12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Groentenboer

Used space Synology NAS vs Finder

Als ik de gebruikte capaciteit zoals mijn NAS die zelf aangeeft vergelijk met de gebruikte ruimte zoals de Finder die aangeeft, zie ik een behoorlijk verschil.

Is er een tool die mij meer inzicht kan geven in de gebruikte capaciteit zoals die door mijn NAS wordt aangegeven? Bij voorkeur een OSX tool die vanaf het hoogste niveau de gebruikte space aangeeft. In de Finder worden de mappen zoals die op de NAS staan (home, homes, music, video etc.) aangegeven. Ik kan van de individuele mappen m.b.v. OmniDiskSweeper de inhoud tonen maar als ik die waarden optel kom ik dus niet uit op wat de NAS zelf aangeeft. Daar zit toch zo’n 20% (800 GB op 4 TB) verschil tussen die ik nu dus niet kan verklaren. Op de NAS heb ik wel opslag analyzer maar daar zie ik dan weer alleen wat er totaal per user wordt gebruikt.

NB Die 800GB is niet van een andere user.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Missschien is het sectorgrootte verschil tussen de Mac en de Synology de oorzaak?

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 24 april 2020 om 11:55</p>
    Missschien is het sectorgrootte verschil tussen de Mac en de Synology de oorzaak?

daar krijg je niet meer dan kleine verschillen door.

open Terminal en geef daarin het commando “df -h” (zonder quotes)

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@fred44nl

“daar krijg je niet meer dan kleine verschillen door”

Afhankelijk van het verschil kan dit grote verschillen geven!!!

Bijdrager
    csteelooper

Bij mij geeft m’n Synology zelf minder vrije ruimte aan dan Finder, maar volgens mij is dat omdat Finder 1TB rekent als 1000GB, waar de NAS 1TB rekent als 1024GB. Finder gebruikt dus de methode die door (veel) fabrikanten gebruikt wordt. Finder rekent in GB’s en TB’s; de NAS in GiB’s en TiB’s (Gibibytes en Tibibytes).

Meer info hier hier. Kort gezegd: OS X toont een 1TB schijf ook écht als 1TB (1000GB, zoals door de meeste fabrikanten wordt gespecificeerd); de NAS zou die schijf laten zien als 931GB (1TB (of eigenlijk dus 1 TiB) = 1024GB. Met die rekenmethode haalt een “1TB” schijf dus niet de gespecificeerde capaciteit.

Bijdrager
    csteelooper

*kleine verbetering: TiB = Tebibyte

(@OMT: Wanneer komt er nou eens een mogelijkheid om berichten aan te passen!?[/u] Ik HAAT het dat dit na al die jaren nog steeds niet kan!)

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>csteelooper op 24 april 2020 om 16:05</p>
    Wanneer komt er nou eens een mogelijkheid om berichten <u></u>aan te passen!?

die is er toch gewoon:

Bijdrager
    Groentenboer

Bedankt iedereen!

Terminal geeft hetzelfde aan als de NAS zelf.

Nu nog de tool: weet iemand een tool om een goed overzicht te maken van de gebruikte space op de NAS?

Bijdrager
    TheBigZ

Je bedoelt iets zoals Grand Perspective?

http://grandperspectiv.sourceforge.net

Bijdrager
    Groentenboer

Bedankt voor de tip. Maar ik zoek meer software die een overzicht genereert in letters en cijfers zoals Omni Disk Sweeper. Dat gebruik ik al alleen kan ik daar niet de NAS selecteren als “te sweepen” disk. Wel de mappen op de NAS maar ik wil één niveau hoger kunnen selecteren. Zodat ik echt een compleet overzicht krijg van de data met grootte op de NAS. Ik heb toch het gevoel als ik de mappen op de NAS scan, ik iets mis.

Bijdrager
    Ome Kor

Net even getest bij mijn NAS en ik zie dat DaisyDisk ook een overzicht van een Synology volume kan maken. De hele NAS in één keer gaat niet, het moet per volume. Dit programma vond meer GB’s data dan File Station aangaf.

Bijdrager
    csteelooper

<p class=”cite”>fred44nl op 24 april 2020 om 17:24</p>

<p class=”cite”>csteelooper op 24 april 2020 om 16:05</p>
    Wanneer komt er nou eens een mogelijkheid om berichten <u></u>aan te passen!?

die is er toch gewoon:

Nou, nee… Die is er als de WordPress forumsoftware er zin in heeft, en dat is (bijna) nooit. Dat is alles behálve ‘gewoon’. Waarom zit er überhaupt een time-out op zo’n functie? Dat snap ik nergens, dus ook hier niet.

Bovendien was mijn statement gericht aan OMT-admins. En met alle respect, daar behoor jij niet toe. Evenmin als ik trouwens.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.