12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    peterwillem

USB poorten op een 4 jaar oude macbook geblokkeerd.

Mijn dochter werkt in London, van haar zaak heeft zij een macbook laptop in bruikleen.

Volgens haar heeft de zaak onlangs tijdens het online zijn op het bedrijfsnetwerk de usb poorten geblokkeerd. Een usb stick werkt niet meer.

Zij kan en mag de laptop mee naar huis nemen maar daar werkt het ook niet. Geen bestands overdracht mogelijk.

Hoe zouden zij dit gedaan kunnen hebben? Kan je dit weer herstellen?

Er staan nog al wat persoonlijke gegevens,correspondentie en foto,s van haar op,

Bijdrager
    nnsa

Kopiƫren via (thuis)netwerk (netwerk schijf mounten), of met behulp van andere Mac en dan laptop opstarten in Targed-mode. Aansluiten via firewire of met ethernetkabel.

Zit er geen Thunderbolt poort op, om er een externe harddisk op aan te sluiten ?

Interne schijf clonen met Carbon Copy Cloner…?

Bijdrager
    Brombeer

van haar zaak heeft zij een macbook laptop in bruikleen.

Er staan nog al wat persoonlijke gegevens,correspondentie en foto,s van haar op,

Dat kun je oneigenlijk gebruik noemen, maar dat is iets tussen haar en haar werk.

Mogelijk is er tijdens een update een firmwarepassword opgezet, maar ik weet niet wat je daar tegenwoordig allemaal mee kunt doen. Is het alleen een blokkade voor gegevensdragers of doet een usb-muis of toetsenbord het ook niet meer?

Bijdrager
    nnsa

De vraag is natuurlijk welke methode is gebruikt om de usb-poorten uitteschakelen.

Is er een driver verwijderd, of uitgeschakeld.

Op eigen risico zou je een terminal-commando kunnen proberen:

cd /System/Library/Extensions/
    sudo kextload IOUSBMassStorageClass.kext

Misschien ook even het huishoudelijk reglement erop na lezen…

Bijdrager
    Brombeer

heeft die zaak geen huis-ieteejer?

Bijdrager
    nnsa

Die zal de usb-poorten wel hebben geblokkeerd…..

Bijdrager
    nnsa

Andere mogelijkheid is even de persoonlijke data in de cloud zetten (dropbox / onedrive / icloud / google drive)…

Maar wel even onderzoeken of dit is toegestaan.

Bijdrager
    Brombeer

<p class=”cite”>nnsa op 23 november 2018 om 20:46</p>
    Die zal de usb-poorten wel hebben geblokkeerdā€¦..

Als hij weet wat hij gedaan heeft, kan hij dat ook aan zijn klanten mededelen. Zal vast wel ergens in de sla staan.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Los van het feit dat dit uiteraard met een reden is gedaan hangt het er ook vanaf of 10.11 of later op de hdd staat. Sinds 10.11 (El Capitan) heeft het systeem SIP (System Integrity Protection.). De kans is dus groot dat eerst SIP disabled moet worden voordat je kan gaan denken aan het veranderen van systeem bestanden via “Terminal” waar je sowieso root permissies voor moet hebben. Als er dus een USB mass storage driver is verwijderd (het meest simpele en effectiefste denk ik) en SIP is geactiveerd dan kun je niks veranderen.

SIP uitzetten is vrij simpel overigens. Start op in recovery mode (command-R ingedrukt houden), open via het menu de terminal en typ in: csrutil disable

Aanzetten werkt dus het zelfde alleen typ je dan in: csrutil enable

Je kunt in ieder geval direct via de Terminal zien wat de SIP status is door in te typen: csrutil status

Bijdrager
    nnsa

Helemaal eens Hendrik IJzerbroot.

Bijdrager
    GoeieDag

lijkt me niet zo moeilijk de USB poorten weer werkzaam te krijgen.

Maar voor de dochter is het misschien gemakkelijker (en ook niet tegen de gebruiksovereenkomst denk ik), door de benodigde bestanden op een andere manier over te zetten. Dan denk ik aan AirDrop, of via het netwerk, of uploaden mbv bv WeTransfer.

Mogelijkheden genoeg.

Bijdrager
    peterwillem

Ok bedankt voor de info allemaal. Zal dit aan haar doorsturen. Jammer genoeg zit zij in London en ik in Nederland en kan ik die laptop voorlopig niet onder ogen komen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.