8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    barcelona

USB stick "niet" compatibel op Blueray

Ik heb een Panasonic Bluerayspeler DMP-Bdt500 waarop ik via een USB-stick (sandisk 64GB) muziek videoclips wil spelen. Ik maak een speellijst van clips met Imovie en exporteer die naar een .MOV bestand. Aangezien de USB stick blijkbaar in windows geformatteerd was, was ik beperkt tot max 4GB…. Heb nu via mijn Mac de stick geherformateerd en ik kan nu inderdaad grotere bestanden overzetten. Maar… wanneer ik deze nu in de Blueray steek krijg ik de melding “Non compatible device” heb ik iets verkeerds gedaan..? ? ik ben geen wizard in dit soort dingen

Moderator
    Koen van Tongeren

USB-sticks zijn doorgaans als FAT-schijf geformatteerd. Daarom zijn apparaten die ze kunnen uitlezen meestal ook op dat formaat ingesteld. HFS- of NTFS-formaten waar OS X mee werkt worden daarom niet begrepen.

Wat je zult moeten doen is de stick opnieuw formatteren tot FAT-schijf en je video’s in een kleiner bestandsformaat converteren, zodat ze per stuk onder de 4 GB blijven. Vaak leveren MPEG 4-conversies van Third-party apps kleinere video’s op dan die iMovie produceert. Dat kun je dus ook nog proberen.

Bijdrager
    computer space

Probeer eerst Exfat. Als je BR speler niet generatie DODO is, moet ie dat ook wel snappen, en dan kun je alles: Mac, Win en grote bestanden.

Bijdrager
    csteelooper

@Computer Space: mooie theorie, maar helaas wordt ExFAT láng niet door alle apparaten ondersteund. Feitelijk zijn de apparaten die dit bestandssysteem wel ondersteunen, op één hand te tellen (zelfs als je niet al je vingers hebt:evil: )… Zelfs Windows was laat met het invoeren van ondersteuning voor ExFAT, en daarmee is het dus des te minder onlogisch dat andere fabrikanten het wel massaal ondersteunen. Hoe jammer dat volgens sommigen ook moge zijn…

Uit de manual die ik gevonden heb, kon ik dit opmaken.

”Panasonic

USB Device:
    ≥ FAT12, FAT16, FAT32, and NTFS file systems are supported.

De manual die ik nasloeg is hier te vinden en is gericht op de Amerikaanse versie van het product, maar meestal zijn er in dezen weinig regionale verschillen. De kans is dus groot dat de versie die jij hebt (Europe) dezelfde eigenschappen heeft. Mocht je een en ander willen nakijken, zoek dan omstreeks pagina 6 van je gebruiksaanwijzing.

Bijdrager
    makasa

Ntfs formatteren, je Mac voorzien van een programma die ntfs kan schrijven en lezen.

Bijdrager
    csteelooper

@makasa: niet helemaal… lezen van NTFS-schijven is standaard mogelijk, schrijven vereist extra kennis (terminal en dan met name diskutil). En daar komt nog bij dat de mogelijkheid om schijven met het NTFS-bestandssysteem te schrijven op de Mac geen enkele formele ondersteuning geniet. Niet van Apple, noch van enige andere partij (inclusief Microsoft). Mocht je per se NTFS-schijven willen schrijven op je Mac, dan kun je het beste eens kijken naar programma’s als MacFUSE en NTFS-3G.

De mogelijkheid die geopperd werd door Computer Space zou verreweg de meest ideale zijn, ware het niet dat het apparaat in kwestie niet overweg kan met ExFAT…

Bijdrager
    barcelona

Hoi geherformateerd Exfat en…probleem opgelost. Toch wel straf dat ik hier in een mum van tijd oplossingen krijg aangeboden en dat wanneer ik mail naar Panasonic helpdesk deze mij met een kluitje in het riet sturen… bedankt aan iedereen voor de info.. waarschijnlijk tot later want ik heb nog wel enkele vraagjes. grtz Ron

Bijdrager
    barcelona

Nog even doorvragen toch… Het op usb stick zetten van deze playlists is vaak toch omslachtig en de geluidskwaliteit boet toch in bij het afspelen en geeft vaak toch wel ruis. Kan ik niet via een Imac Mini mijn Imovieprojecten (lees playlists) rechtstreeks via een HDMI-kabel afspelen op een TV…
    mvg, Ronald

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.