20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    MacGino

USB stick leegmaken???

Hoi,

Heb eens een vraag hoe je een USB stick leeg kan maken op een iMac.
    Als ik de stick erin steek en ik selecteer vervolgens alle foto’s die erop staan om ze vervolgens in de prullenmand te gooien en ik wil er daarna nieuwe foto’s naartoe slepen krijg ik de boodschap dat er onvoldoende ruimte is.
    Heb een tijdje aan het freubelen geweest en ook de “Help functie” al geraadpleegd maar kom er zelf niet uit.
    Is waarschijnlijk doodsimpel maar kan even de juiste weg niet vinden.
    Hoop dat iemand me kan helpen.
    Alvast bedankt.

Mvg, Gino

Moderator
    unSOUND

Je moet daarna wel de prullenmand legen, dan pas worden de bestanden definitief gewist, en komt de ruimte pas vrij.

Bijdrager
    JZ

Ja, dit is heel irritant, heb ik ook vaak gehad.

Stop hem maar eens in een Windows computer en leeg de prullenmand daar!

Bijdrager
    jspr
    ”JZ”

Stop hem maar eens in een Windows computer en leeg de prullenmand daar!

Dit heb ik ook gehad met mijn 1GB stick. Als ik hem op mijn iMac leeg bleef er na een tijd niks geen ruimte meer over omdat er nog van alles op stond bleef ik staan. Kijk ik met Captain FTP naar de “hidden folders” zie ik een map .trashes map staan die 800MB is!
    Vervolgens probeer ik die te legen via Captain FTP duurt het 10 minuten met een vastloper van Captain FTP tot gevolg.
    Ik heb die stick in mijn Xp slettebak gedaan, leeg gegooi en nu heb ik weer een 1GB stick i.p.v. 188MB;)

Is hier geen andere methode voor?

Bijdrager
    Mac-Freak

Programma’s
    -> Hulpprogramma’s
    -> Schijfhulpprogramma
    -> USB selecteren
    -> Wissen (LET OP ! Als je die stick op een PC wil gebruiken, moet je MS-DOS selecteren)

Ook een mogelijkheid:)

Bijdrager
    yoho

Ik heb op mijn stickjes een bestandje staan die .Trashes heet en locked is…

(Trouwes gemaakt op een W* machine) die zorgt ervoor dat OSX denkt dat de stick geen prullebak heeft.

Maar dan is weg ook echt weg ….

Ik ben even vergeten waar ik dat idee gevonden heb.

Bijdrager
    Melgior

Ik gebruik FinderCleaner, dan ben je meteen van alle andere extra verborgen bestanden af. Ook handig voor memory sticks e.d., want mijn telefoon kan vreemdgenoeg niet zo goed overweg met resource-forks :).

Moderator
    unSOUND
    ”jspr”

Gewoon op je Mac de prullenmand legen terwijl de stick nog aangesloten is… :|

Bijdrager
    klaus

Die methode is voor hen te gemakkelijk unSOUND..

Bijdrager
    jspr
    ”unSOUND”
    ”jspr”

Heb ik gedaan, maar dat werkte niet. Misschien omdat de stick voor OSX en Xp tergelijk gebruikt heb werd en dus zo voor beide OS niet herkenbare bestanden heeft aangemaakt?

Moderator
    unSOUND

Nee, dat zou niet uit moeten maken.

Bijdrager
    Mac-Freak
    ”unSOUND”
    ”jspr”

Is dit topic een grapje unSOUND ? :|

Allez, precies of ze zijn met ons voeten aan het spelen. :(

Bijdrager
    MacGino

Hallo unSOUND,

Bedankt voor de tip, het werkt inderdaad zoals jij het zegt.
    En nee Mac-Freak, deze topic is geen grapje, tenminste niet door mij als grapje ingezet want ik wist echt niet hoe dat moest.

Mvg, Gino:D :D :D

Bijdrager
    Melle
    ”yoho”

Ik heb op mijn stickjes een bestandje staan die .Trashes heet en locked is…

(Trouwes gemaakt op een W* machine) die zorgt ervoor dat OSX denkt dat de stick geen prullebak heeft.

Maar dan is weg ook echt weg ….

Ik ben even vergeten waar ik dat idee gevonden heb.

Eindelijk een oplossing!!!!!!!!!

Net ook nog zitten klooien met dat memoriestick gedoe.
    Je prullenbakie legen, maar is dat toch simpel…

MAAR ik wil mijn prullenmand niet legen.
    Die gebruik namelijk nogal functioneel.

Dus daarnet zitten zoeken om bestanden in de prullenbak “apart” te verwijderen.
    Niet gevonden.
    Ook gezocht om de bestanden in de prullenbak te sorteren op “verwijdert op”
    Ook niet gevonden.

Maar via dat trukje (verborgen trash map op lock zetten) zal er mss een einde komen aan dat gesukkel.
    Merci!

M.

Bijdrager
    Kobes
    ”Melle”
    ”yoho”

MAAR ik wil mijn prullenmand niet legen.
    Die gebruik namelijk nogal functioneel.

Je interpreteert ‘het ronde archief’ wel erg letterlijk als de prullenbak bij jou nog bruikbare spullen bevat…
    Of bedoel je niet dat de dingen in de prullenbak plaatst die je toch nog gebruikt? Wil je dan eens uitleggen wat daar het voordeel van is, daar ben ik wel benieuwd naar.

Bijdrager
    Melle

Ik wil dat gerust eens uitleggen:

Als ik denk, ik heb een bestand niet meer nodig. Verwijder ik het direct.
    Wat ik vooral doe, is ontwerpen, en dan heb ik graag dat “slechte” bestanden, testjes, probeersels… uit mijn weg zijn.

Maar veel gebeurd het dat ik opeens zeg: “dju, dat was nog niet zo slecht bij het vorige, ofzoiets.
    Dan kijk ik terug via prullenbakkie.

Ik verwijderen gewoon heel snel bestanden, van bureaublad, in mappen.
    Ik ben nogal “neurotisch” en hou van overzicht enzo.
    Op het einde van een project, heb ik dan bijna direct een “cleane” map, met enkel essentiele bestanden.
    Dan leeg ik de prullenmand en maak ik een back-up.

Vroeger deed ik dit niet, en had ik op het einde telkens een gigantische map, en ik kwam er niet toe
    die dan de sorteren en “op te kuisen”. Zodat mijn “archief” noddeloos te groot was en ononverzichtelijk.

Kortom ik verwijder continu bestanden, en af en toe, haal ik er eentje terug…

Maar dan nog, prullenmand is toch bedoelt als tussenzone tussen “verwijderen” en “echt weg”.
    Dus als jij niet meer kan beslissen wanneer je hem leegt. Verdwijnt toch zijn functionaliteit?

En als ik merk hoeveel mensen problemen hebben met legen van usb-sticks enzo. (aantal topics en aantal mensen die die topics lezen) Dan short er toch wel iets aan het systeem.

Bijdrager
    Dick de Roos

Het leeg maken van een USB-stick is niet altijd even helder.
    Voorbeeld:
    Ik had een stick waar foto’s op stonden, die ik van de stick had verwijderd.
    Nieuwe foto’s erop enz. Bij de fotozuil van een fotowinkel, bleken mijn (verwijderde) foto’s er nog steeds op te staan.
    Rara:roll:

Meer in het algemeen zoek ik een manier om de bestandjes met een punt ervoor te verwijderen.
    Voorbeeld: bij een bestandje foto.jpg zit ook een .foto.jpg -bestand, van 0 kB.
    De Mac ziet die bestandjes niet (waarvoor dienen ze eigenlijk??), maar Windows wel.
    Windows gebruikers raken daar altijd van van slag.
    Vroeger gebruikte ik inderdaad Findercleaner, maar dat schijnt met een Intel-Mac problemen te geven.
    Vraag: klopt dat?

Op mijn G4 werkte Findercleaner perfect.
    Inderdaad: op mijn nieuwe iMac heb ik Findercleaner nog niet gebruikt, vanwege de horror-verhalen op internet.

Bijdrager
    ifamily

Ik heb mijn USB stick geledigd via slepen naar prullenbak en dan prullenbak geledigd met USB stick nog in de mac en dat werkt inderdaad perfect. Deze stick is wel in MS DOS format, kan ik deze dan nog gebruiken om er terug iets op te zetten vanaf mijn mac of moet ik die stick eerst terug formatteren voor mac, en zo ja hoe doe ik dat dan aub ?

Bijdrager
    Dick de Roos

Een USB-stick is standaard geformatteerd als Fat16 of Fat32.
    De Mac kan dan bestanden lezen, schrijven, plaatsen, enz.
    Nadeel van deze formatteermethode is dat de bestanden maar een beperkte grootte mogen hebben: 2 Gb resp. 4 GB.
    Als je grotere bestanden op de stick wilt zetten, kan dat als de stick geformatteerd wordt als Mac Journaled. Dat is ook leesbaar op een PC heb ik gemerkt.

Ook kan je de stick formateren als NTSF of het “nieuwe” exFat.
    Met NTSF zijn bestanden wel te lezen met een Mac, maar schrijven en plaatsen van bestanden kan je niet (hoewel ik niet weet hoe OSX 10.7 en hoger daarmee omgaat).

Kortom: je hoeft verder niets te doen met de stick.
    Wil je wel iets qua formatteren: de volgende stappen uitvoeren:
    Programma’s >>Hulpprogramma’s >>Schijfhulpprogramma.app >>Wissen >> Mac Os Uitgebreid (journaled), (of: exFat).

Zoiets.:nerd:

Bijdrager
    ifamily

Thx Dick

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.