10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    pt

USB2.0-externe-harddisk aan een USB1.0-poort?

weet iemand of je een USB 2.0-externe-harddisk zonder problemen aan een USB 1.0-poort kan hangen? Heb een powerbook G4 1GHz, waaraan reeds een firewire LaCie160 hangt maar wil meer capaciteit mn voor backups, snelheid dus geen prioriteit. Verder zie ik steeds LaCies met USB 2.0 in de aanbieding, vandaar mijn vraag.

Bijdrager
    macker

Ja kan, maar het zal niet echt snel gaan, langzaam is een beter woord.

Bijdrager
    Esquare

Doe jezelf een lol en hang er gewoon nog een Firewire-schijf aan. En als je die LaCie-dingen te duur vindt, koop dan een losse Firewire-behuizing en doe daar een harde schijf naar smaak in.

Bijdrager
    Klompje

Als je een USB 2.0 schijf koopt, dan krijg je daar echt spijt van. Op een USB 1.1 poort is dat ding zo traag als dikke stroop op de Noordpool. USB 1.1 heeft een snelheid van maximaal 12 Mbit/s wat neerkomt op ongeveer 1,5 MB (maximaal) per seconde. Kortom, al wil je bijvoorbeeld (iets ter grote van) een CD backupen (700 MB) dan doet die daar dus ongeveer 8 minuten over.

Edit:
    Als je werkelijk een USB 1.0 poort hebt, die is nog een stuk langzamer, namelijk 1,5 Mbit/s. Maar volgens mij heb je USB 1.1

Bijdrager
    Nikita

Kan je in de PowerBook niet een PCMCIA-kaartje stoppen (PC-Card) met een paar USB 2.0 poorten? Zoiets had ik op m’n Pismo (G3), eentje van Sweex, werkte direct.

Bijdrager
    Esquare
    ”Nikita”

Kan je in de PowerBook niet een PCMCIA-kaartje stoppen (PC-Card) met een paar USB 2.0 poorten? Zoiets had ik op m’n Pismo (G3), eentje van Sweex, werkte direct.

Dat kan, maar waarom zou je? Firewire-schijven kun je gewoon doorlussen. En die zijn sowieso sneller dan welke USB-oplossing ook.

Bijdrager
    Nikita

Dat is zo, maar als je op de centen zit kan het via zo’n USB 2.0 kaart + USB externe schijf wel eens goedkoper zijn dan alleen een FW schijf.

Bijdrager
    Esquare
    ”Nikita”

Dat is zo, maar als je op de centen zit kan het via zo’n USB 2.0 kaart + USB externe schijf wel eens goedkoper zijn dan alleen een FW schijf.

Vandaar mijn zelfbouw-suggestie. :)

Moderator
    Night

Zelfbouw is idd de slimste oplossing (uit ervaring)

Bijdrager
    smoothly

Heb ik laatst ook gedaan, zo’n case kost €25,- tot max €40,- euro. Harde schijven zijn in alle capaciteiten en prijzen te krijgen. Bij Alternate hebben ze overigens hele mooie western digital schijven te koop met firewire

€129,- voor 250GB (das zelfs goedkoper dan mijn zelfbouw case!)

[size=9:7a96368aa2]klik![/size:7a96368aa2]

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.