8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Davindio

USB Poorten

Hi guys,

Topic zal ongetwijfeld al meerdere malen zijn besproken, toch zou ik het fijn vinden als ik wist wat er aan de hand is.

Heb recentelijk Yosemite op m’n Macbook Pro mid 2012 gezet. Ik werk hier thuis en op stage mee. Het vreemde is dat mijn usb poorten regelmatig mijn toetsenbord (daar zit een tekentablet en iPhone op aangesloten) en mijn iPod classic uitwerpen. Er verschijnt een melding van “verkeerd uitgeworpen” of zoiets soortgelijks. Beiden poorten zijn dus in gebruik. Ik ben zeer voorzichtig met mijn apparatuur. Wél wil ik graag alles er aan hebben hangen voor het gemak, dus ontkoppelen of iets in die trant is niet een optie.:-|

Het lijkt me zeer slecht voor de iPod en de iPhone als dit om het uur twee keer gebeurt. Zeker zo’n Classic zal het zeker niet waarderen en aangezien deze recentelijk uit de productie is verwijderd…

Wat nu? Any ideas?(y)

Alvast bedankt

Bijdrager
    SunKeeper

Wat zie je in de Console? (Programma’s > Hulpprogramma’s > Console)

Zet die eens open op de achtergrond, zodra dan de poorten weer raar doen kijk je bij het betreffende tijdstip welke meldingen er verschijnen. Post ze eventueel hier.

Bijdrager
    Buzz

Meestal heeft zo’n melding te maken met de stroomvoorziening voor je apparaten. Ik denk ten eerste dat je de iPhone niet tegelijk met een tekentablet op je toetsenbord moet aansluiten. Die aansluitingen zijn voornamelijk bedoeld voor weinig stroom gebruikende apparaten als een muis of wacom tablet. Als je je tekentablet gebruikt en je iPhone op probeert te laden via die poort, terwijl je aan de andere USB poort op je MacBook een iPod classic hebt hangen, dan kan ik me voorstellen dat de iPhone en/of de iPod niet genoeg stroom krijgt. Dan valt hij even uit, en OS X kan niet zien of dat komt omdat de stroom niet voldoende is, of omdat je de stekker er uit hebt getrokken.

Je toetsenbord kan maar één USB-apparaat tegelijk van veel stroom voorzien. Op de andere poort is dan maar een beperkte hoeveelheid milliAmpere beschikbaar. Ook al zeg je dat ontkoppelen geen optie is, denk ik dat je toch het beste kan kiezen of je je iPhone of iPod aansluit.

Voor meer technische informatie hierover, zie hier: http://support.apple.com/en-us/ht4049

Kort samengevat: Een apparaat dat veel stroom kan trekken, zoals een iPhone of iPod, hang je dus het beste direct aan je Mac, of aan een USB hub met eigen stroomvoorziening.

Bijdrager
    SunKeeper

Als het een voedingskwestie is hoort OS X daar eigenlijk netjes bericht over te geven.

”Omdat een USB-apparaat teveel stroom gebruikt, zijn 1 of meer van uw USB apparaten uitgeschakeld.”

Dat is de melding die dan rechtsboven hoort te verschijnen, vergezeld van een gele of rode driehoek. (ik kan er helaas geen screenshot van vinden)

Bijdrager
    Buzz

Die nette melding krijg je volgens mij niet (of niet altijd) als je van een USB hub gebruik maakt. In dit geval functioneert het toetsenbord als hub.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met een externe hub met zwakke voeding en een portable harde schijf, ook op een MacBook uit 2012. Om de zoveel tijd de melding over dat ik niet netjes op de eject knop had geklikt, terwijl ik gewoon aan het werk was met de schijf.

Bijdrager
    wouter57

Ik heb dat ook bij het updaten van mijn navigatie systeem (TomTom) aangesloten via toetsenbord. Iedere keer u heeft het apparaat verkeerd verwijderd. Ik heb ook niet altijd zin om mijn Mac om te draaien. Heb een toetsenbord met draad maar als ik de TomTom rechtstreeks aansluit op de Mac is er verder niets aan de hand.

Bijdrager
    Buzz

Inderdaad. Een externe USB lader meenemen voor het opladen van je iPhone en/of iPod is volgens mij de beste optie. Synchroniseren van de apparaten met iTunes doe je dan beter één voor één, of tegelijk, wanneer je je extern toetsenbord + tekentablet niet gebruikt.

Bijdrager
    Davindio

Oke thanks fella’s, update: niks meer aan de hand sinds ik alles heb ontkoppeld of slechts 1 apparaat aan het toetsenbord heb zitten.

@sunkeeper Je had gelijk, ik las niet goed, het had inderdaad te maken met de voeding(y)

@buzz_d Correct, één van de twee is de pineut geworden en hangt nu niet meer aan het toetsenbord. Wat ik alleen niet begrijp is dat daardoor de andere usb poort ook raar ging doen (uitwerpen van apparaat). Ik snap het verhaal van de hoeveelheid miliAmpere, maar zitten die usbhub dan zo in elkaar dat als de 1 faalt de ander er ook onder zal leiden?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.