23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    MDW

[Opgelost] USB-stick wordt niet herkent in Finder, wel in schijfhulpprogramma

Ik heb een iMac met OS Mojave versie 10.14.6

Mijn iMac herkent de aanwezigheid van USB-stick’s niet. Indien ik er één insteek kan ik er geen spoor van terugvinden in Finder. Merkwaardig genoeg geeft het hulpschijvenprogramma dit wel weer.

Als ik een USB-stick loskoppel (uittrek) krijg ik echter wel een melding dat ik die “schijf” eerst moet verwijderen alvorens die los te koppelen.

Wat loopt er bij mij verkeerd?

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 weken, 2 dagen geleden door  Night.

Bijdrager
    TheBigZ

Hoe is de USB stick geformatteerd?

Bijdrager
    MDW

Weet ik veel, … ik heb die vroeger kunnen gebruiken. Na een paar updates blijkt dit plots niet meer te lukken.

Ik heb dit probleem met de 3 USB-stick’s die ik heb.

Op mijn oude iMac lukt dit wel.

Bijdrager
    HaWollie

Staan je Finder voorkeuren (“Finder > Voorkeuren > Algemeen” en “Finder > Voorkeuren > Navigatiekolom”) wel zo ingesteld dat Externe schijven überhaupt getoond worden?

Bijdrager
    MDW

Toen ik dit nakeek stond er tot mijn verbazing geen vinkje hiervoor.

Ik dacht dat ik het probleem gevonden had, … maar het aanvinken leverde geen resultaat op.

Moderator
    Night

Ook niet na een herstart (met de USB stick erin)?

Formattering controleren:

1. Houdt Alt ingedrukt en klik op het appeltje in de menubalk
    2. Kies voor Systeeminformatie
    3. Kies in linkerkolom voor Opslag
    4. Kijk achter Volumenaam (je USB stick) in de rechterkolom wat er staat onder Bestandssysteem

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb dit probleem wel eens als ik een kaart van de camera in een daarvoor bestemde hub steek. Er verschijnt dan niets op de desktop, maar haal ik de stekker van de hub er even uit dan werkt het weer. Lijkt dus een communicatie probleem te zijn tussen die hub en de Finder.

Op sommige hubs kun je wel 7 tot 8 apparaten aansluiten maar elk apparaat trekt een aantal ampère. Is de som daarvan te hoog dan vallen delen (of alles) van de hub uit en dat gebeurt dan vooral bij hubs die geen eigen voeding hebben. Een aangesloten apparaat of eentje die je gaat aansluiten worden dan niet meer volledig herkend.

Moderator
    Night

Ik lees alleen nergens dat TS een hub gebruikt… 🤔

Ik kan me overigens wel voorstellen dat een USB stick in de USB poort van een bedraad toetsenbord (dat eigelijk ook als een soort hub functioneert dan) wel voor stroomproblemen kan zorgen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik lees ook nergens dat hij hem niet gebruikt.

Waar steek jij dan een USB stick in? In mijn iMac kan ik er geen in het (platte) toetsenbord prikken. (Kon wel bij mijn vorige) Ik moet dus wel een losse hub gebruiken via de achterkant voor o.a. drives etc. En omdat het gleufje voor een camera kaart tegenwoordig ook aan de achterkant zit (erg onhandig dus) heb ik een losse hub voor dat doel.

Bijdrager
    Groentenboer

Is de USB stick wel geactiveerd?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De stick is wel zichtbaar in de lijst van Schijfhulpprogramma maar niet op de desktop.

Moderator
    Night

En nu maar wachten op een berichtje van TS

Bijdrager
    MDW

Bedankt voor al jullie tips.

Ik ben er ondertussen op uitgekomen dat mijn USB-stick als een icoontje wel op mijn bureaublad staat, en die van daaruit normaal kan gebruiken om iets op te zetten/ te verwijderen of bv een filmpje af te spelen.

Klik ik met de rechtermuisknop op het icoontje, zie ik de mogelijkheid “Verwijderen”, … maar als ik de stick dan effectief loskoppel, dan krijg ik toch weer de boodschap “Schijf niet juist verwijderd”.

PS: Mijn USB-stick steekt rechtstreeks in een USB-poort op de achterzijde van mijn iMac

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik weet niet hoe ‘snel’ je de stick verwijderde na het kiezen van “verwijderen” (je kunt hem ook selecteren en command-E gebruiken) maar het duurt altijd even voordat het icoon dan daadwerkelijk verdwijnt. Trek je hem vlak vóór dat moment eruit dan krijg je deze waarschuwing. Je oorspronkelijke bericht leek er trouwens op alsof het hele icoon niet verschijnt en er dus een communicatie probleem was, maar nu zeg je dat het icoon dus wél op de desktop staat.

Moderator
    Night

Ook kan het zijn dat de stick nog een tweede (wellicht onzichtbare) partitie bevat. Sommige USB sticks gebruiken dat om daar nog drivers en zo op te slaan. Maar dat zou je in Schijfhulpprogramma moeten kunnen terugzien.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zo’n partitie is er eigenlijk altijd. Op een ‘leeg’ volume staan altijd nog een aantal MB’s voor die drivers etc. Maar als het icoon verdwijnt na de opdracht “verwijder” maakt dat niets uit en zou je de stick moeten kunnen verwijderen zonder dat dit een waarschuwing geeft.

Ik dacht overigens niet dat schijfhulpprogramma die partitie laat zien want die is niet toegankelijk voor de gebruiker.

Bijdrager
    MDW

Het werkt weer!

Wat heb ik gedaan: ik heb het icoontje van mijn stick (dat op het bureaublad staat) in de finder gesleept waar het in feite altijd had moeten verschijnen. Vanaf nu verschijnt het icoontje telkens ik het inplug en verdwijnt het als ik op het verwijder-icoontje in finder klik.

Ik ben dus tevreden, maar vraag me wel af wat er nu juist aan de hand was. Ik veronderstel dat er een stukje software is dat continue de USB-poorten bekijkt en de nodige acties onderneemt om de aangesloten USB-hardware al of niet toegankelijk te maken voor de andere applicaties. Daar moet dus iets mislopen in de communicatie met de Finder-software.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dit begrijp ik even niet.

Want alles wat je op het bureaublad ziet staan is namelijk daar neer gezet door de Finder. (Harde schijven, ssd’s, vensters, usb sticks etc.)

M.a.w: je bureaublad is de Finder.

Wat daar staat aan volumes hoef je dus nergens op te slepen om het te kunnen verwijderen. Selecteren en dan command-E is al jaren de standaard. (of natuurlijk via het Finder -> Archief menu of het contextuele menu).

En wat bedoel je met “het verwijder-icoontje in finder”? Ik heb korte tijd met Mojave gewerkt en ik zie niet wat je daarmee bedoeld.

Heb je misschien in je log-in lijst van je account een third party tooltje staan dat automatisch opgestart wordt? Misschien is dat de oorzaak van je oorspronkelijke probleem en is het niet (meer) compatible met Mojave. (Je zegt immers dat het op een oude iMac wel goed ging).

Bijdrager
    MDW

Ik wil best geloven dat het bureaublad finder is, maar ik schreef toch in een vorig bericht dat oorspronkelijk mijn USB-stick niet in het Finder-venster te zien was, maar wel op het bureaublad. Welnu door het icoontje van het bureaublad in het Finder-venster te slepen werd het daar ook zichtbaar. Vanaf toen werkte alles weer normaal.

Het verwijdericoontje is het driehoekje met een streepje eronder dat in het finder-venster naast de USB-stick weergegeven wordt en in feite hetzelfde doet als Command-E.

Er staan bij mijn weten geen 3rd-party-tools op mijn iMac

Bijdrager
    GoeieDag

Maar nu zal alleen deze usb stick daar zichtbaar zijn.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

“Het verwijdericoontje is het driehoekje met een streepje eronder”

Dat is eigenlijk geen icoon maar een soort knop. (Vandaar mijn verwarring)

ik schreef toch in een vorig bericht dat oorspronkelijk mijn USB-stick niet in het Finder-venster te zien was

Je bedoeld waarschijnlijk de navigatie kolom waar HaWollie het al over had. (Dat was vermoedelijk de oorzaak en slepen is dan helemaal niet nodig). Die kolom wordt doorgaans geen venster genoemd ook al maakt het er onderdeel van uit. Als je navigatie kolom instellingen zo staan dat daar ook drives verschijnen (een USB-stick is eigenlijk een drive) dan hoef je er niets naar toe te slepen want elke drive die je op het bureaublad ziet staan staat daar al. Dus toen je die instelling had veranderd op advies van HaWollie was je er volgens mij al maar keek je er overheen.

Bijdrager
    MDW

Ja ok, voor mij maakt de navigatiekolom deel uit van het Finder-venster.

Maar ik weet zeker dat nadat ik de instellingen voor die navigatiekolom had ingesteld, er nog geen USB-stick te zien was. Om zeker te zijn heb ik toen mijn iMac helemaal uitgeschakeld en herstart, wetende dat sommige instellingen pas effectief worden nadat de computer zich volledig herstart heeft. Wel, na die herstart zag ik nog steeds geen USB-stick staan.

Trouwens ik kon toen de USB-stick vanop het bureaublad gebruiken om te lezen/schrijven/afspelen van video, maar ik kon de stick niet verwijderen (Command-E) om die nadien effectief te ontkoppelen. Dat wijst erop dat er toen met de software nog iets niet juist zat.

Ik vermoed dat mijn actie (slepen van het icoon op het bureaublad naar de navigatiekolom in Finder) de software een soort reset gegeven heeft waardoor alles in zijn pooi gevallen is.

Hendrik, ik wil je toch bedanken om mij een aantal tips gegeven te hebben. 👍

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Graag gedaan, we zijn er in ieder geval uit.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.