6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Harina

USB stick bevoegdheden aanpassen

Goedenavond,

Ik heb nog een probleempje. Sinds een aantal weken ben ik opeens mijn bevoegdheden kwijt op mijn usb stick. Als het goed is, is hij wel goed geformatteerd, maar ik kan nergens mijn bevoegdheden veranderen. Zoals je ziet, staat er ook geen hangslotje om het aan te passen. Heeft iemand een idee hoe ik weer kan “lezen en schrijven”, want op dit moment kan ik geen enkel document bewerken (pdf) die op de usb staan opgeslagen, word-documenten wel…

Bij voorbaat dank!

Bijdrager
    csteelooper

Ik denk dat er zich een ander probleem voordoet met je USB-stick, want FAT32 werkt niet met bevoegdheden waar MacOS überhaupt verstand van heeft. Het enige wat enigszins in de buurt komt van bevoegdheden zijn de kenmerken die je aan bestanden kunt meegeven, waarvan in dit geval [bR/b]ead Only (Alleen-Lezen) het belangrijkst is.

Dat kenmerk kun je op een MS-DOS (of Windows) systeem wijzigen met het ATTRIB commando of via de eigenschappen van een bestand of map in Verkenner. Aangezien ik aanneem dat je (of in ieder geval je USB-stick) nog nooit in de buurt bent geweest van een Windows-systeem, ga ik er echter niet vanuit dat dit kenmerk ooit werd geactiveerd op je stick.

Je zou derhalve eens kunnen proberen of je met Schijf-EHBO (in Schijfhulpprogramma) je stick weer beschrijfbaar te krijgen. Alternatief kun je er ook voor kiezen om de inhoud van je stick tijdelijk ergens anders te parkeren en de stick vervolgens even opnieuw te formatteren (ook weer met bijvoorbeeld Schijfhulpprogramma. Daarna kan de inhoud weer terug naar je USB-stick.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Er lijkt me iets mis met (het bestandssysteem op) de USB-stick: de laatste bewerking is schijnbaar gebeurd op 1 januari 1980 om 00:00 uur. Dat zijn de datum en tijd die je zou verwachten wanneer bepaalde velden in de (root?-)directory-tabel van de schijf op 0 staan in plaats van de echte datum te bevatten, zoals ze zouden moeten doen. Dit zou dan weer een aanwijzing kunnen zijn dat er iets mis is met die tabel, waardoor misschien de hele schijf onbruikbaar geworden is.

Bijdrager
    Harina

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 17 januari 2021 om 10:43</p>
    Er lijkt me iets mis met (het bestandssysteem op) de USB-stick: de laatste bewerking is schijnbaar gebeurd op 1 januari 1980 om 00:00 uur. Dat zijn de datum en tijd die je zou verwachten wanneer bepaalde velden in de (root?-)directory-tabel van de schijf op 0 staan in plaats van de echte datum te bevatten, zoals ze zouden moeten doen. Dit zou dan weer een aanwijzing kunnen zijn dat er iets mis is met die tabel, waardoor misschien de hele schijf onbruikbaar geworden is.

Ik heb daar gisteren wel verbaasd naar gekeken, maar nooit bedacht dat dat gek is, haha. Nu geeft de schijf wel aan dat de laatste bewerking vandaag is geweest en kan ik ook een pdf op de stick zetten en deze bewerken, maar maakt hij een apart bestand aan (een kopie) met de naam “naampaf”.pdf.sb-4492907a-QJdU7t dat een soort plat file (txt file, het moet ook met teksteditor geopend worden, maar kan vervolgens niet worden geopend).

Weet iemand toevallig waarom hij dat doet?

De usb is inderdaad niet in de buurt van een windows systeem geweest en ik heb al een EHBO uitgevoerd met het Schijfhulpprogramma. Als niemand weet waarom die gekke kopies worden gemaakt, ga ik inderdaad even proberen de usb opnieuw te formatteren.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Staat er niks belangrijks op? Dan gewoon formatteren en kijken of dat het probleem oplost.

Staat er wel iets op dat je nog wilt houden, kun je dat er dan nog vanaf kopiëren? Zo ja, dan kun je hem ook formatteren nadat je het eraf gekopieerd (en gecontroleerd!) hebt. Kun je het niet kopiëren dan zullen we verder moeten kijken.

Bijdrager
    Harina

Heel erg bedankt. Ik heb nog eventjes gekeken, maar word-documenten kunnen bijvoorbeeld wel worden aangepast en de mappen/documenten zelf hebben wel bevoegdheden om te lezen en schrijven. Omdat ik meerdere problemen ervaar met Voorvertoning op dit moment, ga ik eerst dat proberen op te lossen. Wellicht is het probleem dan al verholpen en anders ga ik inderdaad opnieuw formatteren.

Normaals dank voor het meedenken!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.