13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Laurent123

USB poorten Macbook Pro early 2013 problemen

Hallo iedereen,

Ik ben Laurent en al jaren gelukkige bezitter van een Macbook Pro. Ik lees OMT dagelijks passief mee, maar nu ik een probleem heb, graag jullie advies. Heb zelf gemerkt dat mijn oude account niet meer bestaat, dus even een nieuwe aangemaakt.

Sinds deze voormiddag vrees ik dat mijn usb poorten het begeven hebben. 1 van de 2 poorten geeft totaal geen teken van leven meer en bij de 2de poort worden externe harde schijven niet meer herkend. USB apparaten die weinig stroom vragen worden wel nog herkend, maar andere zaken niet meer.

Ik heb een print screen van mijn hardware overzicht meegestuurd. Volgens mij worden de usb poorten toch nog herkend? SMC/PRAM reset heeft spijtig genoeg geen oplossing gebracht…

Hopelijk kan iemand mijn vermoeden dat het moederbord kapot is ontkennen en mij toch een oplossing aanreiken..
    Bedankt!
    /uploads/community/3d30be40a749c5495729fa377a8e5e2a9c39cfcb_84758.png

Bijdrager
    MacKevin11

Aan dat plaatje kan ik niks zien, maar misschien iemand anders wel.
    Je kan proberen je computer op te starten via de ‘recovery’ partitie (met R inhouden bij het opstarten geloof ik) en die hardeschijf via usb aan te sluiten. Je kan dan schijfhulpprogramma openen, dan kan je zien of je hardeschijven dan wel herkent worden.

Bijdrager
    Jasperduck78

Bijdrager
    Laurent123

Bedankt voor het plaatsen van de afbeelding Jasper.

@Mackevin11
    : het opstarten in veilige modus levert niets op. De ene poort blijft volledig buiten werking, de andere poort draait precies op halve kracht.
    De schijf werkt wel perfect op een andere mac.

Ik lees dat het vervangen van het moederbord op zich al een kostelijke grap is, dus ik vrees dat mijn zoektocht naar een defecte 13″ kan beginnen…

Bijdrager
    MacKevin11

Dan lijkt het er inderdaad op dat je usb poort(en) defect zijn. Een nieuw moederbord laten plaatsen buiten de garantie kost zo’n 470 euro denk ik. Die prijs is zo hoog omdat ook de processor en de eventuele videokaart vervangen wordt, die zitten namelijk vast op het moederbord.

Ik weet niet hoe oud je computer is? Als je er niks geks mee hebt gedaan dan kan je natuurlijk eens kijken of dit niet onder jouw consumentenrecht valt en dit kosteloos gerepareerd moet worden. USB poorten van een laptop van 1000+ euro horen natuurlijk niet uit het niets kapot te gaan na 1,5 jaar o.i.d..

Bijdrager
    Laurent123

Bedankt voor je advies Kevin. Ik merk op dat het jaartal in de titel niet correct is. Is een ‘early’ 2011. Ik zal er google eens op naslaan waar ik het beste hem kan laten herstellen. Indien er iemand een early 2011 MBP 13″ heeft met defect scherm maar goed moederbord hoor ik het ook graag.:-)

Bijdrager
    pruus

Heb jij ook al een keer opnieuw opgestart, zonder veilige modus. Ik heb gemerkt dat bij sluiting op een poort deze automatisch buiten werking gesteld wordt. Dus een keer alle stekkers er uit en opnieuw starten. Dan weer proberen, met de USB stekkers er een voor een in te doen. Dit bespaart je een ritje…

Bijdrager
    Laurent123

@pruus: Bedankt voor de tip, maar een herstart levert ook niets op. Eén poort weigert volledige dienst, de andere poort blijft voorlopig wel werken.

ik heb contact gehad met een reparateur. Ben eens benieuwd of het vervangen van het moederbord de enige oplossing is voor mij.

Bijdrager
    Laurent123

bijkomende vraag. Mijn MBP early 2011 heeft een 2,3ghz processor. Kan ik bij het vervangen van mijn moederbord (als dit noodzakelijk is), dan een toetsenbord laten steken met de i7 2,5 ghz processor die toen ook beschikbaar was in mijn model?

Bijdrager
    MacKevin11

Ja, dat kan. Maar als je het vergoed krijgt door bijv. Het consumentenrecht dan kan dat niet of alleen tegen forse bijbetaling natuurlijk.
    Als dat niet zo is zal t echt minimaa schelen qua prijsverschil. Kan zomaar 30€ of nog minder schelen.

Bijdrager
    AppleTree92

Kun je aan de bovenzijde van de USB poort zien of er een stukje metaal is gebogen of weg is? Ik had dat namelijk bij mijn MacBook Air.

Bijdrager
    Laurent123

Geen optische schade te zien aan de usb poort.

@AppleTree92
    : heb jij uw volledige mb moeten vervangen van je air of was dit niet nodig om dit te herstellen?

Bijdrager
    Laurent123

Ik heb een donor laptop gevonden die perfect werkt maar met een gebarsten scherm. Zaterdag volgt de ombouw.:-)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.