26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    guus

USB3 kabel 5 meter te lang?

Heb mijn back up op een andere verdieping staan dmv een usb3 kabel van 5 mtr [ wel een goede gekocht]
    deze rechtstreeks in de mac pro, echter hij verbreekt iedere keer de verbinding.
    in het verleden had ik een firewire 800 van 5 mtr en daar had ik nooit problemen mee.

wie heeft een advies?

Bijdrager
    Flits333

Even zoeken op internet:
    USB standaard

USB 3.0 mag max 3 meter zijn. Dat is dus denk ik je probleem. De oplossing is om er een usb3.0 hub tussen te zetten.

Bijdrager
    guus

dank Flits. ik kon het niet vinden.
    moet de hup [ op stroom waarschijnlijk] bij de mac staan of na 5 meter?

Bijdrager
    Soulshaker

niet na 5 meter , want dan is er al niets meer.
    Neem 2 kabels van 2,5 meter en plaats de hub in het midden.

Bijdrager
    Flits333

Van Mac Pro naar hub (max 3 meter) dan van hub naar je usb3 device (ook weer max 3 meter). Dus de hub moet powered zijn en er tussen in zitten.
    Veel plezier met de Mac Pro (y). Er staat er hier ook een op mijn bureau.

Bijdrager
    guus

Dank, wat een fantastische machine.
    super tevreden en zwaar onder de indruk.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Mac Pro “prullebak”??

Bijdrager
    guus

nee geen prullenbak, maar een fantastisch klein rond snel sierraad.
    tis maar hoe je het benoemd.:-D

Bijdrager
    MacAnarie

Wel bizar dat er 5 meter lang kabels verkocht worden als ze max 3 meter mogen zijn.

Bijdrager
    guus

dat vind ik nl ook.
    heb bij Allekabels.nl een 5 mrt besteld.
    zeker niet de goedkoopste, kostte iets van 20 euro +.
    verpakking inmiddels weg gedonderd en nu zit je ermee.
    ze verkopen je een auto zonder motor.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    MacAnarie op 23 maart 2014

Wel bizar dat er 5 meter lang kabels verkocht worden als ze max 3 meter mogen zijn.

Omdat USB < 3 wel tot vijf meter kan overbruggen, vermoed ik (op die pagina staat dat er geen maximumlengte voor USB 3 geldt, maar ondertussen dus wel).

Bijdrager
    guus

nee het kan geen 5 meter overbruggen, want hij gooit de hdd er iedere keer uit.

Bijdrager
    Obi

Ik heb twee 5 meter USB2 kabels (voor een BR speler en een DAC) op een
    USB3 hub met een eigen voeding, heb geen problemen met ‘drop outs’ of
    ander soorten verlies of storingen.

Bijdrager
    guus

usb 2 is geen usb 3 kabel.
    usb2 kan dat nl wel

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dus USB 3 is alleen snel op de korte afstand?:wink:

Bijdrager
    TheBigZ

@hendrik: Ja de kabellengte komt nogal nauw. Voor Thunderbolt geldt hetzelfde.

http://support.apple.com/kb/HT4614?viewlocale=nl_NL

5. Mag een Thunderbolt-kabel een bepaalde maximale lengte niet overschrijden voor gebruik met Apple-producten?

Voor maximale prestaties mogen Thunderbolt-kabels niet langer zijn dan drie meter. De Apple Thunderbolt-naar-Thunderbolt-kabel (2 m) is twee meter lang. Sommige Thunderbolt-apparaten hebben een extra poort waarop u andere Thunderbolt-apparaten kunt aansluiten met extra Thunderbolt-kabels.

Bijdrager
    computer space

Je kunt ook nog een USB ethernet interface halen. Heb je de mogelijkheid om 50m Cat 5e kabel door te sluizen naar USB3.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    guus op 23 maart 2014

nee het kan geen 5 meter overbruggen, want hij gooit de hdd er iedere keer uit.

Ik zei dan ook dat USB vóór versie 3 dat kon, niet dat USB 3 tot vijf meter komt …

Bijdrager
    guus

@computerspace,

Leg dat eens uit, want dit is nieuw voor me

Thnx

Bijdrager
    Soulshaker
    TheBigZ op 24 maart 2014

@hendrik: Ja de kabellengte komt nogal nauw. Voor Thunderbolt geldt hetzelfde.

http://support.apple.com/kb/HT4614?viewlocale=nl_NL

5. Mag een Thunderbolt-kabel een bepaalde maximale lengte niet overschrijden voor gebruik met Apple-producten?

Voor maximale prestaties mogen Thunderbolt-kabels niet langer zijn dan drie meter. De Apple Thunderbolt-naar-Thunderbolt-kabel (2 m) is twee meter lang. Sommige Thunderbolt-apparaten hebben een extra poort waarop u andere Thunderbolt-apparaten kunt aansluiten met extra Thunderbolt-kabels.

Voor thunderbolt via koper -> ja , maar optische thunderbolt kan tientallen meters overbruggen…

Bijdrager
    TheBigZ

@Soulshaker: Dat is leuk (voor de toekomst misschien) maar voorlopig zit dat nog niet op je Mac.:wink:

Bijdrager
    Soulshaker

dubbeltje:-x

Bijdrager
    Soulshaker

Het bestaat al;) , en al compatible met huidige macs.

link

http://store.apple.com/us/product/HE125VC/A/thunderbolt-33-ft10-m-optical-cable-by-corning

Wel gruwlijk duur

Bijdrager
    TheBigZ
    Soulshaker op 24 maart 2014

dubbeltje:-x

Dubbeltje? $500 voor een kabeltje! Veel plezier ermee!:-D

Bijdrager
    Soulshaker

Bijdrager
    iep
    computer op 24 maart 2014

Je kunt ook nog een USB ethernet interface halen. Heb je de mogelijkheid om 50m Cat 5e kabel door te sluizen naar USB3.

Fysiek alleen want een signaal zal er nooit overheen gaan. De interfaces waar jij op doelt hebben een host nodig waar je ip-instellingen op maakt. Je hebt voor deze zaken een ander apparaat nodig, namelijk een usb hubje die je op het netwerk aan kunt sluiten. Deze zijn in staat om het usb protocol over ethernet te vervoeren. Werkt erg stabiel voor in ieder geval iets als een licentie dongle. Bij datatransfers zou ik dit soort setups echter vermijden, daar is dit net iets te “gammel” voor. Dan is investeren in een NAS een beter idee. Helaas wel wat langzamer door de 1Gbit verbinding maar wel betrouwbaar en verderop in huis te plaatsen.

Het grootste gevaar thuis en op kantoor is en blijft nog altijd brand. Als je de schijf een verdieping hoger zet zal het nog altijd in hetzelfde pand staan als de machine zelf. Bij brand loop je het grote risico dat zowel schijf als machine verloren gaan. Plaats backups dan ook buiten het pand als dat mogelijk is.

Btw, als je gebruik maakt van koperen bekabeling dan zal voor hoge snelheden de lengte van de kabel altijd kort zijn: hoe hoger de snelheid des te korter de kabel. Bij optische verbindingen gaat dit principe ook op maar is dat met de afstanden die we op onze planeet hebben nagenoeg te verwaarlozen. Daarom kiest men altijd voor optische bekabeling als er lange afstanden moeten worden overbrugt. Daarnaast is het ook een stuk veiligheid: een koperen kabel blijft uiterst aantrekkelijk voor bliksem, een optische kabel niet. Helaas zijn de optische varianten vaak wel fors duurder dan de koperen, zo ook bij Thunderbolt. Het is niet gek om bij optische kabels rekening te houden met een prijs van 10 euro per meter en vaak zelfs meer dan dat. Zo uit het hoofd was 30 meter optische Thunderbolt bekabeling een 600 euro…en dan is dat goedkoop voor een optische kabel die 40Gbit/s (en in theorie zelfs heel wat meer) in totaliteit kan transporteren.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.