4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Henk van der Hoeven

USB onvindbaar?

Een merkwaardig iets:

ik heb standaard een externe harde schijf aan mijn macbook hangen. Deze moet ik apart opstarten en dan verschijnt de harde schijf ook keurig in de Finder links in de lijst. Ook op het bureaublad zie ik de harde schijf dan verschijnen.

Vandaag wilde ik mijn fototoestel aan de tweede USB-poort hangen om foto’s op mijn macboook te zetten. Bij het aanzetten van mijn fototoestel zie ik op het schermpje van het toestel de melding ‘PC’ staan als teken dat ‘ie de aansluiting heeft herkent. Ik zie het fototoestel echter niet terug in mijn Finder, ook niet na even wachten.

In het systeemprofiel zie ik echter wel dat er aan de tweede USB-poort een fototoestel aangesloten is. Aan de eerste USB-poort is de harde schijf gekoppeld.

Ik heb de harde schijf uitgezet en vervolgens mijn fototoestel via de USB-kabel aan de poort aangesloten waar normaal gesproken de harde schijf aangesloten is. Ook nu zie ik geen fototoestel in mijn Finder verschijnen. Sluit ik de externe harde schijf aan op de tweede USB-poort aan, dan zie ik geen harde schijf verschijnen in de Finder of op mijn bureaublad.

Het systeemprofiel is erg hard aan het werk om te bekijken wat er achter de USB-poorten hangt maar tot op heden zie ik niets verschijnen. Het symbool dat er gezocht wordt blijft continu aanwezig en ik laat het maar even gaan zo.

Toen ik de laatste keer een fototoestel (of een ander apparaat) aan de tweede USB-poort aansloot verscheen deze zo in de Finder en op het bureaublad. Wat kan dit zijn?

Bijdrager
    iJoost

Je kunt een fotocamera vaak in twee modi zetten. Eentje waarin ie zich voordoet als een harde schijf en de andere waarin ie wat meer camera-eigenschappen heeft. Zoiets zit dan typisch in de instellingen van je camera.

Misschien even Fotolader openen om te kijken of ie zich daar wel meldt?

Bijdrager
    Henk van der Hoeven
    ”iJoost”

Je kunt een fotocamera vaak in twee modi zetten. Eentje waarin ie zich voordoet als een harde schijf en de andere waarin ie wat meer camera-eigenschappen heeft. Zoiets zit dan typisch in de instellingen van je camera.

Misschien even Fotolader openen om te kijken of ie zich daar wel meldt?

Er is misschien nog wel meer aan de hand? Ik heb mijn macbook uitgezet, de externe harde schijf weer op z’n ‘eigen’ USB-poort aangesloten, macbook weer aangezet en de harde schijf verscheen keurig in de finder en op het bureaublad.

Ik wilde het schijfhulpprogramma starten, wist even niet meer waar het te vinden was en wilde via spotlight gaan zoeken. Niks, nada, noppes: geen resultaat. Ook nog eens gezocht met andere, algemeen gangbare termen maar er wordt helemaal niets meer terug gevonden.

Even fotolader opgestart en inderdaad, daar wordt de camera wel herkend. Overigens zijn de verschillende USB-modi me wel bekend, dus daar lijkt het me niet in te zitten

Bijdrager
    Marius1976

Misschien dat je hier nog wat aan hebt:

1. Mijn fotocamera geeft ook de melding PC in het venstertje, maar ik moet daarna op mijn camera nog wel kiezen wat ik met die connectie wil. Ik kan op het schermpje van mijn camera uit een aantal opties kiezen. Wellicht bij jou ook zoiets?

2. Overtuig jezelf ervan dat je in de weergave eigenschappen van finder hebt aangevinkt dat je externe, removables etc. wilt tonen in de finder kolom. Ik zie 1 partitie van mijn externe schijf bijvoorbeeld nooit, omdat ik wil voorkomen dat ik per ongeluk iets met die partitie doe.

3. Schijfhulpprogramma staat bij hulpprogramma’s. Probeer dat programma inderdaad eens uit, want die meldt vaak wel of schijven er zijn of niet. Wellicht staan ze gedeactiveerd. Om wat voor reden dan ook

4. USB kabels gaan soms stuk. Niet vaak, maar het komt voor. Wellicht bij jou?

5. Probeer niet alles door elkaar uit.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.