12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Hydrarchos

Use case voor >256GB iPhones

Hallo,

Allereerst: ik ben niet aan het trollen, of op zoek naar een gelegenheid om mijn eigen mening in een discussie te droppen.

Maar ik vraag me al een tijdje af wat de use case kan zijn voor een telefoon met een opslag van meer dan 256GB. Natuurlijk, ik kan ze wel verzinnen (heel veel films of muziek) maar dat lijken me relatieve uitzonderingen. Zie ik iets niet dat erg voor de hand ligt en dat wel het uitbrengen van dergelijke telefoons commercieel rechtvaardigt?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

4k 60fps filmen (zie hier hoe hard dat gaat qua ruimte). Of gebruikers die veel offline data nodig hebben (navigatiekaarten, ik noem maar wat, of een hele Wikipedia, bedrijfs-data, documenten). Natuurlijk koopt de massa het instapmodel, maar er is zeker een markt voor, óók voor een iPhone 12 Pro met 512GB!

Bijdrager
    pruus

Ik ken er aan toevoegen: Netflix download. En heeel veeeel grafische bestanden.

Bijdrager
    fnk

Voor een gewone gebruiker misschien niet veel maar voor een zakelijke professionele gebruiker zal het veel uit maken.

Bijdrager
    csteelooper

Apple ProRAW images, offline downloads van bijvoorbeeld (Netflix-)films of series, [email protected] video feeds (eerder genoemd), grote, drukke social media groepen (en de cache die daarvoor nodig is) of Whatsapp-/Telegram-/Signal-groepen (voorbeeld: alleen al de groep van mijn zangkoor vreet 1,52GB aan ruimte en dan heb ik het over media die ook echt met het beoefenen van het zingen te maken hebben)… Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik denk dat mijn use case wel duidelijk is. Ik zit er dan ook hard aan te denken om een iPhone 12 Pro met 512GB aan te schaffen.

Bijdrager
    Hydrarchos

<p class=”cite”>csteelooper op 18 oktober 2020 om 13:16</p>
    Apple ProRAW images, offline downloads van bijvoorbeeld (Netflix-)films of series, [email protected] video feeds (eerder genoemd), grote, drukke social media groepen (en de cache die daarvoor nodig is) of Whatsapp-/Telegram-/Signal-groepen (voorbeeld: alleen al de groep van mijn zangkoor vreet 1,52GB aan ruimte en dan heb ik het over media die ook echt met het beoefenen van het zingen te maken hebben)… Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik denk dat mijn use case wel duidelijk is. Ik zit er dan ook hard aan te denken om een iPhone 12 Pro met 512GB aan te schaffen.

Een tijdje geleden had ik een 256GB iPhone en ik kreeg het ding echt met geen mogelijkheid vol, ondanks buitensporig fotograferen, wat Netflixgedoe (lang kijken zou ik niet zo snel doen op zo’n schermpje, maar ieder zijn ding) en regelmatige communicatie. Mijn vraag was misschien wat ongelukkig geformuleerd: ik twijfel er niet aan dat er cases zijn, maar ik zie niet zo snel waar die van een schaal zijn die een in grote productie uitgebrachte 512GB smartphone nodig maken. Wat ik hier lees lijkt me ook geen mainstream-gebruik, eerlijk gezegd. Maar met een tijdje zullen we zien hoe en hoe vaak ProRAW wordt gebruikt, vermoed ik.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Denk je niet dat Apple daar goed over nagedacht heeft met al die data die ze over gebruik en verkoop hebben? Bovendien is de marge groot voor Apple, het prijsverschil overtreft ruim de kosten. Extra of ander geheugen-chipje en kassa, het is verder exact hetzelfde toestel en hetzelfde productieproces.

Mijn 128 GB zit aardig vol hoor, en ben geen pro of zakelijk gebruiker. De volgende zal 256 worden…

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”></p>

ik zie niet zo snel waar die van een schaal zijn die een in grote productie uitgebrachte 512GB smartphone nodig maken.

Hier schuilt een misverstand, denk ik. In tijden van just-in-time manufacturing en ‘build to order’ worden nieuwe modellen eigenlijk nooit meer bij voorbaat in grote aantallen uitgebracht. De productie wordt helemaal afgestemd op de vraag, en zo nodig kunnen productielijnen in minder dan een week worden op- of afgeschaald.

Bijdrager
    Hydrarchos

<p class=”cite”>Kwadraatje op 18 oktober 2020 om 17:16</p>
    <p class=”cite”></p>

ik zie niet zo snel waar die van een schaal zijn die een in grote productie uitgebrachte 512GB smartphone nodig maken.

Hier schuilt een misverstand, denk ik. In tijden van just-in-time manufacturing en ‘build to order’ worden nieuwe modellen eigenlijk nooit meer bij voorbaat in grote aantallen uitgebracht. De productie wordt helemaal afgestemd op de vraag, en zo nodig kunnen productielijnen in minder dan een week worden op- of afgeschaald.

Goed punt. Niettemin moeten de uitgangsaantallen ook al vrij stevig zijn om afdoende aantallen onderdelen te kunnen garanderen.

Wat me ook opviel was dat er nauwelijke Android-aanbieders dergelijke opslagcapaciteiten bieden – alleen Samsung en Oppo, voor zover ik kon zien. Maar ja, bij de meeste Android-toestellen kun je zelf nog een geheugenkaartje in gooien. Ik vraag me af hoeveel iPhone-klanten de 512GB-modellen uit anticipatie kopen omdat die mogelijkheid er niet is.

Sleutelbeheerder
    Night

Vergis je niet. Veel mensen  (en in Amerika, de thuisbasis van Apple, al ehemaal) hebben hun hele leven in hun telefoon zitten. Werkelijk alles,. je kan het zo gek niet bedenken. En dan kom je op een bepaald moment gewoonweg ruimte tekort met slechts 64 of zelfs 128 GB. En wat is er makkelijk dan niets uit te hoeven zoeken maar gewoon een telefoon te nemen met meer opslagcapaciteit.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Dat is het inderdaad. Ik zou ook het liefst alles in die iPhone proppen, moet dus ook keuzes maken. Zelfs met 512 GB zou ik het niet redden, álle foto’s, alle (lossless) muziek, al je documenten etc. Maar denk niet te moeilijk Hydrarchos, die ‘use case’ is er blijkbaar anders verkochten ze ‘m niet.

Bijdrager
    KarelWillem

Hydrarchos op 18 oktober 2020 om 17:47

Wat me ook opviel was dat er nauwelijks Android-aanbieders dergelijke opslagcapaciteiten bieden … … Maar ja, bij de meeste Android-toestellen kun je zelf nog een geheugenkaartje in gooien….

Uiteraard moeten we elkaar met zoveel mogelijk intern geheugen (lees: Android) of zoveel mogelijk opslag (lees: vooral Apple) wel een beetje aftroeven. Zo werkt die tech-markt nu eenmaal.

Overigens zijn er bijzonder weinig (geen?) high-end Android smartphones met uitbreidbaar geheugen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door KarelWillem.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.