aanleggen.

Eerste vraag :

moet ik er utp 5 of toch misschien toch al utp 6 kabel in leggen ??

Een tweede :

Is het verstandig om al naar elke kamer waar een telefoonaansluiting is ook een utp kabel te leggen ivm de opkomst van het internet bellen ?

Als iemand nog andere tips of dingen om bij stil te staan heeft… heel graag..

Heb al utp kabel naar tv hoek gepland. :D

Bijdrager
    Turbanus

Kijk dan in de toekomst en leg ineens CAT-6 kabel….
    We hebben hier een netwerk bedraad en ook wifi. Bedraad met CAT-5 en is eigenlijk al comfortabel snel… Zo heel vaak ga je niet overpompen en als je je werk zo inricht dat je overpompt terwijl je een bak koffie neemt, dan moet het alwel een heel groot bestand zijn om die bak eerst leeg te hebben. Maar als je andere toepassingen ziet, zoals bijv. beter beeld met webcam of i.d. voor op de babykamer, dan lijkt het me niet verkeerd om nu maar gelijk CAT-6 te leggen. Je verkijkt je toch altijd op de mogelijkheden van de toekomst….

Bijdrager
    Quaint

Tipje van de sluier: IP-telefonie kan/gaat draadloos!

Aljo

Bijdrager
    EagerB0bNerd

In plaats van kabels zou ik meer denken aan de buizen en dozen.
    als je toch aan het bouwen bent kost een (lege) buis en een extra doos hier en daar geen kont.
    later kan je er inleggen wat je wilt, netwerkkabels, tv, telefoon, surroundsound, “home automation” wat je maar wilt en wat de toekomst ons aan fraais mag brengen.

Wat dat is weet niemand, behalve misschien Chriet Titulaer.

Oh ja, op het werk hebben we een gewoon Ethernet netwerk (Cat 5 kabels) en daar zitten ook de VOIP telefoons (Cisco) op.

Bijdrager
    Turbanus
    ”EagerB0bNerd”

In plaats van kabels zou ik meer denken aan de buizen en dozen.
    als je toch aan het bouwen bent kost een (lege) buis en een extra doos hier en daar geen kont.
    later kan je er inleggen wat je wilt, netwerkkabels, tv, telefoon, surroundsound, “home automation” wat je maar wilt en wat de toekomst ons aan fraais mag brengen.

Wat dat is weet niemand, behalve misschien Chriet Titulaer.

Oh ja, op het werk hebben we een gewoon Ethernet netwerk (Cat 5 kabels) en daar zitten ook de VOIP telefoons (Cisco) op.

joh….. zouden er echt pipo’s zijn die geen buizen en dozen meer leggen? En gewoon een cat-6 kabel door de beton of spouw?:?

Bijdrager
    vanquish

Ik hoor er natuurlijk niet bij maar van m’n architect heb ik gehoord dat het nog wel eens voorkomt dat kabels los in de muur liggen… vooral dan bij tv kabeles etc.

Woningbouwverenigingen schijnen zich hier nog wel eens schuldig aan te maken.

Beetje jammer !!!

Maar ik heb idd al aardig wat “loze” buizen liggen voor de toekomst.

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”Turbanus”

joh….. zouden er echt pipo’s zijn die geen buizen en dozen meer leggen? En gewoon een cat-6 kabel door de beton of spouw?:?

Turbo, ik zou het niet weten..
    lijkt me eigenlijk niet maar wat ik bedoel is als er maar voldoende buizen liggen je nog alle kanten opkan:)

Bijdrager
    Turbanus

Dacht ik al… joh….:wink:

Bijdrager
    trabant

even omhoogschoppen want ik zit met eenzelfde vraag.

Met cat-5 ben ik bekend, ik heb zelf een krimptang en ik heb al voor aardig wat buren een kabeltje geknepen.
    Wat ik tot dusver heb kunnen uitdokteren is dat cat-6 kabel ongeveer twee keer zo duur is dan cat-5e.
    Maar bij sommige leveranciers zie ik een waarschuwing staan dat ik er geen pluggen op kan monteren. Met die pluggen bedoelen ze de gewone RJ45-mannetjes-stekkers, neem ik aan?

-Waar kan ik bij voorkeur de spullen halen? Ik geef de voorkeur aan een fysieke winkel, en dan ook nog in Z-Limburg e.o.
    -weet iemand een adres voor betaalbare contactdozen, want een tientje voor een dubbele doos gaat aardig in de papieren lopen. Of wordt er nog ergens een kantoor gesloopt waar ik wat dozen uit kan rausen?
    -Zijn kabeltesters ook te huur?

Bijdrager
    Togassa

Waarom zou je NIET cat5 kabel neerleggen?
    Hoe lang duurt het voordat cat6 of hoger gemeengoed is? 7 jaar, 10 jaar?

Daarbij komt dan nog, dat in de nabije toekomst de bandbreedte van Wireless-routers alleen maar toeneemt

Het ljkt mij daarom voldoende om 1 of 2 kabels naar strategische punten in je woonhuis toe te trekken, en de rest wireless te doen. Vallen de kosten ook nog wel mee.

Bijdrager
    trabant

Omdat ik van plan ben nog een jaar of 40 in dat huis te gaan wonen? Dan ben ik 80 en is de opvolger van cat-6 gemeengoed.

Wireless doe ik liever niet om twee redenen:
    de steensoort van de binnenmuren bevat veel koolstof en dat stoort het draadloze verhaal behoorlijk. Bijkomend is dat het pand tegenover een artsenpraktijk ligt, wachtende mensen in auto’s zijn daar niets bijzonders: als er iemand met een laptop naar open netwerken zou zoeken, zal dat daar echt niet opvallen. Bovendien is de beste beveiliging tegen inbraak in een draadloos netwerk géén draadloos netwerk.

Bovendien: die twee kabels naar strategische punten die je noemt zullen al gauw als backbone gaan functioneren; een beetje (over)capaciteit is dat zo gek nog niet.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.