15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Janjans

USB SuperDrive outdated?

Dag allen,

Na altijd met veel plezier de artikelen, posts en discussies te lezen en volgen kom ik nu zelf met een vraag.

Ik ben van plan om een USB SuperDrive te gaan kopen. Klopt mijn idee dat het apparaat al in lange tijd niet meer is vernieuwd?

Klopt het ook dat de USB SuperDrive die nu verkocht wordt dezelfde specificaties heeft als de interne SuperDrive die ooit in bijvoorbeeld een MacBook White 2008 zat?

Ik begrijp dat Apple er geen aandacht meer aan besteedt, het is een achterhaalde techniek in Apple’s wereld, maar is de USB SuperDrive die ze nu aanbieden nog wel enigszins realistisch om te kopen? Of zijn er betere alternatieven die ook goed samenwerken met een Apple (MBA 2011, MBP 2012).

Ik weet dat niemand een glazen bol heeft, maar ik ben wel benieuwd naar jullie visie betreffende het volgende: Denk je dat Apple ooit nog een update gaat uitbrengen? Of voldoet de huidige versie? Ik denk persoonlijk dat er geen update meer zal komen. Wat zijn jullie ervaringen met de huidige USB SuperDrive?

Alvast dank voor het delen van jullie meningen en ervaringen!

Janjans

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het ligt er aan wat je doet in hoeverre een superdrive ‘antiek’ is. Als je veel DVD’s brandt is het nog steeds een belangrijk apparaat. Apple heeft hem laten vallen in de iMac, maar biedt hem nog wel (idioot duur) aan als een losse drive. Dus mogelijk worden de drivers er van nog steeds geüpdatet.
    Mijn huidige superdrive (in een iMac dus) heeft met sommige schijven kuren en daarom staat er bij mij een goedkoop Samsungetje van €35 aangesloten. Werkt prima.

Bijdrager
    Rickje

Denk je dat Apple ooit nog een update gaat uitbrengen? Of voldoet de huidige versie? Ik denk persoonlijk dat er geen update meer zal komen. Wat zijn jullie ervaringen met de huidige USB SuperDrive?

Nee. Ja.
    Mijn ervaring… prima apparaatje, doet wat het moet doen.

Cd’s en dvd’s komen nauwelijks nog meer, waardoor dit voor mij absoluut niet beperkend is. Mijn ervaring is gebaseerd op een paar keer dat ik die superdrive nodig heb gehad op me werk om een dvd af te spelen.

Bijdrager
    computer space

Op Ebay heb ik voor 20€ een USB powered BluRay speler/DVD brander gekocht. Een stuk veelzijdiger, zeker ook omdat ik nog steeds een erg goede videotheek om de hoek heb met veel BluRays.

Bijdrager
    janbergstra

@computer space Bij wie op ebay? Da’s een mooi prijsje.

Moderator
    unSOUND

Ik had nog een gewone inbouw 5,25″ DVD brander liggen. Stop daar een USB naar IDE/SATA verloopje van 3
    20 euro in en je hebt een Superdrive…! Voor die paar keer per jaar dat ik nog iets met die ouderwetse ronde schijfjes doe is dat meer dan voldoende.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ouderwets is relatief unSOUND. Die zelfde ‘ouderwetse’ schijfjes worden gebruikt voor het huidige filmmedium de Blu-Ray…

Bijdrager
    Hermanko

Op mijn nieuwe iMac is geen superdive dus pas een usb Apple Superdrive bij Dixons gekocht t werkt prima net als de ingebouwde in mijn vorige iMac. Ach die paar tientjes; nu weet ik zeker dat het Apple, Apple is en werkt en zoals gezegd dat doet het.

Moderator
    unSOUND
    hendrik op 16 oktober 2013

Ouderwets is relatief unSOUND. Die zelfde ‘ouderwetse’ schijfjes worden gebruikt voor het huidige filmmedium de Blu-Ray…

Wat een wanhopige poging is om het oude medium de langzame dood te behoeden die digitale streaming al heeft ingeluid…

Bijdrager
    janbergstra

@ computer space dankjewel voor de links, interessant

Bijdrager
    Janjans

Wow, dank jullie wel voor de vele reacties! Het medium leeft dus nog wel, wellicht minder actief, maar toch.

Ik ga de linkjes van @computer space ook eens goed bekijken, maar een Apple SuperDrive is blijkbaar niet volledig achterhaald.

Oom de optie van @hendrik ijzerboot is interessant.

Leuk om te zien hoe jullie er tegenaan kijken en mee omgaan, dank allen nogmaals voor jullie reacties!

Bijdrager
    MacTS

Een DVD-drive, zowel intern als een externe, gebruik ik sinds ik een Apple TV heb totaal niet meer. Ik heb er dan ook geen behoefte aan om eenmaal bekeken films of series te bewaren. Maar hier heeft iedereen zijn eigen voorkeuren natuurlijk.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    unSOUND op 16 oktober 2013
    hendrik op 16 oktober 2013

Wat een wanhopige poging is om het oude medium de langzame dood te behoeden die digitale streaming al heeft ingeluid…

Die ‘langzame dood’ komt eigenlijk niet omdat het DVD medium perse ouderwets is, maar omdat het streaming alternatief goedkoper en makkelijker is. De kwaliteit is namelijk als het om de zelfde productie gaat het zelfde omdat de bron het zelfde is (of dat zou moeten). Je hebt toch geen zin om naar een ‘overcompressde’ kopie te gaan kijken van een hoge kwaliteit HD film? Dus alleen de manier van bekijken verschilt. Zou de entertainment industrie niet zo vasthouden aan het fysieke schijfje (met de verkoop daarvan worden o.a. nieuwe films gefinancierd) dan was die hele blu-ray nooit op de markt verschenen en streamde we nu allemaal in een mogelijke kwaliteit die gewoon lager is dan wat technisch mogelijk is. Voor de doorsnee kijker geen probleem, maar wel voor de ‘video-fiel’. De audio-fiel van vroeger (waar ik mijzelf onder reken) gaat ook niet naar een mp3 tje luisteren op zijn high-end audio installatie met (laten we er maar eentje noemen) de magnat plasma speaker.

Het is overigens wel zo dat je natuurlijk een snelle verbinding moet hebben wil het soepel lopen en de kwaliteit is wat je er van verlangt in vergelijking met het fysieke schijfje. Zo is er b.v. een uploader (torrent dus, geen streaming) die comprimeert Blu-rays tot beneden de 700MB. Resultaat: slechter dan een DVD. (Soms nog slechter dan een VHS)

Bijdrager
    computer space

Ik vind blu-ray juist nu ineens interessant omdat je veel schijven voor een paar euro kunt vinden. Dan is de prijs nauwelijks anders dan download, maar je kunt er gewoon een 1op1 MKV van maken met superkwaliteit en geen gesodemieter met DRM.
    En voordeel: Blu-Ray is het eerste formaat dat de film in zijn originele vorm vangt, en dus niet gaat kloten met Telecine of 2/3 pullup zoals DVD’s probeerden om CRT’s van beeld te voorzien. Met digitale downloads zit nog nog steeds een beetje met die hobbel: Noem mij 1 digitaal downloadkanaal dat je informeert over hoe met 24fps van de filmbron wordt omgegaan? Erger nog, een ding als de AppleTV negeert het compleet en maakt er gewoon 60fps van, of je dat nu leuk vind of niet.

Ook een ding dat ik prettig vind bij filmkijken: ondertitels in een mooie kleine letter in het zwart van de balken. Probeer dat maar eens naar je hand te zetten met een digitale download.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.