12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    KiDo

USB Snelheid verwarring

hoi, ik zit al een tijdje met een vraag waar ik maar niet uit kom, ik heb een LaCie 250GB USB2.0 Porsche schijf. deze zou met een snelheid van 480Mbits/s data moeten kunnen verzenden/ontvangen. ik weet dat dit dan 60Mbytes/s moet zijn, dit haal ik echter nooit als ik met superduper mijn spullen wil backuppen (wat ik regelmatig doe, meerdere computers op 1 dag op dezelfde schijf). ik haal met superduper, of met enig ander programma niet veel meer dan 10/11Mbytes/s en ik zou dit graag met de maximale snelheid willen hebben, dat scheelt mij een boel tijd. weet iemand hoe ik dit kan oplossen of dat het gewoon standaard is en het niet sneller kan?

alvast bedankt,

KiDo

Bijdrager
    Kyokushinkai

Doe je nog andere dingen naast het overhevelen van gegevens? Usb maakt namelijk gebruik van je processor, dus als die ook bezig is met andere dingen kan je usb trager worden. Jammer dat er geen FireWire op zit, dat zou een hoop schelen.

Bijdrager
    KiDo
    ”Kyokushinkai”

Doe je nog andere dingen naast het overhevelen van gegevens? Usb maakt namelijk gebruik van je processor, dus als die ook bezig is met andere dingen kan je usb trager worden. Jammer dat er geen FireWire op zit, dat zou een hoop schelen.

ik heb alleen firewire 400 op mijn macs dus het zou niks schelen behalve dat ik ervan kan booten met firewire, en als ik backup draait er helemaal niks, toetsenbord enz. is losgekoppeld want ik beheer hem via mijn laptop met Teleport en dat gaat door een crosstalk kabel dus hij zou niks aan het doen moeten zijn

Bijdrager
    computer space

Verwijderd

Bijdrager
    KiDo

nou ik heb met mijn vaders firewire schijf hetzelfde hoor, niet veel sneller, en dan nog, als ze 480 zeggen, dan moet er een reden zijn waarom ie dat niet haalt toch?

Bijdrager
    bommels

‘Ze’ zeggen nergens dat de snelheid van datatransfer 480Mbps is. Het enige wat vastligt is dat de ‘link speed’ van USB2.0 480Mbps is. Wat je dan precies over die link verstuurt…tja.

Onder andere: op 1 USB poort kun je max. 128 apparaten aansluiten. Door middel van elk pakketje data te voorzien van een adres zorg je ervoor dat je data ook aankomt bij het apparaat waar je de data wilde hebben. Dit adresseren kost dus wel bandbreedte, maar draagt niet bij aan het datatransport.
    Firewire is point-to-point, met een max. van 8 apparaten in een ‘chain’. Hier heb je dus veel minder overhead voor het adresseren nodig.
    En zo zijn er nog wel wat dingen die ervoor zorgen dat Firewire 400 in praktijk veel sneller is dan USB2.0

grtz bart

Bijdrager
    KiDo

dat snap ik, maar op de verpakking van mijn lacie schijf staat dat ie met 480mbits per seconde data kan verzenden/ontvangen, nou lijkt mij 50 van de 60mbytes/s die die aankan aan overhead een beetje overdreven want er zitten geen andere usb apparaten op mijn eMac (in dit geval) aangesloten.

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”KiDo”

ik heb alleen firewire 400 op mijn macs dus het zou niks schelen behalve dat ik ervan kan booten met firewire

Zoals al gezegd, FireWire 400 is sneller dan usb 2. Zie ook Google.

Bijdrager
    DarkRaverNL

Hier een overzicht van de snelheden die ik hier behaal, zie je duidelijk ook het verschil tussen externe usb en firewire (allebei via een hub) en interne raid setup

usb2.0

firewire 400

interne raid striped opstelling

in megabytes dus niet bits !!

die 300gb usb is aardig nieuw, en die firewire is al ruim 5 jaar oud:P

Bijdrager
    computer space

@ Darkraver:
    Dan kies je zelfs nog voor USB vriendelijke grote hompen van 20Mb en groter!
    Doe het eens met kleine bestanden, van een paar Kb :evil:

”KiDo”

dat snap ik, maar op de verpakking van mijn lacie schijf staat dat ie met 480mbits per seconde data kan verzenden/ontvangen.

Dat staat er vast niet zo. Minimaal aangevuld met een woord als “theoretisch” en “ideale omstandigheden” en een sterretje verwijzend naar opmerkingen als “verwijst naar de snelheid van de controller, de snelheid van de gebruikte harde schijf kan per exemplaar verschillen” a.k.a. we stoppen er de goedkoopste aanbieding van de dag in.

Bijdrager
    DarkRaverNL

@martini, das toch veel realistischer, ik bedoel zulke bestanden versleep je vaker als bestandjes van een paar KB, tenminste ik wel:P

Bijdrager
    bommels

maar op de verpakking van mijn lacie schijf staat dat ie met 480mbits per seconde data kan verzenden/ontvangen

Dat klopt helemaal. Als een pakketje is klaargezet aan de disk kant, je de adressering niet meetelt en de ontvangende kant een lege buffer heeft om het pakketje te ontvangen gaat het inderdaad heel even met 480mbps. Maar daarna gebeurt er een hele tijd niks.

Verder is de ruimte voor adressering bij USB niet dynamisch -dat zou nog veel meer overhead kosten namelijk. Dus ook als er maar 1 apparaat aan de bus hangt wordt het volledige adres verzonden.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.