10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Mike1992

Usbstick veilig wissen

Vraagje,

Ik wil een 32 gb usbstick verkopen (Sandisk ultra backup 32 gb) (Intresse?)

Echter als ik bijvoorbeeld via schijfbeheer vrije ruimte wil overschrijven door nullen ( 1 x) zegt ie dat ie daar 1 dag en 2 uur mee bezig is.

Zelfs als ik 32 gb naar die stick kopieer aan nutteloze data ben ik nog sneller klaar.

Is er geen programmatje waarmee dit beter kan? (Sneller)

De data die erop gestaan heeft mag NIET teruggehaald kunnen worden, vandaar

Kent iemand hiervoor een goed apple programma die dit sneller doet?

Groetjes!

Geblokkeerd
    Anoniem

Wat is er nou belangrijk dat het niet terug gehaald mag worden?
    (*Hoopt dat hij het gaat vertellen*)

Echte super hackers kunnen alles terughalen.
    Die tijdsberekening klopt nooit laat hem even een half uur staan moet je dan kijken op hoeveel die staat.

Bijdrager
    Thoomas

De laatste zin van Usain’s post klopt inderdaad. (De rest ervan kan je negeren :wink:)
    Meestal duurt het uiteindelijk een stuk korter dan aan is gegeven. Wat je ook kan doen, is alles van je USB-stick gewoon naar de prullenbak gooien, en dan (onveilig) legen, waarna je via Schijfhulpprogramma de optie “Wis vrije ruimte” kiest. Dan wordt dus een grote swap-file aangemaakt, die de hele vrije ruimte van je USB-stick vult met nutteloze data (precies zoals je bedoelt), en dan weer leeghaalt.

Bijdrager
    Mike1992

Dat laatste uit je post heb ik gedaan. Echter was ie na een half uur pas op 400 mb. Dat Swap file. Lijkt mij niet normaal?
    Had hem expres aan laten staan. maar het ging echt heel traag, terwijl het juist een hele snelle stick is.

@Usain: Backups van mijn e-mail en website’s in mijn beheer. met w8woorden in die websitebackups.

Bijdrager
    Vinhelper

Je stick kan zo snel zijn dat ie vlam vat, USB gaat immers niet sneller.

Hang hem eraan, ga een rondje fietsen en slaap een lange nacht, daarna zal ie wel ongeveer klaar zijn.

Moderator
    unSOUND

Soms wil het helpen om de stick eerst opnieuw te partitioneren en dan pas te overschrijven met nullen.

Bijdrager
    iep

Iets als secure erase gaat willekeurig data wegschrijven naar de volledige 32GB. Dat is nogal wat data dus wil je een snelle interface en daar ligt momenteel je beperking. Usb2 is gewoonweg niet snel genoeg waardoor het nogal erg aankomt op geduld hebben.

Overigens had je je dit kunnen besparen wanneer je die belangrijke info (daarmee doel ik hoofdzakelijk op de wachtwoorden) had bewaard in een beveiligd bestand zoals je dat met TrueCrypt kunt maken (een beveiligde dmg kan ook maar dat is alleen in OS X te openen; TrueCrypt kan in Windows, Linux en OS X). Op de schijf is zo’n beveiligd bestand toch maar wat random data. Ze kunnen het wel terughalen maar hebben er dan helemaal niks aan.

Moderator
    unSOUND

Dat is dan toch vreemd dat dat bij mijn 4 GB stick maar 5 minuten duurt, en bij zijn 32 GB stick bijna anderhalve dag… Dat het 8 maal zo lang zou duren zou ik begrijpen, maar dit is wel erg lang.

Bijdrager
    iep

Dat ligt eraan wat je precies gebruikt om te erasen en welke instellingen je gemaakt hebt. Verder zal de data die er nog op staat ongetwijfeld ook een rol spelen. De secure erase in Disk Utility kun je bijv. instellen dat hij het 1x doet of 30x. Verder is 32 GB ook 8x zo groot maar dat betekent niet dat het ook 8x zo lang gaat duren omdat er nog teveel andere zaken zijn die een rol spelen waarbij het usb protocol de belangrijkste is. Deze is niet geschikt voor een continue stroom gegevens en de snelheid wordt ook sterk beïnvloed door de snelheid van de rest van het systeem. Dit in tegenstelling tot bijv. firewire. Overigens betwijfel ik het of je in die 5 minuten dan wel een echte secure erase hebt gedaan, dat is iets wat normaliter aardig lang kan duren.

Moderator
    unSOUND

Ik heb toen de optie “overschrijven met nullen” gekozen, net als de TS volgens zijn openingspost…

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.