18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Tomas K

USB vermoordt macbook

Stopte vandaag mijn usb stich in mn macbook: PATS!

Zit totaal geen leven meer in. geen lampje brand meer, totaal levenloos.

iemand een idee wat het zijn kan? Kortsluiting lijkt me stug?

ben bang dat ik hem maar weg moet brengen voor reparatie.
    early 2011 trouwens..

Bijdrager
    defores

Dat is een lastige kwestie, want wat heeft wat stuk gemaakt?
    De usb de macbook of de macbook de usb … de fabrikanten zullen wellicht elkaar de schuld geven (of jou).
    Kortsluiting moet het wel zijn geweest, dat staat zo goed als vast.

Je zit nog binnen de twee jaar, dus zou er dan ook spoedig mee heen gaan.

Bijdrager
    Tomas K

Ik zit helaas al over mn twee jaar, gekocht in maart 2011.
    Toen vorig jaar mei mn harde schijf kaduuk ging heb ik ook hemel en aarde bewogen om het onder de garantie te krijgen.
    Gekocht via applestore :/ ook nooit meer doen.

als het maar niet het moederbord is. Maar ik ben er bang voor

Bijdrager
    Ni3l55

Stond er wat op de USB?

Tip: breng je Mac naar de Apple Store in Amsterdam, gratis onderzoekskosten en niet naar een premium resseller waar je 80 euro betaalt.
    Als het helaas het Logic Board is is het 450 euro in Amsterdam ipv een premium resseller waar ze je 600 voor vragen.

Dit is mij ook helaas gebeurd, een kapot Logic Board.

Bijdrager
    Tomas K

paar bestandjes, niet bijzonders.

Woon in Maastricht, naar Amsterdam brengen is toch wat ver helaas :/

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het lijkt kortsluiting ja, maar de spanning/ampère op een USB poort is niet hoog genoeg om alles stuk te maken.
    Mac’s zijn al jaren uitgerust met een beveiliging die de voeding uitschakelt als er ergens in het systeem kortsluiting ontstaat, dit om erger (en brand) te voorkomen.
    Dus als je geluk hebt is je moederbord nog goed, maar is het slechts de voeding die niet meer aan gaat.

En ondanks dat Amsterdam wel erg ver is, kan het de moeite waard zijn want juist in deze tijd (kijk maar naar iCentre) hebben APR’s het zwaar en dat rekenen ze af op de klant die daar al lang geen koning meer is. Neem gewoon je fototoestel mee en maak er een dagje uit van…;)

Bijdrager
    Tomas K

Ja heb je gelijk in. Kwam net op deze link uit, mede omdat ook mijn magsafe lampje heeeel lichtjes knippert: https://discussions.apple.com/thread/4094735?start=0&tstart=0
    Het zou de batterij connector zijn…
    Het is zeker de moeite waard. Vanavond eens openschroeven!

Bijdrager
    jipz

Ik heb een keer hetzelfde aan het handje gehad, alleen was bij mij de boosdoener een usb-stekker (goedkope usb->lightningkabel) die sluiting maakte. Stekkertje er in en poef, precies dezelfde symptomen als bij jou. Alleen nog een heel zacht schijnend lampje van de magsafe-stekker, voor de rest as dead as a donkey.

Een bezoekje aan Card Services bracht de volgende oplossing: mac open schroeven. Connectie tussen batterij en moederbord losklikken en weer vastzetten. De boel weer in elkaar zetten en vervolgens SMC-reset. Precies zoals in je linkje. En ja hoor, toen het nog een keer gebeurde (nooit meer goedkope rommel voor mij;-) ) heb ik het zelf ook eens gedaan en weer met succes. Overigens moet je wel je halve macbook demonteren voor je bij de aansluiting Mobo-accu komt. Gebruik zeker even een handleiding van iFiixit…

Succes!

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Tomas K. open schroeven? kleinste kans op coulance verkeken…

Bijdrager
    jipz

@Joopjoopjoop: volgens mij is dat niet zo. Je mag zelf geheugen plaatsen voor zover ik weet, mag je niet ook zelf de HD vervangen? En daar moet je toch echt de onderkant er af schroeven…. Als je op safe wil spelen ga je inderdaad voor een bezoekje aan de genius bar en neem je je linkje mee. Dan heb je kans dat ‘ie zonder kosten gerepareerd kan worden.

Bijdrager
    EmuuuH

GEEN ANGST!
    Ik had dit een paar maanden geleden ook.
    Wat er bij mij (en zeer waarschijnlijk bij jou ook) aan de hand was is dat hierdoor het power management systeem van slag is.
    Toen ik hem inleverde heeft de reperateur alleen een reset van dit systeem hoeven doen en toen was het weer perfect.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    JoopJoopJoop op 21 juni 2013

@Tomas K. open schroeven? kleinste kans op coulance verkeken…

Hangt er van af. Niet verzegelde onderdelen (zoals RAM of een stekkertje) mag gewoon.

Bijdrager
    Tomas K

Oke dus connectortje moet de job doen!
    Zit toch al ruim buiten garantie, dus dan maakt het toch sowieso niet meer uit of ik hem zelf open maak?

Bijdrager
    jipz

Gewoon doen. Draai de handleiding van iFixit uit en volg de instructies uit je linkje, als je een beetje handig bent krijg je het heus voor mekaar of, in het slechtse geval, gebeurt er niks. Als je motorisch minder fijnbesnaard moet je het misschien laten want het kán stuk, natuurlijk.

Bijdrager
    Tomas K

Goed:) breng hopelijk snel bericht uit vanaf mn macbookje;)

Bijdrager
    karelschapie
    Ni3lss op 21 juni 2013

[..] gratis onderzoekskosten [..]

Hihi gratis kosten:)

Bijdrager
    Tomas K

YES!

It did the job!!:)
    kabeltje losgemaakt opnieuw vastgezet en erna SMC reset.
    stelde niks voor:)

dank voor de inbreng!

Bijdrager
    jipz

top dat het weer werkt, zo hoort het!(y)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.