13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    emylj

USB's en hard drives compatible maken voor Mac

Hey! Hier ben ik terug met een vraagje.

Ik heb 2 maand geleden een MacBook Pro 15″ Retina gekregen en ik ben op de hoogte van het probleem dat de meeste USB’s wel gelezen kunnen worden door een Mac, maar dat je er geen bestanden kunt opzetten.
    Ik heb al wat opgezocht en het schijnt toch mogelijk te zijn van je USB of hard drive te formatteren zodat ik er bestanden kan opzetten vanop men MAC.
    Ik heb 4 USB sticks en 2 harde schijven die ik graag zou formatteren.

Ik heb gelezen dat er een limiet opstaat op FAT32? Is deze limiet per file of op de hele schijf? Ik heb namelijk veel gedownloadde series die ik op mijn harde schijf zou willen zetten. Meestal is het een map met bijvoorbeeld Castle seizoen 1 en daarin alle 24 afleveringen. Kan ik dit dan op de harde schijf zetten nadat deze geformatteerd is?

Kan ik mijn USB sticks en harde schijven nog gebruiken op een Windows pc? (daarmee bedoel ik zowel lezen als er bestanden opzetten?)

Heeft er iemand misschien alternatieven?

Alvast bedankt voor de antwoorden!:)

Groetjes!

Bijdrager
    Yggdrasil

Hey,

FAT32? Is deze limiet per file of op de hele schijf?

Die limiet (± 4GB) is de maximumgrootte van één bestand. Je kunt dus per overdracht maximum 4GB overzetten.

Kan ik dit dan op de harde schijf zetten nadat deze geformatteerd is?

Als de volledige map binnen die limiet past wel, anders niet. Als één aflevering 200MB is kun je wel elke aflevering afzonderlijk kopiëren.

Kan ik mijn USB sticks en harde schijven nog gebruiken op een Windows pc?

Als je ze formatteert naar FAT32 of NTFS wél, anders (HFS+) kun je enkel lezen.

Heeft er iemand misschien alternatieven?

Het beste alternatief is je hardeschijven en je USB-sticks omzetten naar HFS+ (Mac Journaled). Daarmee kun je je schijven gebruiken op alle Macs. Via een bepaalde tool kun je ze ook gebruiken onder Windows.

De omgekeerde weg gaat ook. Dan formatteer je naar NTFS/FAT32 en dan installeer je software zoals Paragon NTFS (betalend). Dan kun je de schijf lezen en bewerken op je Mac. Je kunt tegenwoordig ook kiezen voor exFAT. Die heeft geen limiet meer van 4GB zoals FAT32. Alleen wordt dat officieel enkel ondersteund door Windows 7 of hoger en Mac OS X.

Bijdrager
    emylj

Als de volledige map binnen die limiet past wel, anders niet. Als één aflevering 200MB is kun je wel elke aflevering afzonderlijk kopiëren.

Dus ik kan ze afzonderlijk overzetten nr mijn harde schijf, maar daar kan ik ze niet in 1 map zetten (door de limiet)?
    Of is dit wel nog mogelijk?

Bedankt!

Wat zou jij voorstellen om te doen? Ik ben namelijk niet zo computer-smart en het is voornamelijk om mijn bestanden en series/films veilig te kunnen opslagen op mijn harde schijven.
    Ik zou enkel 1 USB stick nodig hebben (voor school) om bestanden van mijn Mac nr USB te zetten en deze op school te kunnen lezen en bijwerken op een Windows pc.
    Veel anders doe ik niet op mijn Mac.

Bijdrager
    Hansi2124
    Niiiiiickk op 26 augustus 2012

Als je ze formatteert naar FAT32 of NTFS wél, anders (HFS+) kun je enkel lezen.

Je kan ze dan het beste formatteren naar exFAT.
    Overigens had je je topic geplaatst in subforum One More Thing. Dit subforum moet echter alleen gebruikt worden als het over deze site/forum of de podcast van OMT gaat.
    Ik heb het voor je aangepast.

Bijdrager
    emylj

Overigens had je je topic geplaatst in subforum One More Thing. Dit subforum moet echter alleen gebruikt worden als het over deze site/forum of de podcast van OMT gaat.
    Ik heb het voor je aangepast.

Okay. Bedankt! Ik ben nieuw hier en gebruik dit ook niet veel, dus was niet zeker waar ik het moest zetten.

Bijdrager
    Hansi2124

Is niet zo moeilijk: een usb-stick of een externe schijf is een apparaat wat je aan je Mac koppelt. Net als een printer, scanner etc. valt dit onder “Randapparatuur”.
    En welkom op dit forum.:wink:

Bijdrager
    Yggdrasil

Je kunt ze wel in één map zetten hoor op je schijf met FAT32, maar dan moet je ze opnieuw afzonderlijk in de map slepen. Zoals ik op het einde van mijn reactie al heb gesproken over exFAT (ja Hansi, ik had het al vermeld) kun je dan misschien die optie overwegen.

Bijdrager
    emylj

Bedankt voor de handige reacties!!
    Nu alleen nog iemand zoeken die dit kan uitvoeren:)

groetjes!

Bijdrager
    Yggdrasil

Jijzelf kan dat toch perfect?

Schijfhulpprogramma openen op je Mac, je USB-stick of je hardeschijf aan je Mac hangen, in dat programma je schijf selecteren en kiezen voor ‘wissen’ en dan in het menu kiezen voor exFAT.

Moderator
    unSOUND

Het maximum van 4GB geldt voor één bestand, niet voor per handeling. Je kunt een map met 20GB aan films dus gewoon in één keer overzetten. Zolang de films erin maar niet groter dan 4GB per stuk zijn.

Bijdrager
    emylj

Jijzelf kan dat toch perfect?
    Schijfhulpprogramma openen op je Mac, je USB-stick of je hardeschijf aan je Mac hangen, in dat programma je schijf selecteren en kiezen voor ‘wissen’ en dan in het menu kiezen voor exFAT.

Ahhh okay:) Wat een opluchting:) Dan ga ik dat zeker eens proberen deze week!

Het maximum van 4GB geldt voor één bestand, niet voor per handeling. Je kunt een map met 20GB aan films dus gewoon in één keer overzetten. Zolang de films erin maar niet groter dan 4GB per stuk zijn.

Oh okay! Bedankt, dat is wel handig anders had ik elk bestand afzonderlijk versleept:)

Moderator
    Strifer

Ik wil nog even vermelden dat het gebruik van USB sticks geen enkel probleem oplevert op een Mac of Mac OS X. Ze kunnen gelezen worden en je kan er ook gewoon bestanden op kopiëren (in tegenstelling tot wat in de openingspost staat).

Succes!

Bijdrager
    TRML

En je kan met een van die 4 USB sticks toch gewoon experimenteren, dan leer je zelf ook nog wat. formatteer hem gewoon in willekeurig welk formaat en kijk dan wat je ermee kan, is dat niet wat je wil dan formatteer je hem gewoon in een ander formaat enz. enz. tot je het voor jou juiste formaat hebt gevonden.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.