16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    Wimzelluv

Geluid valt weg (boxen via USB)

Is iemand bekend met het fenomeen dat, na verloop van tijd dat de Mac aanstaat, het geluid wegvalt. Mijn geluidboxen werken via USB.Ik moet dan herstarten om het weer aan de gang te krijgen.
    Ook vind ik het vreemd dat een externe harde schijf wel benaderbaar is, als deze rechtstreeks in de Mac aangesloten is, maar, als ik dit doe via een hub (zelfs eentje met eigen stroomvoorziening) dit niet lukt….

Iemand een idee?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren geleden door  Night. Reden: In juiste sub-forum geplaatst
    • Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren geleden door  Night. Reden: Titel verhelderd

Bijdrager
    KarelWillem

A: Nee. Wellicht heeft dit te maken met het soort en merk van je boxen? (Driverprobleem?)
    B: Een hub kan soms nét te weinig stroom leveren voor een HD. Dus dat is niet vreemd.

Bijdrager
    Wimzelluv

Karel,

Dank voor je antwoord. De boxen zijn originele Apple’s, dus zou dan mogen verwachten dat het werkt. Het heeft ook altijd gewerkt, maar sinds één of twee updates (weet niet of dit er mee te maken heeft) doet dit probleem zich voor. En weet jij dan evt. een oplossing voor het “hub-probleem”?

Bijdrager
    KarelWillem

a: Welke originele Apple-boxen werken via USB?

b: Rechtstreeks aansluiten ja.;) Of overstappen naar een HD met eigen voeding, óf eens een andere hub proberen*.

* Via bijvoorbeeld bol.com kun je er gewoon een aanschaffen, en testen. Werkt het niet? Dan weer terugsturen.

Bijdrager
    Mela
    KarelWillem op 20 mei 2016

Kwam de Qube niet met Harman Kardon USB bolletjes?

Bijdrager
    Raddie

Met alt-click op het symbool voor volumeregeling rechtsboven in de menubalk kun je ook je outputbron selecteren.

Hier werkt de USB speaker prima (zit geen hub tussen), maar heel soms kiest de iMac om mij onduidelijke redenen toch voor output over de ingebouwde luidsprekers. Maar met de alt-click optie is dat zo weer verholpen, geen herstart nodig.

Bijdrager
    KarelWillem
    Mela op 20 mei 2016
    KarelWillem op 20 mei 2016

Kwam de Qube niet met Harman Kardon USB bolletjes?

Cube. Ja, dat zijn voor zover ik weet de enige(?)

Bijdrager
    Mela

Mea culpa

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Mela.

Bijdrager
    Wimzelluv

@karelwillem: Apple M7963 USB Speakers

Bijdrager
    Wimzelluv

En mijn externe harde schijf heeft eigen voeding, de originele, dus mag er van uit gaan dat dat voldoende is.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, die speakers zijn wel serieus oud.:)

Als je HD een eigen voeding heeft, dan moet het via een hub geen enkel probleem opleveren.

Zo… en dan heb je op beide vragen géén antwoord. Sorry.

Bijdrager
    Brombeer
    Wimzelluv op 20 mei 2016

De boxen zijn originele Apple’s, dus zou dan mogen verwachten dat het werkt.

Of juist niet. Apple racet altijd al graag naar voren en wil voortdurend van oude meuk af, hoe legendarisch die ook is. Er staan me wat draadloze opslagfuncties bij waarvan bepaalde oudere modellen bewust werden uitgesloten terwijl er geen enkele technische reden voor was.

Het heeft ook altijd gewerkt, maar sinds één of twee updates (weet niet of dit er mee te maken heeft) doet dit probleem zich voor.

Q.e.d.

Je had vroeger voor de iMac G4 een USB subwoofer van Harman Kardon, ik meen dat de eerste Soundsticks ook USB waren en die deden het ook alleen maar op PPC-machines.
    Mijn oude iMac G4 heeft diezelfde bolletjesspeakers, maar dan met een afwijkende stekker want je zou ze eens op een ander apparaat dan de iMac G4 willen aansluiten, foei!
    Ze hangen hier nu aan een Mac Mini nadat ik (wezenlijk) langere snoertjes met een gewone 3,5mm jackplug direct aan de speakers heb gesoldeerd. (een gewone 5 m speakerverlengkabel met het vrouwtje eraf geknipt en daar de speakers aan gesoldeerd.)
    Niet de oplossing die je wellicht voor ogen had, maar wel een manier om die kekke bolletjes in bedrijf te houden.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Brombeer.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  Brombeer.

Bijdrager
    Wimzelluv

Bedankt voor alle antwoorden. Het wezenlijke probleem, het wegvallen van het geluid na een tijd niet gebruikt worden van het geluid, bestaat nog steeds. Als ik het geluid aan blijf houden, is er geen enkel probleem. Heb ik geen geluid aan staan, dan doet het het niet meer na verloop van tijd. Een herstart laat alles weer werken.
    Maar vooralsnog bedankt voor het mee denken!

Bijdrager
    essiw

Wat gebeurt er als je de boxen ontkoppeld en in een ander USB poort stopt wanneer ze geen geluid meer geven. En heb je de tip van Raddie geprobeerd? Door het veranderen van de output van het geluid naar de mac zelf en daarna weer naar de boxen?

Overigens kan dit ook een software matig probleem zijn, en hoeft niet perse met je boxen te maken te hebben.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren geleden door  essiw.

Bijdrager
    Wimzelluv

@essiw
    Heb idd de tip van Raddie geprobeerd, maar heeft helaas geen zin, want als het geluid wegvalt, staan de boxjes nog steeds geselecteerd. Als het geluid via de Mac zelf zou gaan, zou het gewoon hoorbaar zijn, lijkt mij. En, stel dat het een softwarematig probleem is, hoe los je dit dan op?

Bijdrager
    essiw

^Ik bedoelde daarmee, dat als je het geluid instelt naar de mac toe, en daarna weer terug naar de boxen, dat de boxen opnieuw een signaal krijgen en het misschien weer gaan doen;)
    Software matig probleem, zou twee dingen kunnen betekenen. Het zou kunnen betekenen dat er een software fout in jouw systeem zit. Waarbij bijvoorbeeld het opnieuw installeren van het mac os X het probleem zou kunnen verhelpen (alhoewel ik de kans klein acht). Of dat er een software fout in het systeem (of in de combinatie van het systeem en de boxen) zit, waardoor het niet werkt, in dat geval kan je enkel hopen dat apple het probleem oplost.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.